Arhivă : Cronici Înapoi
AUDIO. Primă audiție absolută la Ateneul Român
"Ceaikovski e un concert periculos întotdeauna. Nu știi niciodată ce se va întâmpla și asta-l face cel mai grandios concert pentru un solist și pentru orchestră. Este o sărbătoare! Și ne vom simți foarte bine. La Ateneu trebuie să apar întotdeauna în forma cea mai bună și cu sufletul deschis."
Minutele în șir de aplauze l-au determinat pe solist să ne ofere chiar două momente de bis, la rândul lor extrem de apreciate: Capriciul nr. 9 de Niccolò Paganini și Capriciul nr. 4 din creația lui Henryk Wieniawski.
Partea a doua a serii, rămasă, din păcate, cu un public înjumătățit, a fost rezervată unei lucrări prezentate în primă audiție absolută de Orchestra Filarmonicii "George Enescu", sub bagheta dirijorală a lui Camil Marinescu. Este vorba despre Simfonia a 5-a semnată de compozitorul român Adrian Iorgulescu.
Ne-au vorbit despre această simfonie dirijorul Camil Marinescu:
"A fost dorința mea. În momentul când am atins partitura, m-am îndrăgostit de ea instantaneu. Sper să fi ajuns la public ce am găsit eu în partitură pentru că despre muzica pe care o fac eu nu trebuie să vorbesc eu. Orchestrele acceptă, în general, cu dificultate programele contemporane românești sau neromânești pentru că artiștii, în general, simt că publicul nu este familiarizat și că s-ar putea să nu agreeze asemenea programe. Părerea mea este că s-a întâmplat destul de des în istoria muzicii ca artiștii interpreți să nu pună în valoare compozitorii contemporani lor."
…și compozitoarea Irinel Anghel:
"Lucrarea lui Adrian Iorgulescu este o piesă de artă monumentală. Lucrează cu volume, este aproape o sculptură temporală care impresionează prin suflul larg… are 40 de minute de muzică ce te ține într-o tensiune emoțională și tensiune creatoare și de imaginație care este absolut extraordinară pentru creatorii din ziua de astăzi care mai au puterea să creeze simfonii, să creeze lucrări de asemenea respirație. Deci, sunt extrem de încântată de această primă audiție și sper să aud la Ateneu, la Filarmonica din București, cât mai multe prime audiții românești."