ACUM:
0.00
Adagietto
În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Urmează: 0.55 Imnul de stat
Apoi: 1.00 Notturno produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio

Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Jurnal de călătorie. Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg 2016 (II)

Publicat: miercuri, 10 August 2016 , ora 9.53

Festivalul de la Moritzburg 2016 - unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică de cameră din Germania - gong de debut pe 6 august, cu un concert susținut de Orchestra Academiei festivalului, o orchestră de tineri care au fost pregătiți de dirijorul spaniol Josep Caballe Domenech. Soliști: consacratul Jan Vogler, violoncelistul care este și directorul festivalului, și violonistul american de 26 ani, Benjamin Beilman, un artist care tinde să devină un star, a cărui sensibilitate și sonoritate deosebite le-am admirat în Dublul concert de Brahms.

Patroană a festivalului de la Moritzburg este anul acesta ministrul elvețian al justiției și poliției, Simonetta Sommaruga, care mi-a acordat o declarație în exclusivitate pentru Radio România Muzical:

Simonetta Sommaruga: Am fost invitată de festival, iar colegul meu, ministrul de interne, domnul de Meziere m-a rugat de asemenea să vin aici. Am fost muzician, am cântat la pian și cred că muzica și politica au multe lucruri în comun: să știi să asculți o persoană, să știi să-i asculți pe ceilalți, cred că este foarte important în politică și poți învăța acest lucru făcând muzică. Ceea ce mă impresionează aici este numărul mare de tineri muzicieni și energia lor.

Poate fi muzica o soluție pentru probleme cu care se confruntă lumea acum?

Nu, nu este rolul muzicii să rezolve probleme, dar ceea ce văd și simt este că muzica poate crea conexiuni, o înțelegere comună între oameni foarte diferiți ca limbă, naționalitate, cultură. Toți aceștia se pot înțelege prin muzică și în acest sens cred că muzica este foarte importantă, mai ales în aceste timpuri când avem atâtea conflicte. Dacă aduci oameni tineri împreună pentru a face muzică, cred că este o formă de a aduce pace, dar acest lucru nu poate rezolva problemele politice pe care le avem astăzi.

Cântați încă la pian?

Da. Cânt Bach și Chopin. Cred că în muzica lui Bach este totul, cu Bach mă simt acasă."

După concert, am stat de vorbă cu Jan Vogler, inițiatorul festivalului de la Moritzburg, cel care la un moment dat a făcut o declarație care m-a emoționat profund: "Sunteți importantă pentru că veniți din țara lui George Enescu". Așa că acum l-am întrebat pe Jan Vogler de ce îl consideră important pe George Enescu.

Jan Vogler: Enescu a fost un muzician care și-a construit cu adevărat un stil foarte personal de a face muzică și de a compune. Chiar ieri am vorbit despre Cvintetul de Enescu pe care l-am cântat aici, a fost una dintre cele mai dificile piese pe care le-am cântat vreodată - după masa de seară, muzicienii reveneau la studiu și repetau până la 2 dimineața și aceasta nu doar pentru că lucrarea era atât de dificilă, ci pentru că este și atât de frumoasă. Artiștilor le-a plăcut atât de mult, că și-au dorit să facă tot ce au putut mai bine.

Cred de asemenea despre Enescu că este unul dintre compozitorii europeni care au reușit să aducă stilul secolului al XIX-lea către modernitatea secolului XX, într-un mod foarte personal, la fel de important precum realizările lui Kodaly și Bartok. Enescu a făcut pentru România ce au făcut Kodaly și Bartok pentru Ungaria - să dezvolte muzica propriei țări și să o deschidă către lume.

Cvintetul de Enescu este una dintre acele lucrări care se cântă la festivaluri importante, toată lumea vrea să înțeleagă această muzica: o lucrare foarte complicată, dar foarte frumoasă".

Mâine, un nou episod al jurnalului meu de călătorie la festivalul de la Moritzburg. De la ora 13.00.

Cristina Comandașu