Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Triptic de balet în premieră la Opera Națională București

Publicat: luni, 13 Iunie 2016 , ora 15.26

Vineri, 10 iunie 2016, la Opera Națională București, a avut loc ultima premieră de balet a acestei stagiuni, spectacolul reunind trei lucrări coregrafice prezentate pentru întâia oară pe o scenă românească.

În prima jumătate s-au derulat două momente aproape antagonice: de la romantismul exacerbat al lucrării "In the Night", a cărei coregrafie este semnată de Jerome Robbins pe muzica lui Frédéric Chopin, am fost aruncați direct în agitația muzicii electronice minimaliste a lui Thom Willems și Lesley Stuck, în spectacolul lui William Forsythe, "In the Middle, Somewhat Elevated". Publicul s-a declarat, însă, destul de încântat:

"Mi s-a părut că opera a reînviat." (spectatoare)

"Prima parte a fost foarte frumoasă, foarte bine, pe când în a doua parte mi s-a părut muzica puțin cam tare." (spectatoare)

"Un spectacol deosebit cu muzica superbă a compozitorilor Chopin și Ceaikovski. În partea de mijloc a fost o muzică mai greu de digerat pentru necunoscători, dar interesantă." (spectatoare)

Punctul culminant al serii l-a constituit în mod incontestabil lucrarea finală, "Theme and Variations", care a reunit arta a doi mari maeștri ai tuturor timpurilor: coregraful George Balanchine și compozitorul Piotr Ilici Ceaicovski. Însumând contribuția unui număr semnificativ de balerini, acompaniați într-o manieră remarcabilă de Orchestra Operei Naționale București sub bagheta lui Tiberiu Soare, spectacolul a recreat cu succes atmosfera de basm a marilor balete ceaikovskiene. Seara s-a încheiat, așadar, într-o notă cât se poate de pozitivă.

În sală s-a aflat și criticul muzical Anca Florea, care ne-a împărtășit câteva dintre primele sale impresii: "O seară frumoasă cu trei secvențe relativ scurte, dintre care prima și a doua au fost fără scenografie, ceea ce nu cred că a fost tocmai pe gustul publicului, dând mai degrabă senzația unui recital. În partea a treia am regăsit o ambianță elegantă, frumoasă și luminoasă, pe muzică de Ceaikovski, de această dată cântată live și chiar foarte bine, cu Tiberiu Soare la pupitru. Sigur că trimitea de foarte multe ori la celebre secvențe precum "Lacul lebedelor" și ca muzică, dar și ca mișcare, însă foarte frumos și, repet, totul foarte bine dansat și pus la punct atât de către ansamblu, cât și de către soliști. O surpriză a fost și apariția Corinei Dumitrescu în prima secvență. Prin urmare, o seară frumoasă, curată în detaliu, dar nu știu dacă va prinde la public pe termen lung."

Ana Diaconu