Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Carmen de Georges Bizet, prezentată într-o versiune rock, la Opera Română din Craiova

Publicat: marți, 31 Mai 2016 , ora 13.20

În ultima duminică a lunii mai am dat o fugă până la Craiova, pentru a urmări cea mai nouă producție a Operei Române din localitate - Carmen de Georges Bizet, prezentată într-o versiune rock. O reinterpretare surprinzătoare și provocatoare, care a funcționat, însă, în mare măsură - eroina s-a transformat din țiganca pasională a lui Prosper Mérimée într-o dominatrix dintr-un cartier rău famat - grație viziunii regizorale a lui Antoniu Zamfir, managerul Operei Române din Craiova, și a echipei sale.

"Am invitat această formație Concertino de la Chișinău pe care i-am văzut la un show televizat la o televiziune națională, cărora le-am apreciat calitățile artistice interpretative și mi-am dorit să realizez un proiect cu ei. Ei bine, ei au interpretat într-o manieră mai mult sau mai puțin rock un colaj din Carmen de Bizet, moment în care mi-a venit ideea de a realiza în premieră națională această montare cu o orchestră atipică pentru operă. Don Jose l-am imaginat așa cum cred eu că până la urmă a fost gândit chiar și de către compozitor și libretist; este un personaj care își dorește să iubească, nu știe să iubească, care trădează iubirea Micaelei și trebuie să plătească și el la rândul lui, fiind trădat de Carmen. Escamillo niciodată nu l-am putut imagina altfel decât clasic. Dar ideea regizorală a plecat de la faptul că această comunitate a rockerilor, uneori, este rău văzută și am încercat să întâlnim pe aceeași scenă comunitatea iubitorilor de muzică rock cu comunitatea legii, polițiștii pe care i-am imaginat eu și, de ce nu, cu lumea artei, lumea clasicului, dansul spaniol… ca la final, cu acea intrare către coridă de către toți… să meargă pe același drum către coridă, să arătăm că atunci când este înțelegere pot exista toate comunitățile în același loc."

Mi-au plăcut în mod deosebit decorurile și costumele realizate de Răsvan Drăgănescu și, pentru soliști, de Cătălin Botezatu - multă piele neagră, jeanși în aceeași culoare, lanțuri, tatuaje, tricouri cu diferite mesaje, franjuri, coafuri punkiste - într-un cuvânt tot ce aștepți când spui rocker. Scena a fost dominată de o serie de coloane înalte și pătrate, gândite sub formă de puzzle, în care fiecare latură diferit imprimată servea fie drept cortină roșie, fie ajuta la crearea atmosferei fiecărui act în parte. Bonus: două motociclete Harley Davidson, care au urcat pe rampa din față scenei, ceva graffitti, dar și câini și la final, în anticiparea coridei, trei cai superbi. Interpreta rolului titular - mezzo-soprana sârbă Ljubica Vranes - și-a intrat în rol, îmbrăcând rochiile și pantalonii scurți de piele și cizmele lungi cu șireturi roșii și dominând scena, vocal fiind potrivită pentru Carmen. Parteneri i-au fost tenorul Bogdan Zahariea - un Don Jose care seamănă fizic și chiar la calitățile nativ vocale cu Alagna, dar care a depus prea mari eforturi în interpretare, împingând în sunete și forțând - poate de teamă că nu va fi auzit cântând în aer liber? Am apreciat, însă, o pronunție frumoasă în franceză a lui Bogdan Zahariea, pe care nu am regăsit-o, din păcate, în interpretarea Ljubicei Vranes și nici în cea a sopranei Renata Vari, aceasta din urmă fiind de altminteri foarte convingătoare atât vocal, cât și scenic în rolul inocentei fete. Escamillo i-a revenit baritonului Ștefan Ignat, invitat de la Opera bucureșteană. În alte roluri au mai putut fi ascultați
Zuniga - Dragoljub Bajiæ (Serbia)
Frasquita - Noemi Modra
Mercedes - Natasha Rasiæ (Serbia)
Morales - Dragoș Drăniceanu
Remendado - Cristian Bălășescu
Dancairo - Dan Patacă
Lilas Pastia - Dan Cornescu
Manuelita - Anca Țecu.

Trupa CONCERTINO Accordion Band a sunat excelent, condusă dirijoral de Marius Hristescu, cel care a realizat și aranjamentele pentru acest ansamblu de acordeoane, chitară bas și vioară electrice și percuție. În linii mari aranjamentele au funcționat în economia muzicii lui Bizet, timbrul de acordeon fiind deosebit de adecvat mai ales momentelor lirice.

Pentru cei care au mai fost la concerte cu muzică rock experiența a fost foarte familiară: spectacolul a avut loc în aer liber, la o oră târzie - a început la ora 21.30, pentru a pune în valoare efectele spectaculoase de lumini - au existat câteva sute de locuri pe scaune, într-un spațiu îngrădit și păzit de poliție, cei fără bilete sau invitații - și nu au fost deloc puțini - fiind și ei liberi să urmărească opera de pe margine. Piața Mihai Viteazul din Craiova a fost plină ochi de spectatori, cei care se aflau foarte departe de scenă putând să vizioneze opera și pe cele două ecrane imense amplasate în stânga și în dreapta scenei.

Felicitări Operei Române Craiova pentru îndrăzneală și curaj! Chiar dacă spectacolul a avut ceva probleme - cea mai mare fiind cea a sonorizării - numărul mare de spectatori care a rămas până la finalul operei arată că acest tip de abordare - melanj de elemente ale culturii înalte cu cea așa-zis "pop" (în cazul ăsta, evident, rock!) poate fi soluția de a atrage public larg înspre lumea operei.

Irina Cristina Vasilescu