ACUM:
0.00
Nocturn jazz
Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.
Urmează: 0.55 Imnul de stat
Apoi: 1.00 Notturno Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.

Arhivă : Cronici Înapoi

Impresii la cald de la premiera operei enesciene Oedipe în Marea Britanie

Publicat: marți, 24 Mai 2016 , ora 14.08
Cu starul danez Johan Reuter în rolul principal și o distribuție care îi include pe Sir John Tomlinson, Sarah Connolly și Sophie Bevan, "Oedip"-ul Operei Regale Covent Garden, dirijat de Leo Hussain, este prima montare a tulburătoarei capodopere enesciene în Marea Britanie. Spectacolul prezentat în 23 mai 2016, este o producție din anul 2011 pentru Théâtre de la Monnaie din Bruxelles, în concepția regizorilor Àlex Ollé și Valentina Carrasco, doi dintre membrii vizionarului grup de creație La Fura dels Baus din Barcelona.

Oltea Șerban Pârâu s-a aflat în sală la premiera de la Londra și ne-a oferit următoarea relatare:


Ieri a fost un eveniment istoric la Opera Regală Covent Garden din Londra - această premieră absolută a operei Oedip în Marea Britanie, la Londra, pe această simbolică scenă, Covent Garden. Producția semnată de Àlex Ollé și Valentina Carrasco a fost preluată de la Teatrul La Monnaye din Bruxelles, unde a avut premiera în 2011 și va fi reluată la Paris, în toamnă. Într-adevăr, este o montare care frapează din prima clipă, este extrem de puternică emoțional și, în același timp, în afara parametrului vizual al montării, zona muzicală stă extraordinar de bine în picioare. Dirijor a fost Leo Hussain, care a debutat cu această ocazie pe scena Operei Regale din Londra. Acesta, a putut fi văzut, de altfel, la București la Festivalul "Enescu" și va reveni la Festivalul Radiro în septembrie, la pupitrul Orchestrei Naționale Radio. Este un artist care cunoaște foarte bine muzica lui Enescu și care a reușit să facă minunata orchestră de la Covent Garden să parcurgă capodopera enesciană nu doar la suprafață, ci cu foarte mult sens.

Ce este important la "Oedip" și ceea ce poate explică faptul că nu s-a jucat atât de des în deceniile care au trecut de la premieră este faptul că dacă nu este cântată foarte bine, restul menține foarte greu atenția publicului.

Ne-am aflat în fața unei producții în care s-a cântat extraordinar, s-a cântat foarte, foarte bine și atât orchestra, cât și corul, care este, practic, un al doilea personaj principal al operei, au reprezentat canavaua perfectă pe care să se desfășoare soliștii. În ceea ce-i privește pe soliști, bas-baritolul danez Johan Reuter, care cântă rolul lui Oedipe pentru prima oară, a făcut un rol absolut epocal, atât din punct de vedere vocal, cât și mai ales din punct de vedere actoricesc.

Sala a fost arhiplină și aplauzele au fost extrem, extrem de susținute. A fost un succes așa cum am mai văzut la Covent Garden și în cazul altor tipuri de muzică - pentru că am mai avut ocazia să particip la premiere. De altfel, directorul artistic al operei, Kasper Holten, era entuziasmat că deja erau vândute 80% din bilete pentru următoarele cinci reprezentații, ceea ce se întâmplă mai rar înainte de apariția cronicilor.

Sunt curioasă ce se va scrie, pentru că este o muzică, o producție care va genera comentarii cu siguranță. Nu este ușor de receptat, însă având în vedere că "Oedip" nu este un spectacol la care să vii ca să te relaxezi, așa cum se întâmplă în cazul marilor capodopere ale secolului al XIX-lea, cred că producția de la Covent Garden este una care suscită interesul, care pune întrebări, care caută răspunsuri ce nu sunt niciodată aceleași. Această operă va fi înregistrată de către BBC Radio3 pe 4 iunie când o va și difuza și când ea va fi preluată și în România, așa că din punct de vedere auditiv, cel puțin, radioul își va face datoria de a o aduce la cunoștința publicului din țară.

(copyright Neil Gillespie)