Arhivă : Cronici Înapoi

Gala 'Grand prix de l'opera'

Publicat: luni, 23 Noiembrie 2015 , ora 9.12

Cu prilejul întâlnirii reprezentanților "Opera Europa" la București, pe lângă conferințe și dialoguri, mese și plimbări, oaspeților li s-au propus, la Opera Națională, spectacole cu Falstaff și noua producție cu Oedip, dar și o Gală "Le Grad prix de l'opera", în cadrul căreia au evoluat, după cum menționa programul de sală, laureați ai celor trei ediții ale competiției, în compania orchestrei ONB, sub bagheta lui Victor Dumănescu, invitat de la Cluj. Din prezentările detaliate susținute de Mihai Cosma și Alina Bottez (traducerea în limba engleză), publicul relativ numeros a aflat repere din activitatea soliștilor, constatând totodată că unii au obținut premii importante în acel cadru, iar la alții s-au menționat fie premii pentru cântul în limba italiană sau germană, fie, în cazul celor care, de fapt, nu au intrat în finale, s-a vorbit despre... premiul la olimpiada elevilor sau la o altă competiție de canto (fără a se preciza că fusese organizată tot de Operă dar... sub trecuta direcțiune, desființată de actuala). Depășind (și) problemele de sonorizare ce au determinat și reacția amuzată a sălii și schimbarea microfoanelor celor ce vorbeau, am (re)ascultat soliști din țară și din străinătate la care am remarcat încă o dată calitatea timbrală și mai ales expresivitatea, în general maniera de a cânta în stil și de a fraza în spiritul partiturii, chiar dacă au apărut și respirații... pe unde nu era cazul și dezechilibre în relația cu orchestra, remediate "din mers" de către dirijor. Astfel, soprana Anastasia Michailidi (Rusia/Grecia) a abordat cu o voce frumoasă aria din La Rondine de Puccini, baritonul polonez Mikolaj Trabka a optat pentru aria din Puritanii de Bellini cu un glas plăcut, rotund, bine condus dar fără anvergură, mezzosoprana Agata Schmidt (Franța/Polonia) a reeditat succesul din finala ediției a III-a cu aria din Cavalerul rozelor de Strauss, cu linia și expresia cerută, bas-baritonul Justinian Zetea a ales aria lui Filip din Don Carlo de Verdi, în care violoncelul a cântat excelent, iar solistul ONB a condus fraza cu îngrijire dar destul de uniform ca planuri interpretative, contra-tenorul polonez Jakub Jozef Orlinski a entuziasmat din nou prin timbrul interesant și coloratura în general performantă în Tamerlano de Handel, soprana Irina Baianț s-a simțit bine în aria Musettei din Boema de Puccini, avantajând-o și rochia roșie, fără a scăpa de decalaje, râzând cochet în final, tenorul George-Ionuț Vârban și-a pus în valoare datele naturale deosebite și maniera sensibilă de a cânta aria lui Lenski din Evgheni Oneghin de Ceaikovski, ideală pentru vârsta și pregătirea sa din acest moment, soprana Eunhee Kim (Italia/Coreea de Sud) a convins, într-o arie din Bal mascat de Verdi, că dispune de un glas plin, de o tehnică solidă și un temperament debordant, baritonul Kyubong Lee (Germania/Coreea) a adus, în aria din Andrea Chenier de Giordano, o culoare tenorală dar și strălucire, insicivitate, acut generos și eleganță a cântului, spre încântarea melomanilor, iar soprana Veronica Anușca a propus aria din Mignon de Thomas, rezolvată cu acuratețe dar fără un relief deosebit.

După acea primă parte care a durat o oră și jumătate, apoi o pauză destul de lungă, pe scenă a apărut și corul teatrului, iar prezentatorii au invitat la microfon doi dintre membri importanți ai Asociației, aceștia precizând, între altele, că s-au dorit audiții cu tineri din România și Rep. Moldova, că s-au ales din repertoriul ONB spectacole care să solicite distribuții numeroase și că o astfel de întâlnire are loc pentru prima oară în Europa de Est, adresând, desigur, aprecieri și mulțumiri organizatorilor care, timp de câteva zile, au asigurat celor aproape 250 de participanți tot ce a trebuit pentru un sejur prelungit, într-o atmosferă relaxată, vizibilă și constantă printre cei care au asistat la programele "de seară". Apoi corul a interpretat o secvență din opera ceaikovskiană, iar soliștii aplaudați anterior au cântat, în duet sau în ansambluri, invitat fiind tenorul Alin Stoica în paginile scrise pentru un glas spinto. Extrem de solicitați în această perioadă, având, cu o seară înainte, producția cu Oedip, deci... neavând probabil timp suficient să repete cu soliștii veniți din lume, instrumentiștii din orchestră au parcurs partiturile cu o anume rezervă, iar la pupitru, Victor Dumănescu a apelat la întreaga sa experiență pentru a realiza o coordonare pe cât posibil echilibrată, gestica sa fiind elocventă în acest sens.

Chiar dacă Gala s-a prelungit mult după ora 22.00, iar parte din publicul de la parter a plecat la pauză (pentru că lojile au rămas oricum goale, iar la balcon era destul de pustiu), chiar dacă drapajul din catifea grena ce decora scena a fost încărcat inutil și uneori neadecvat prin proiecții ce se schimbau când și când, iar cortina era prinsă în laterale - nu știu dacă așa a fost intenția Ofeliei Stanciu, care a semnat "conceptul regizoral" sau dacă, pur și simplu, nu s-a remediat defecțiunea din seara precedentă, când... s-a blocat cortina pe jumătate deschisă, se poate spune că am asistat la un concert reușit, cu voci bune într-un program divers și ofertant, iar ansamblul ONB a făcut un adevărat "tur de forță" pentru a interpreta (și) lucrări ce nu figurează pe afișul curent, pregătite în paralel cu spectacolele menționate. Iar reacția oaspeților din sală a fost pe măsură, semn că demersul organizatoric-artistic s-a încheiat cu succes, spre satisfacția tuturor.


Anca Florea