Arhivă : Cronici Înapoi

Un nou opus semnat Dinu Lipatti a putut fi ascultat la Ateneul Român

Publicat: vineri, 20 Noiembrie 2015 , ora 13.54

Ateneul Român a găzduit aseară, 19 noiembrie 2015, un nou concert simfonic în cadrul stagiunii derulate de către Filarmonica "George Enescu". Programul serii a fost unul care a stat sub semnul muzicii lui Ceaikovski, ar spune unii, însă cu adevărat importantă a fost lucrarea în primă audiție propusă de către muzicienii orchestrei și dirijorul Horia Andreescu. Este vorba despre "Trei dansuri simfonice" pentru pian și orchestră de Dinu Lipatti, avându-l ca solist pe pianistul Mihai Ungureanu.

Având toate premisele de a fi un concert mai mult decât interesant, am fost prezent în sală mai ales din dorința de a asculta această nouă descoperire din creația muzicianului român, de la dispariția căruia se împlinesc în 2 decembrie 65 de ani.

Un prim aspect care trebuie reliefat este acela că, în ciuda titlului, lucrarea nu este o suită de dansuri, nici măcar un concert instrumental, ci mai degrabă un fel de rapsodie pentru pian și orchestră, cu trei mișcări distincte, mai ales în ceea ce privește tempo-ul fiecăreia dintre ele. La fel de important de spus este că, în ciuda așteptărilor poate, intervențiile pianului solist sunt destul de discrete, sporadice și de cele mai multe ori estompate de aparatul orchestral generos, care, cel puțin aseară, nu de puține ori a acoperit pianul, dozajul fiind adesea unul nereușit. Însă problema legată de dinamică nu mai reprezintă nimic nou pentru noi, devenind deja o carență interpretativă standard nu doar a ansamblului despre care facem referire acum, ci în general o cutumă în spațiul muzical românesc. Cât despre limbajul muzical folosit de Lipatti în lucrarea prezentată în primă audiție, așa cum reiese și din titlul acesteia, compozitorul se exprimă mai ales prin sonorități și sisteme modale folclorice, într-o încercare de stilizare a acestui limbaj printr-un proces de polifonizare care părea a fi adesea o probă de contrapunct, dând astfel partiturii un grad de complexitate care adesea i-a surprins și pe interpreți. Nu în ultimul rând, o orchestrație bogată, cu siguranță un plus pentru această lucrare, în care găsim o densitate de idei de un nivel extrem de profund, pe care poate publicul ce va fi prezent astăzi în sala Ateneului va putea să îl perceapă, ascultând o versiune mult mai reușită decât cea de ieri.

Așa cum spuneam la început, programul serii a mai cuprins și două lucrări de referință din creația lui Piotr Ilici Ceaikovski: uvertura fantezie Romeo și Julieta, care a surprins pe undeva prin tempo-ului extrem de alert ales de dirijorul Horia Andreescu, creând o stare de tensiune sporită, lucru extrem de benefic pentru lucrarea în cauză. După pauză din nou Ceaikovski: Simfonia a V-a op.64 în mi minor, o lucrare mult așteptată de publicul bucureștean care a fost pe deplin satisfăcut de interpretarea realizată de orchestra Filarmonicii "George Enescu", cu toate că impresia mea generală a fost aceea că am auzit un Ceaikovski smuls din mrejele romantismului și plasat într-o epocă animată nu de elanul sufletesc specific romanticilor, dar mai ales specific acestui compozitor de frunte din muzica rusă și europeană a secolului al XIX-lea.

Una peste alta, un concert care a marcat interpretarea în primă audiție a unui opus Dinu Lipatti, ceea ce reprezintă fără doar și poate o importantă realizare, și intercalarea sa într-un program de concert cu 2 capodopere semnate de Piotr Ilici Ceaikovski reprezintă un bun motiv să mergeți astăzi la Filarmonică, în cea de-a doua seară de muzică simfonică la Ateneul Român.

Alexandru Mija