Arhivă : Cronici Înapoi

O seară de dans și legendă

Publicat: luni, 16 Noiembrie 2015 , ora 14.25

Chiar dacă era vineri... 13 (noiembrie), la Opera din Constanța a fost o zi "cu noroc", pentru că, în cadrul ediției XLI a Festivalului internațional al muzicii și dansului s-a prezentat un spectacol-eveniment, structurat în două părți distincte și totuși, într-un fel, complementare. Pentru că a debutat în spațiul culturii japoneze, atât de specială și atât de captivantă, în producția Legendei tinerei Hanako, realizată sub înaltul patronaj a Ambasadei Japoniei la București, apoi a continuat cu o premieră coregrafică de factură neo-clasică, semnată de talentatul balerin Horațiu Cherecheș.

Pentru început, într-un decor bine gândit, cu cireși înfloriți, paravane și un fundal imaginând un copac imens, desenat ca în celebrele stampe nipone, soprana-director Daniela Vlădescu a apărut, în chimono alb, ca o micuță Cio-Cio-San, oferind detalii despre cântecele și pantomima ce aveau să se deruleze, ea însăși cântând primele măsuri din acele melodii de o poezie delicată, introducând astfel publicul în lumea trăirilor interiorizate, adesea triste sau a legendelor încărcate de pasiune și răzbunare. Apoi, pe scenă au apărut soprana Akiko Hayakawa, binecunoscută melomanilor constănțeni, și pianista Silvia Țicmeanu, abordând patru piese tradiționale, lirice sau cu o tentă de cochetărie și umor, redate cu sensibilitate și, desigur, cu expresivitatea specifică melodiilor din Țara Soarelui răsare. Iar Itohisa Wakayaghi a propus experiența inedită (pentru noi) a dansului clasic și a pantomimei prin care interpreta a tălmăcit "istoria" unei legende sumbre, gesturile minimale, mișcarea mâinilor, atitudinile statice, apelarea la evantaie, o eșarfă sau mici instrumente de percuție, pe fondul unei muzici ciudate, susținută de vocea răgușită a unui solist și sunetele instrumentale simple, repetitive, conferind un parfum aparte, într-un limbaj al corpului "codificat", foarte solicitant pentru interpretă. Iar cele două planuri s-au întâlnit în aria finală din opera Madama Butterfly de Puccini, pe care soprana, alături de pianistă, a cântat-o cu un glas plin și multă implicare emoțională, în timp ce dansatoarea a "tradus" trăirile și sfârșitul dramatic al eroinei, interesant fiind și faptul că a mimat înjunghierea în gât, nicidecum în zona abdomenului, ca în cazul străvechiului harakiri. O incursiune în cultura japoneză, o întâlnire cu elemente definitorii ale tradiției în muzică și dans, prelungite într-o pagină... europeană inspirată de drama nefericitei gheișe.

După pauză, balerinii teatrului - printre care și mulți tineri japonezi -, au evoluat în Enesciana, premieră cu un titlu mai curând simbolic, punând în valoare excelenta coregrafie imaginată de Horațiu Cherecheș, alertă, variată, densă, cu o desfășurare intensă și mereu "altfel", în special în evoluții de grup, cu doar câteva intervenții în duo, fiecare dintre dansatori devenind un solist, integrându-se apoi ansamblului bine pus la punct, vizibil cucerit de combinațiile diverse și uneori complexe, pornind de la mișcarea neo-clasică, într-o concepție închegată și fluentă, captivantă chiar dacă este un "balet alb", deci fără un anume subiect. Minunat a fost jocul de lumini, un adevărat partener al balerinilor, aducând originalitatea spoturilor care "măturau" scena ca într-o ploaie torențială, dar mai ales "îmbrăcarea" interpreților în culori ce cuprindeau nu doar scena goală, ci și costumele care chiar păreau că sunt verzi sau roșii sau albe sau... Astfel, colaborarea cu ARASOUND s-a dovedit excepțională, perfect sincronizată, împlinind și completând demersul artistic unanim apreciat de către cei aflați în sală. Iar faptul că însuși Horațiu Cherecheș a dansat alături de Sergiu Dan, Adrian Mihaiu, Irina Ganea-Mihaiu, Amalia Mândruțiu (deopotrivă asistent coregrafie), Nozomi Miura sau Jin Mizutani și de toți ceilalți parteneri de scenă a conferit un plus de atractivitate și de "altfel" unei producții reușite, unitare și atractive, pe bună dreptate aplaudată entuziast minute în șir, cu "explozii" admirative chiar și la scenă deschisă. Un moment de vârf al festivalului, o nouă reușită a balerinului-coregraf Horațiu Cherecheș, care pregătește deja o altă (viitoare) premieră, cu siguranță cel puțin la fel de inspirată și bine realizată.

Anca Florea