Arhivă : Cronici Înapoi

Peisaj arcadian sub semnul tragicului

Publicat: duminică, 1 Noiembrie 2015 , ora 9.04

Știm deja că orice nouă apariție scenică a Cvartetului Arcadia devine un eveniment în sine iar ieri seară, 31 octombrie 2015, violoniștii Ana Török și Răsvan Dumitru, violistul Traian Boală și violoncelistul Zsolt Török au confirmat încă o dată toate așteptările pe scena Sălii Thalia a Filarmonicii din Sibiu, în cadrul celei de-a doua ediții a Festivalului Internațional "Clara Haskil". Emoția a caracterizat întregul recital dedicat de cei patru muzicieni victimelor tragicului accident petrecut vineri seară la București, o emoție în tușele tensionate, aspre, chiar ale Cvartetului nr. 4 de Bela Bartok, ce a virat ulterior către accentele dramatice, către angoasă și melancolie poetică regăsibile în Cvartetul op. 80 nr. 6 în fa minor de Felix Mendelssohn. În acest context sonor întunecat, înaintea căruia toată sala a păstrat câteva momente de reculegere în memoria celor care și-au pierdut viața acum două zile, luminosul Cvartet KV 155 în Re major de Mozart ar fi părut, poate, inoportun, motiv pentru care membrii Cvartetului "Arcadia" au preferat să îl excludă din programul recitalului.

"Sunteți cel mai bun cvartet din țară!" îi declara la final emoționat violoncelistului Zsolt Török , un domn trecut de 70 de ani, îmbrăcat într-un costum impecabil. Admirația era justificată, pentru că aseară, cei patru muzicieni au demonstrat din nou că sunt un ansamblu sudat, ce funcționează cu o precizie de ceasornic, acordându-și nu doar sonoritățile, ci și trăirile afective. Ascultându-i, înțelegeai că fiecare dintre ei este în același timp un solist redutabil, de o forță interpretativă viguroasă dar și un partener cameral empatic, disciplinat și sensibil. Acest amestec între virtuozitate, ordine mentală și plăcere de a cânta împreună reprezintă, probabil, unul dintre secretele succesului Cvartetului "Arcadia". Iar noi ne bucurăm că putem fi martori.

Ioana Marghita