Arhivă : Cronici Înapoi

Lirismul discret al muzicii lui Chopin

Publicat: vineri, 14 August 2015 , ora 13.26

În acest an se desfășoară, la Varșovia, ediția XVII-a Concursului Chopin, la care s-au înscris zeci de tineri pianiști din Europa, Asia sau America, printre cei care vor evolua în etapa finală din toamnă regăsindu-se și Cristian Sandrin, singurul român calificat în această dificilă competiție de mare prestigiu. Și tocmai de aceea, Festivalul "Enescu și muzica lumii" de la Sinaia a inclus, după cum a subliniat directorul artistic Marin Cazacu, și un recital al pianistului de doar 21 de ani, dându-i astfel posibilitatea să parcurgă, în fața publicului, întregul program pe are îl va prezenta în finală. O oportunitate și pentru solist de a-și "roda" lucrările abordate, dar și pentru spectatorii care astfel au avut ocazia să-l (re)descopere așa cum evoluează de când studiază la Academia Regală din Londra și să-l asculte în partiturile solicitate în concurs.

Sala Casino-ului a devenit din nou plină și pentru că un recital de pian atrage întotdeauna și pentru că o seară Chopin constituie o tentație chiar și pentru cei mai puțin avizați, dar și pentru că mulți au dorit să-l urmărească pe cel care ne va reprezenta în Polonia. Firesc, structura programului amplu a fost concepută astfel încât Cristian Sandrin să abordeze opusuri foarte diferite din creația lui Chopin, începând cu Impromptu nr. 2 op. 36, reliefând tușeul rotund și sensibilitatea deosebită a solistului care se simte bine în paginile încărcate de lirism, dovadă fiind și maniera în care a cântat cele Patru Mazurci op. 30, preferând estomparea percutanței specifică dansurilor poloneze în favoarea unei interpretări prioritar delicate. Poate tocmai din acest motiv nu s-a simțit o diferență reală de atmosferă și de conținut în Valsul op. 64 nr. 3 ce a urmat, păstrând sonurile discrete ca o constantă a întregului recital. O anume schimbare au solicitat însă cele două Balade - nr. 3 op. 47 și nr. 4 op. 52 - în care, după secvențele derulate pe aceleași coordonate, au fost și momente în forte, bine echilibrate într-o construcție clară și logică, solistul refugiindu-se apoi în lumea introspectivă, poate evocatoare, potrivită structurii sale interioare și temperamentale. Desigur, Nocturna în Mi bemol major a răspuns din plin dorinței de a se refugia în sonurile transparente, fără a avea însă poezia romantică atât de specifică autorului; Studiile op.10 nr. 8 și op. 25 nr. 10 au adus în prim plan acuratețea și precizia sa tehnică, fluența discursului perfect pus la punct sub acest aspect, pentru ca în Poloneza în fa diez minor să întâlnim din nou introspecția și dialogul cu sine, celebrul Marș funebru având gravitate, nu însă și acea "greutate" apăsătoare pe care o așteptam. Iar Sonata nr. 2 op. 35 a fost parcursă în aceeași manieră, desigur rezolvând și secțiunile în forte cu rigoare, lipsind acea anvergură și strălucire proprie desfășurărilor generoase și frământate imaginate de Chopin. Aplauzele publicului au fost răsplătite cu încă o piesă de același compozitor, pe care Cristian Sandrin îl simte aproape în special în latura sa discretă, realizată cu suplețe și cu o sonoritate calitativă, unanim apreciată.

Tânărul pianist are o lume a lui, dialogând pe claviatură cu sine însuși, încercând parcă să facă abstracție de cei aflați în sală, ceea ce ar explica și faptul că începea abrupt fiecare lucrare, fără a aștepta ca aplauzele să se stingă. Bine gândit în ciclul "Generația mileniului III", recitalul Chopin a propus astfel o posibilă variantă interpretativă a unor opusuri pe care le-am ascultat de atâtea ori în cu totul altă abordare; dar calificarea în finala Concursului denotă, poate, tocmai intenția juriului de a lua în considerare și modalitatea mai specială de a cânta oferită de Cristian Sandrin, căruia, firesc, îi dorim să reușească să convingă, la Varșovia, că Chopin poate fi privit în varii moduri ce relevă personalitatea proprie fiecărui solist care găsește în partituri ceea ce i se potrivește - unii cântând impetuos, alții, ca în cazul pianistului nostru, cu un lirism exacerbat. Este o experiență cu adevărat interesantă…

Anca Florea