Arhivă : Cronici Înapoi

Academia Sighișoara, un proiect aparte

Publicat: luni, 3 August 2015 , ora 11.57

De 22 de ani, cetatea medievală a Sighișoarei devine, între 1-14 august, un adevărat centru de educație și perfecționare, adresat tinerilor din întreaga lume care doresc să lucreze sub îndrumarea unor pedagogi de anvergură internațională, în cadrul unui proiect inițiat de violonistul Alexandru Gavrilovici, stabilit de decenii în Elveția, structurând, tocmai de aceea, întreaga manifestare sub semnul colaborării între România și Țara cantoanelor. Firesc, i s-au alăturat muzicieni români care activează, la rândul lor, în acea țară, dar și foști colegi care au devenit personalități ale vieții noastre muzicale. Academia a fost, încă de la bun început, gândită și ca un festival, pentru că profesorii care susțin cursurile evoluează, seara, în recitaluri și concerte camerale de mare frumusețe, colaborând și cu foști studenți și, în ultimele zile ale Academiei, chiar cu tinerii cursanți, în cadrul unor ansambluri cu formule variabile. Rezultatele spectaculoase și ecoul deosebit pe care l-au avut, în timp, aceste cursuri și concerte au determinat, firesc, o notorietate aparte, dar și preocuparea de a diversifica și a îmbogăți "oferta" de la o ediție la alta. A rămas însă ca o constantă debutul Academiei în 1 august, onorând astfel Ziua Națională a Elveției, precum și colaborarea cu țara de unde au sosit și muzicieni de prestigiu, dar și sponsorizări generoase, atât de necesare concretizării și amplificării proiectelor. Iar de doi ani, există o co-finanțare printr-un grant din partea Elveției, prin intermediul contribuției elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă, care se alătură susținerii constante acordate de Primăria Sighișoara, esențială sub multe aspecte, având, de o vreme, și colaborarea cu Academia de Muzică din Cluj.

Anul acesta, la cursuri participă 60 de tineri din 9 țări - Bulgaria, Austria, Finlanda, Germania, Italia, Spania, SUA și, bineînțeles, Elveția și România -, parte revenind anual pentru a lucra cu acei profesori. Și astfel s-a creat într-un fel o mare familie a maeștrilor și discipolilor care se regăsesc, într-o atmosferă relaxată, agreabilă dar foarte serioasă în orele de studiu, profesorii fiind aplaudați și în calitate de excelenți interpreți, întreaga zi "făcând muzică" în cel mai frumos sens al cuvântului, cu dăruire și har.

În prima zi de august, eleganta sală a Primăriei a găzduit programul derulat în prezența Ambasadorului Elveției, E.S. Jean-Hubert Lebet și a prefectului județului Mureș, Lucian Goga, remarcându-se o nouă abordare în concepția generală a programelor, așa încât publicul destul de numeros a ascultat lucrări de secol XX, fie compuse în primele două decenii, fie de dată recentă, celebre sau chiar necunoscute nouă. Dacă pianistul Anton Kernjak a oferit două opusuri de Skriabin, predominând sonurile estompate, rafinamentul unor pagini abia sugerate, surprinzând însă, în Sonata nr. 4 (datând din 1903), ruperile de ritm mai apropiate de jazz, clarinetistul clujean Aurelian Băcan a popus Trei piese de Stravinski, alternând "zborurile" și secvențele transparente cu ritmurile percutante, în succesiuni alerte, interpretate cu har. Rămânând în lumea muzicii ruse din aceeași perioadă, precum și în "prelungirea" atmosferei creațiilor de Skriabin, s-au adus în atenție compozitori deosebit de interesanți, dar prea puțin cântați; spre exemplu, Ivan Wyshnegrdsky, cu o superbă Meditație asupra existenței noastre, violoncelista Katharina Gohl-Moser și pianistul Anton Kernjak reliefând scriitura transparentă, ducând cu gândul la specificul impresionist, melopeea de factură aproape romantică, poezia și gavitatea întrebărilor, punctate de scurte izbucniri cu accente dramatice, într-o derulare elevată dar foarte expresivă și apropiată de percepția publicului larg; celor doi instrumentiști li s-a alăturat, în final, violonistul Alexandru Gavrilovici, pentru a prezenta Trio nr. 3 de Nikolai Roslavets, cuceritor prin țesătura densă, îmbinând inspirat linia viorii, violoncelului și pianului într-un discurs compact, când grav sau tensionat, când liric și cald, curgând ca o poveste, acumulând neliniști, pentru a se stinge în sonuri evocatoare. Superbe opusuri aparținând unor creatori despre care a oferit detalii Roland Moser, reputat compozitor care s-a referit și la propriile sale partituri incluse în programul serii care astfel a căpătat, voit sau nu, o pregnantă tentă educativă și deopotrivă experimentală; datând din 2010, Hommage a Henri Pousseur l-a readus pe pianistul Anton Kernjak în fața spectatorilor, reușind să redea gândurile așternute pe portative în sunete prelungi sau în structuri scurte, asemeni unor frânturi de amintiri ce se "rezolvă" în accente și sunete placate. Iar în Abarda pentru (același) trio, pornind de la texte de Adolf Wolfli, ineditul s-a reflectat în cuprinderea frânturilor de vers rostit în demersul muzical de asemenea dispersat, cu atacuri sau sunete "ținute", intercalând și onomatopee și litere "rostogolite" ca într-un joc complicat, cu efecte pe corzi și strigăte - o lume stranie completată și prin expunerea unor picturi semnate cândva de Wolfli, pe cât de atrăgătoare, pe atât de ciudate. O experiență deosebită, ca un preambul la cursul pe care Moser îl va susține, în cadrul Academiei, pentru că, așa cum sublinia directorul Alexandru Gavrilovici, "este un festival, dar de fapt suntem o școală. Așa am început acum 22 de ani, acest caracter de școală, care a rămas intact, are ca oglindă aceste concerte, pentru a reflecta munca realizată în cadrul atelierelor de creație", dar și pentru ca tinerii să-i descopere pe maeștrii lor și în ipostază de interpreți sau de creatori, familiarizându-se astfel, și în concert, cu maniera lor de a gândi și de a privi muzica lor și… a altora.

A doua zi am revenit în ambianța acelei săli pentru a asculta cvartetul "Arcadia", ansamblu care, deși foarte tânăr (s-a înființat în 2006), a captat atenția încă de la primele apariții pe scenă, surprinzând prin maturitatea și siguranța interpretării, așa cum s-a remarcat și în opusurile de Mozart, Beethoven sau Mendelssohn-Bartholdy, abordate în stil, cu o sonoritate deosebit de calitativă, având și omogenitate și suplețe și o relaționare impecabilă între instrumentiștii care "simt" intențiile expresive ale partenerilor. Într-o construcție clară, apelând la o paletă coloristică bogată, subliniind stările și trăirile cuprinse în fiecare partitură, trecând de la secvențe delicate la momente cu încărcătură dramatică, violoniștii Ana Torok și Răsvan Dumitru, violistul Traian Boală și violoncelistul Zsolt Torok au păstrat permanent o anume robustețe a cântului, urmărind poate mai puțin conturarea unor pagini strălucitoare, cât mai curând o tensiune interioară ce s-a transmis și publicului. De altfel este o trăsătură definitorie, subliniată și în cronicile din întreaga lume, vorbind despre "intensitate", "stare tăioasă", "vâltoare violentă de mișcări", "șocant de directă și dramatică". Și cred că tocmai această concepție conferă o "semnătură" distinctă a cvartetului care, de fiecare dată, stârnește entuziasmul spectatorilor, reușind să capteze și să impresioneze într-o manieră interpretativă aparte. La Sighișoara, dacă melomanii sunt încântați de muzică și de muzicieni, aplaudă scandat, în picioare; așa s-a petrecut și aseară, "Arcadia" oferind ca bis o pagină scrisă de "Papa Haydn" cu vervă, umor și finețe, tălmăcită cu o bucurie și o știință a cântului unanim apreciate. Demn de remarcat este și faptul că, în anii studenției, membrii cvartetului s-au perfecționat (și) la Academia din Sighișoara, iar acum se numără printre… profesorii care îi îndrumă pe discipoli în înțelegerea și interpretarea muzicii de cameră. O "ștafetă" a generațiilor care confirmă și valoarea și reușita unui concept educativ-artistic cu totul special, dezvoltat și împlinit la Sighișoara.

Anca Florea