Arhivă : Cronici Înapoi

Triumf pentru Elena Moșuc, în ‘Lucia di Lamermoor’, pe scena de la Scala

Publicat: vineri, 12 Iunie 2015 , ora 14.24

Nu știu cum se cântă în general la Scala din Milano, dar știu sigur cum au decurs deschiderile de stagiune de vreo 12 ani încoace. Și ele au fost când spectacole minunate, când eșecuri grandioase pe care le-am comentat în direct ca atare. Și mai știu că joi, 11 iunie 2015, am asistat sigur la unul dintre cele mai bune spectacole ale prezentului nostru. Un spectacol pe care întâmplarea a făcut să-l pot vedea și comparându-l cu un altul vizionat în 2011 pe scena renumitului teatru Metropolitan din New York. Vorbesc despre Lucia di Lammermoor în viziunea regizorală semnată de Mary Zimmermann, cu premiera în 2007 la MET, pe care eu am văzut-o în 2011 cu titulara rolului Natalie Dessay și tenorul maltez Joseph Caleja. Reluată în această stagiune la Teatro alla Scala, avându-le în rolul titular pe soprana germană Diana Damrau și marea noastră soprană, Elena Moșuc. O montare superbă pe care sunt convinsă că mai toți iubitorii operei au văzut-o la rândul lor și asupra căreia din acest motiv nu am să insist acum, dar care aseară și-a câștigat o minunată dimensiune dramatică pe care în 2011, la MET, cu siguranță nu a avut-o. Și totul datorită cuplului artistic Elena Moșuc - Vittorio Grigolo. Ea, într-un rol în care de peste zece ani - insist să spun asta - efectiv nu are rivale, iar el, într-un tip de erou foarte, foarte impetuos, care-i permite pur și simplu să electrizeze publicul așa cum, de altfel, îi și place să se întâmple tenorului italian. Splendidă, deosebit de rafinată și sigură a fost portretizarea delicatei și emoționantei eroine a operei donizettiene oferită de Elena Moșuc, o Lucia încadrată între pasiune și resemnare, răspunzând criteriilor estetice ale belcantoului italian prin estompări delicate ale sunetului, prin ornamentații și cadențe bine alese, printr-un legato seren și un rubato absolut emoționant, toate răsplătite nu cu aplauze, ci cu strigăte de bravo după fiecare scenă și minute în șir de ovații la final. Așa cum, probabil, numai Scala știe să răsplătească un artist pe care-l respectă și totul sub privirile intendantului Alexander Pereira, aplaudând și el încântat.

În această stagiune, Moșuc a mai cântat pe scena scaligeră Micaela din Carmen și, în anii trecuți, Violetta din La Traviata, Gilda din Rigoletto și Luisa Miller. Curajoasă consider însă această revenire a ei la un rol de dificultatea și cu istoria Luciei după ce a abordat, între timp, roluri ca Norma și Luisa Miller în care și-a explorat vocal virtuțile lirico-spinte. Fără nici o problemă vocală însă, Moșuc și-a asumat Lucia și pe scena Scalei răspunzând cu ușurință coloraturii acestui rol și intonând cu maximă siguranță renumitul contra mi bemol din Scena della Pazzia. În plus, s-a dovedit încă o dată o actriță absolut impresionantă fiind formidabilă în Scena nebuniei. Cu un succes de public egal cu cel al lui Moșuc, recunosc, Vittorio Grigolo a fost un Edgardo extraordinar de expansiv, spuneam magnetic, care cântă totul cu siguranță și maximă intensitate, Scena din cimitir fiind, într-adevăr, de o realizare unică. Totuși am să spun că, deși îmi place Grigolo, parcă interpretarea lui a fost prea mult pentru Edgardo și am avut senzația că-l văd pe Grigolo în Turridu, adică într-un rol verist și nu într-unul de belcanto. Foarte bun a fost și interpretul rolului Enrico, baritonul italian Gabriele Viviani, cu un duet foarte frumos cu Moșuc în actul al doilea. Perfect pliat pe rolul Raimondo a fost și basul Alexander Tsymbalyuc, o voce generoasă cu armonice prietenoase, aș spune. Tenorul american Juan José de León nu-și prea avea locul, după părerea mea, în această distribuție de cinci stele cu vocea lui creață, spunem noi, în rolul Arturo. Noroc că a avut puțin de cântat. Și, în fine, dirijorul Stefano Ranzani a expus o gestică elocventă căreia corul și orchestra teatrului Scala i-au răspuns admirabil.

Pe final vă spun fără nici cea mai mică reținere că am trăit o seară demnă de istoria Scalei din Milano și am fost extrem de mândră că eroina acestei seri a fost o artistă din România pe care personal o apreciez enorm, soprana Elena Moșuc. Dar regret, pe de altă parte, că nu voi putea să vă ofer niciodată măcar audiția acestui spectacol (și ce păcat că Moșuc nu a înregistrat până acum o integrală de Lucia astfel încât arta ei să poată fi comparată cu a altora existentă deja pe discuri). Cine știe însă, poate totuși nu e timpul trecut.

Luminița Arvunescu