Arhivă : Cronici Înapoi

Un 'Giselle' fără strălucire

Publicat: vineri, 12 Iunie 2015 , ora 14.15

Pentru orice iubitor al baletului clasic există câteva repere definitorii, printre care Giselle de Adam ocupă un loc privilegiat, având toate "ingredientele" ce asigură succesul, de la subiect la muzică și, evident, la coregrafia de factură tradițională, profund romantică, născută la mijlocul veacului XIX în viziunea imaginată de Coralli și Perrot, revăzută apoi de Petipa în varianta care, după premiera de la St. Petersburg, a fost și este preluată (în general) de mai toți cei care o adaptează, caută noi formule de exprimare, dar păstrează neatinse momentele esențiale.

La noi, în anii '60, Vasile Marcu a realizat o adaptare deosebit de apreciată, în care apoi, timp de decenii, au evoluat mai toți balerinii noștri de cotă, o cronică rememorând, la început de mileniu, "montarea lui Vasile Marcu din 16 decembrie 1962, la Opera Română din București, cu Alexa Mezincescu și Gheorghe Cotovelea, urmați de Magdalena Popa și Sergiu Ștefanski, cu aceeași neuitată Myrtha (Ileana Iliescu)". Întâmplarea a făcut ca, în seara "premierei" din 11 iunie, în sală să se afle... Sergiu Ștefanski... Și mă întrebam cum a privit superbul balerin, celebru în rolul Albert, aplaudat de-a lungul vremii în mari teatre ale lumii, noua producție propusă pe scena începutului său de carieră strălucitoare.

Iar în 2008, Mihai Babușka a propus o nouă montare, de asemenea deosebit de reușită, raportată, firesc, la creația lui Petipa. Din păcate, cum la români se consideră că tot ce s-a construit "înainte" trebuie înlăturat de către cei ce preiau conducerea, fie că este vorba despre ministere, fabrici sau chiar teatre, noul director instalat "trebuie" să renunțe la ceea ce s-a făcut bine până la venirea sa, astfel încât, de cele mai multe ori, totul se ia... de la început, ca și cum până atunci ar fi fost... teren viran sau oricum profund greșit. Nimic nou "sub soare", numai că, spre exemplu, producția baletului Giselle din 2009 era chiar bună și de succes, dar dovada clară a faptului că... istoria începe odată cu schimbarea "la vârf" este dată și de anunțul Operei Naționale București care, citat ca atare de mass-media, amintește de premierele din 1841 sau 1887, de prima Giselle - Charlotta Grisi -, dar absolut nimic despre versiunile pe care publicul bucureștean le-a aplaudat entuziast de-a lungul vremii; totuși, unele articole notează că "revine în repertoriul Operei Naționale București într-o nouă versiune coregrafică", fără a oferi însă vreun detaliu referitor la producțiile anterioare. Dacă nu ar fi trist ar fi de-a dreptul amuzantă acea "amnezie" pentru că, în turneul efectuat de ansamblu la Madrid, în martie 2008, chiar Johan Kobborg a dansat, alături de partenera sa, Alina Cojocaru, în... montarea lui Mihai Babușka, pe care spectatorii bucureșteni aveau să o descopere în luna octombrie. Iar în distribuție se regăsea și tânăra Bianca Fota, cea care acum a abordat dificilul rol titular.

Aflăm în schimb că în 2012, "doi dintre cei mai cunoscuți dansatori și coregrafi de astăzi - Ethan Stiefel și Johan Kobborg -", au gândit această variantă "pentru Baletul Regaldin Noua Zeelandă și s-a bucurat de un mare succes", așa încât "au adus și adaptat această producție pentru Opera Națională București, cu o nouă distribuție, mai mare decât cea inițială". O opțiune de așteptat din partea lui Kobborg, pentru că este, acum, directorul Departamentului de balet al ONB.

Deși pus la punct și "muncit", cu un ansamblu omogen și bine coordonat, spectacolul este destul de tern, fără anvergură și strălucire, fără verva așteptată în primul act și poezia cerută în actul II; culmea, Stiefel afirma că "nu am dorit să-l reproducem greoi, cu aspect învechit, prăfuit. Am căutat să-i dăm un aer proaspăt din toate punctele de vedere, și în ceea ce privește decorurile și costumele". Dar decorul unic (schițat de Howard Jones), reprezentând copaci (cenușii, fixați pe o plasă, în maniera anilor '60) care îmbracă scena, având în plan îndepărtat o pantă utilizată fie de cortegiul nobiliar, fie de "umbrele" din regatul ielelor, aducând, în prima parte, o casă "de lemn" și o banchetă, iar în partea a doua, crucea care marchează locul unde se odihnește Giselle, este... foarte prăfuit (la propriu și la figurat). Iar costumele (concepute de Natalia Stewart), sunt neinspirate și amalgamate stilistic, de la veșmitele sătenilor (care seamănă cam mult cu cele din La Fille mal gardee) la redingotă și melon sau la rochia elegantă, poate "fin du siecle" sau la costumul de călărie; pentru că s-a dorit plasarea acțiunii "în secolul al XIX-lea, mai aproape de perioada în care a fost creat baletul", ba chiar se menționează că există și "anumite influențe românești, prezente în costume", pe care cred că... nu le-a observat nimeni. Iar Lighting designer-ul Ionuț Gabriel Pruteanu) s-a mulțumit cu "minima rezistență" - lumină albă (actul I) și albastră (actul II).

Un alt aspect prin care trebuia să fim convinși că asistăm la o noutate absolută pentru noi este denumirea personajelor, știute dintotdeauna ca Albert sau Hans, devenite acum Albrecht și Hilarion, desigur utilizate în variante din străinătate, raportate, bănuiesc, la scrierile lui Heine, din care s-a inspirat libretul de Vernoy de Saint-Georges și Gautier, francezi ca și compozitorul. De asemenea, s-a inventat un Albrecht bătrân, care apare, estompat la final de act, sugerând suferința eroului care, o viață întreagă, o regretă pe Giselle. Numai că ideea devine neclară și chiar paradoxală în momentul în care, pe ultimele acorduri, se lasă cortineta - de asemenea ștearsă și... apăsător de urâtă - pe care este pictat un copac desfrunzit, cu două crengi și cu rădăcini foarte adânci, sub care se profilează siluetele celor doi îndrăgostiți, publicul înțelegând astfel că ei se află sub pământ; numai că în dreapta îl vedem pe întristatul Albrecht bătrân, care deci a continuat să trăiască și să-și plângă iubita!... Sigur că o poveste are convențiile ei dar... parcă e prea mult...

În plan coregrafic s-au păstrat elementele de bază, tradiționale, în special în actul II, dar s-a renunțat la altele de reală frumusețe, Prietenii fiind acum Cuplul de nuntă (exprimare... nu prea românească, fiind vorba, de fapt, despre tineri căsătoriți), sosind într-un car decorat cu frunze, având o partitură destul de "cuminte" dar bine realizată de Alice Minoiu și Shuhei Toshida. Există și un Maestru de călărie care doar însoțește alaiul, deci Vicențiu Popescu nu prea are ce dansa, pe lângă tradiționalii Wilfried (Lucas Campbell), Berthe (Raluca Ciocoiu), Ducele (Antonel Oprescu) sau Bathilde (Gloria Barbu), "beneficiind" de pantomimă în exces, total desuetă. În rolul Giselle a evoluat Bianca Fota, cu o tehnică și o acuratețe deosebită, cu o prezență scenică adecvată și o expresivitate în general nuanțată, chiar dacă așteptam o mai pregnantă grație și suplețe a mâinilor, apreciind însă rezolvarea "scenei nebuniei" cu trăire și plasticitate, evitând orice îngroșare. Partener i-a fost, în Albrecht, balerinul David Trzensimiech, suplu, elegant, doar decorativ în actul I, marcând o anume subliniere a reacțiilor sufletești abia când Giselle se prăbușește, mult mai bun și expresiv în actul II, stârnind entuziasmul prin performanțele tehnice într-adevăr remarcabile. Prea puțin pus în valoare, Barnaby Bishop a conturat un Hilarion (Hans) fără personalitate, în timp ce Marina Minoiu a fost departe de duritatea pe care ar trebui să o etaleze Myrtha, regina Ielelor, rămând doar o eroină tristă, lirică, parcurgând conștiincios partitura, dar cu brațe deloc mobile și cu un stres vizibil în păstrarea echilibrului, iar Mihaela Soare (Moyna) și Rin Okuno (Zulma) au avut secvențe frumos conturate.

Se știe că, după stricarea-repararea-peticirea scenei (care, nefiind deloc elastică, determină o sonoritate amplificată și neplăcută a "aterizărilor" și chiar a dansului în pointe), nu mai există trape, așa încât apariția diafanei Giselle, care ar fi trebuit să iasă din mormânt, deci de sub cruce, precum și dispariția sa, coborând din nou în adâncuri, s-a făcut din și în culise, printre tufișuri...

La pupitru, Ciprian Teodorașcu, având deja experiența susținerii partiturilor muzicale în reprezentații coregrafice, a condus cu siguranță și destul aplomb, iar orchestra a sunat omogen și (din nou) curat, cu solo-uri instrumentale bine realizate, scăpările la suflători trecând cumva (destul de) neobservate.

O sală... cu multe locuri rămase goale, cu un public cam neconvins, tăcut și aproape plictisit în pauză, departe de atmosfera specifică unei premiere intens comentate, aplaudând destul de rar, desigur ovaționând la sfârșit, a subliniat parcă banalitatea montării "obosite", în ciuda efortului remarcabil al balerinilor. Cel puțin au avut bucuria concretizării producției, spre deosebire de ansamblul și soliștii de operă care, după ce au repetat intens, au aflat că... Manon Lescaut de Puccini nu se mai pune în scenă - de ce?... circulă doar zvonuri... De fapt, și baletul Giselle era programat în 6 iunie, dar s-a amânat fără vreo explicație, mulți dintre cei care cumpăraseră bilete încă din iarnă fiind nevoiți să le schimbe sau chiar să renunțe. Mi se pare elocvent în acest sens un comentariu postat pe site de către cineva care venea special din țară pentru a asista la acel spectacol - "premiera a fost amânată. Minunat. Aveam bilete pentru 6 iunie. Cumpărate din luna martie. Din întâmplare, am aflat că azi aș fi mers degeaba până acolo, aflându-mă deja în tren spre București. Mulțumesc, ONB!..."

Plecând de la Operă, după ce nu întâlnisem nici măcar un spectator încântat, am avut un sentiment de tristețe, fără a mă raporta la "zăpezile de altădată", ci pur și simplu cu senzația că am asistat la o nouă producție fără relief, parcă născută bătrână, fără farmec, fără acea stare romantică pe care baletul Giselle o crează oriunde în lume, așa cum s-a petrecut și la noi cândva. Poate că în Noua Zeelandă publicul are alte așteptări și, cu siguranță, alt temperament și altă cultură...


Anca Florea