Arhivă : Cronici Înapoi

La o aniversare - Dan Iordăchescu 85

Publicat: luni, 8 Iunie 2015 , ora 12.27

Gândit cu multă vreme în urmă, pornind de la un generic deosebit de ofertant și pretențios - "De la baroc la Maria Tănase" -, recitalul propus sâmbătă, 6 iunie 2015, de soprana Irina Iordăchescu, la Ateneu, s-a dorit a fi o panoramare a disponibilităților sale vocal-interpretative, într-un program conceput doar în funcție de preferințele sale, marcând astfel cei 15 ani de carieră, dar poate în primul rând omagiindu-și tatăl, reputatul bariton Dan Iordăchescu, la împlinirea vârstei de 85 de ani. Și tocmai de aceea, intrarea acestuia în loja din preajma scenei a fost întâmpinată de aplauzele prelungi ale unei săli pline, iar repertoriul ales pentru acea seară s-a raportat evident (și) la opusurile abordate, cândva, de maestru, în special la miniatura vocală care l-a consacrat încă din tinerețe, în numeroase competiții internaționale și apoi în sute de recitaluri de gen.

După cuvintele rostite cu emoție, punctând acel eveniment "de suflet", soprana a deschis programul printr-o celebră rugă - Ave Maria de Caccini -, cântată cu finețe în compania violoncelistului Marin Cazacu și a pianistului Ștefan Doniga, cel care, de altfel, a secondat-o cu acuratețe și rigoare de-a lungul întregului recital; rămânând în atmosfera muzicii cu profundă încărcătură introspectivă, am ascultat o arie din opera Rinaldo de Handel, trecând apoi la aria Contesei din Nunta lui Figaro de Mozart, pentru a reveni la rugă prin impresionanta Ave Maria din opera Otello de Verdi, momente tălmăcite cu sensibilitate și mai ales cu știința expresiei adecvate, cu o frazare elegantă, reflectând sensurile cuprinse în text, trăirile personajelor întrupate - pentru că Irina Iordăchescu a învățat să fie artistă, moștenind și preluând multe repere din maniera tatălui său de a sublinia elementele teatrale ale partiturii, reliefându-le prin accente sau detalii de efect.

După un "intermezzo" în care pianistul Ștefan Doniga a ales două pagini de Chopin, soprana a revenit pe podium pentru o secțiune rezervată ariilor decupate, ca și Otello, prioritar din opere până acum departe de opțiunile sale, vădind intenția de a "ataca" repertoriul destinat glasurilor lirice pline, cu repere spinto. Astfel a fost aria dinNorma de Bellini, din nou o rugă-invocație excelent realizată și tocmai de aceea, sincer, aș fi preferat să nu adauge și "cabaletta" atât de dificilă și solicitantă - dar solista a precizat că tatăl său i-a cerut ca niciodată să nu cânte aria fără acea secvență, deci nu avea cum să-l refuze într-o seară aniversară. A urmat însă lirica arie din Gianni Schicchi de Puccini, aproape patetică în încercarea Laurettei de a-și îndupleca tatăl, pagină adresată... evident lui Dan Iordăchescu...

O schimbare de "culoare" a adus mezzosoprana Cristina Iordăchescu-Iordache, sora protagonistei, oferind Habanera din opera Carmen de Bizet, în care am apreciat, ca întotdeauna, glasul său cald, frumos, condus cu rafinament, din păcate o spun de fiecare dată - prea rar pus în valoare (măcar) în concert. Dar soprana a abordat apoi arii din Boema de Puccini (actul III) și Adriana Lecouvreur de Cilea, mizând tocmai pe încărcătura dramatică a sentimentelor eroinelor redate cu aceeași vibrație ce o caracterizează. Vocile celor două surori s-au îmbinat excelent în Barcarola din Povestirile lui Hoffmann de Offenbach, pronunția impecabilă și linia specifică stilului romantic francez conferind un plus de finețe acelui moment atât de îndrăgit de melomani.

Deosebit de inspirată a fost invitarea violoncelistului Marin Cazacu și pentru a interpreta, în propria adaptare, două pagini din marea literatură rusă - aria lui Lenski din opera Evgheni Oneghin de Ceaikovski și Vocaliza de Rachmaninov -, în care sunetul învăluitor și cantilena sensibilă au redat ideal lirismul profund, poezia și din nou tristețea sau nostalgia cuprinsă în acele bijuterii scrise inițial pentru voce.

Continuând călătoria prin teritorii muzicale diverse, Irina Iordăchescu a ales câteva lieduri de Wolf, Duparc și Enescu, punând în lumină atracția către zone atât de speciale, în care am regăsit introspecția sau umorul, lejeritatea de adresare în germană sau franceză, stilul și modul de exprimare pe care, cu sau fără voie, le-a preluat de la Dan Iordăchescu. Dar opera rămâne definitorie în cariera sa, așa încât a propus și aria din La Wally de Catalani, având, ca și cele anterioare, o pregnantă tentă de visare, de reliefare a celor mai intime gânduri ale eroinei cu o sinceritate atent controlată, mereu captivantă pentru publicul mai mult sau mai puțin avizat, dar cu certitudine permanent entuziasmat.

Următorii "pași" în mozaicul de genuri și stiluri au fost prezentarea canzonetei Non ti scordar di me de Curtis și apelul la melosul popular, fie prin piesa de Tiberiu Brediceanu, fie prin "blestemul" cutremurător al Mariei Tănase - Cine iubește și lasă -, cântat însă la microfon, probabil pentru că solicita o gravitate specială, rezolvată printr-o emisie total diferită de cea "de operă", ceea ce bănuiesc că a determinat, în final, revenirea la cântul "clasic", poate ca o adaptare personală, poate ca o trecere către ultima piesă - Muzica din opereta Valurile Dunării de Grigoriu -, un adevărat rezumat al crezului său de viață, deprins în familie. Și fără voie am remarcat faptul că majoritatea ariilor, precum și piesele românești, au coincis, poate întâmplător, cu repertoriul pe care Angela Gheorghiu îl abordează în spectacol sau în recital, o dovadă în plus a tendinței de a se îndrepta către partituri de cu totul altă factură comparativ cu cele lirice implicând uneori și coloratura, în care spectatorii au aplaudat-o încă de la debut - să spunem Lucia sau Adina sau... Desigur, maturizarea vocală și puternica sa implicare inteligentă în conturarea personajelor se pot regăsi acum (și) în lucrări ce solicită o paletă mult mai bogată de stări și trăiri dramatice.

Mai bine de două ore, într-o atmosferă aparte, un public numeros a (re)descoperit frumusețea unor creații arhicunoscute și îndrăgite oriunde în lume, într-o seară cu încărcătură emoțională și afectivă deosebită "de familie", ovaționându-l îndelung pe Dan Iordăchescu, aplaudând evoluția surorilor Irina și Cristina Iordăchescu, apreciind deopotrivă felul în care soprana a vorbit, cu un firesc și (din nou) cu o sinceritate prin care știe, întotdeauna, să se adreseze sălii, în cea mai potrivită "cheie", apelând la "coarda sufletului", preluând și în acest sens experiența tatălui său, recunoscut pentru modul în care îmbrăca totul în haina unui personaj de teatru, cu pasiune și lacrimă, la care nimeni nu rezista. O "ștafetă" relevată și în acea seară de dublă aniversare, prilejuindu-i sopranei Irina Iordăchescu, solistă a Operei Naționale, alăturarea unor genuri diverse, într-un caleidoscop pe care, după cum ea însăși a declarat, l-a imaginat demult, acoperind o "plajă" largă, "de la baroc la Maria Tănase".


Anca Florea