Arhivă : Cronici Înapoi

Un Teseo cu totul special în Festivalul Händel de la Karlsruhe (februarie 2015)

Publicat: marți, 3 Martie 2015 , ora 15.39
Teseo (1713) este una dintre cele mai valoroase lucrări scrise de Haendel pentru scena de teatru liric. Pe lista operelor marelui compozitor poartă numărul 9. Când a compus-o, Händel avea 27 de ani. Textul este o prelucrare după celebrul libret scris de Philippe Quinault și folosit de Lully pentru al său Thésée prezentat în 1675 la curtea lui Ludovic al XIVlea. Pe această bază literară Händel a scris singura sa operă în cinci acte. Doar puțini contratenori au astăzi curajul să abordeze rolul titular. Presa de specialitate îl consideră pe contratenorul de origine română Valer Săbăduș cel mai bun dintre ei. Are o tehnică spectaculoasă, un timbru special, minunat, o respirație parcă fără de sfârșit și o forță de expresie copleșitoare. M-am convins de toate aceste calități excepționale, ascultându-l vineri 27 februarie în spectacolul inclus pe agenda ediției 2015 a Festivalului Händel de la Karlsruhe, Germania. La final, am avut impresia că sala se dărâmă sub asaltul aplauzelor și ovațiilor unui public alcătuit din haendelieni împătimiți și mai ales cunoscători, înnebuniți de-a dreptul de plăcerea unei experiențe unice.

Cine este (pentru publicul din România!) contratenorul Valer Săbăduș, cel care a semnat de curând un contract de exsclusivitate cu Sony Classics și care este considerat în lumea internațională a teatrului liric, lider al generației sale de voci atât de speciale ? S-a născut în 1986 la Arad și la 17 ani a început să își lucreze vocea de contreatenor la Școala Superioară de Muzică din München, clasa prof. Gabriele Fuchs. În 2013 termină cu brio un masterat în teatru muzical la Academia Bavareză de Teatru «August Everding». Între timp, cariera sa prinde aripi. În 2009, pe scena de la Prinzregententheater din München cântă rolul titular din opera lui Vivaldi Orlando furioso și în 2011 obține un succes răsunător cu rolul Iarba din partitura redescoperită Didonae Abbandonata (1742) de Adolph Hasse. La 23 de ani, Valer Săbăduș debutează cu brio sub bagheta lui Riccardo Mutti în Festivalul de Paști de la Salzburg cu rolul Adrasto din opera Demofoonte de Niccolo Jomelli. La Festivalul Händel de la Karlsruhe apare pentru prima oară în anul 2011 în Armindo din opera Partenope. Primul său compact disc se numește Hasse Reloadet, cuprinde pagini muzicale din creația genialului reprezentant al barocului târziu și este distins cu Premiul German al Discului în anul 2012.

A fost o șansă și o imensă plăcere să îl pot asculta într-un spectacol liric extraordinar, ca acest Teseo de Haendel sub bagheta reputatului blockflötist Michael Form (din 2014 directorul Academiei Internaționale Händel de la Karlsruhe), cu concursul celebrului ansamblu baroc Haendel Solisten. Regia minimalistă este semnată de Daniel Pfluger care concepe mișcările personajelor în spațiile tridimensionale ale unor proiecții video în 3D realizate de Benedikt Dichgans și Philipp Engelhardt.

Muzica barocă este un spațiu liber, deschis demonstrațiilor de virtuozitate, atât instrumentale cât și vocale. Sub tirania absolută a unei singure reguli: fiecare ornament să aibă acoperire și să servească sporirii expresivității. Sunt celebre ariile da capo, alcătuite din trei sectiuni, în care cea de-a treia este, practic, o reluare a primeia, de care se deosebește doar prin ornamentarea liniei melodice, pe care fiecare cântăreț o făcea după disponibilitățile vocale dar și după experiența și sensibilitatea proprii. Pentru acest Teseo dirijorul Michael Form a inițiat și dus la bun sfârșit un proiect unic prin care șase arii mari au fost ornamentate de trei specialiști recunoscuți ai tehnicii interpretative baroce, Juan Manuel Quintana din Buenos Aires, Thomas Leininger din Basel și Alessandro Ciccolini din Senigallia. Munca lor va rămâne document și model pentru generațiile viitoare de interpreți. Celelalte arii au fost și ele ornamentate și fixate pe pagină, prin colaborarea dintre dirijorul Michael Form și cântăreții de cea mai bună reputația în practica muzicală barocă contemporană. Distribuția gândită de Haendel cere pentru Teseo nu mai puțin de trei contratenori și fiecare rol în parte este o provocare. La premiera din 1713 rolurile Teseo și Egeo au fost interpretate de castrati iar rolul Arcane de o altistă celebră în epocă, Jane Barbier, în travesti. La Karlsruhe au excelat în acest atât de original Teseo românul Valer Săbăduș în rolul titular, italianul Flavio Ferri-Benedetti în Egeo și austriacul Terry Wey în Arcane. În rolurile feminine au încântat soprana cubaneză Yetzabel Arias Fernandez - Agilea, soprana italianca Roberta Invernizzi - Medeea, soprana din Karlsruhe Larissa Waspi - Clizia. Sunt nume mai puțin cunoscute la noi dar care sunt scrise cu majuscule în istoria contemporană a spectacolului de operă barocă. La Karlsruhe ajung numai cei mai buni dintre cei buni. Nu degeaba la ediția 2014, Festivalul Händel a atins un nou record - 15.500 de oaspeți din întreaga lume.


Cristina Sârbu