Arhivă : Cronici Înapoi

Bach x1, x2, x3. Cu Kremerata Baltica. La Bozar

Publicat: joi, 26 Februarie 2015 , ora 10.09

În 25 februarie 2015, la complexul Bozar din Bruxelles a susținut un concert orchestra violonistului Gidon Kremer, Kremerata Baltica. Fără fondatorul ei, care ar fi trebuit să fie prezent dar care și-a anulat concertele până finalul lunii martie, a prezentat un program centrat, ca și cel inițial, pe muzica lui Bach, înlocuind însă creațiile unor Giya Kancheli sau Valentin Silvestrov cu o scurtă lucrare introductivă semnată Henryk Górecki.

Încă de la deschiderea celor Trei piese în stil vechi ale compozitorului polonez, care mi-au amintit de stilul lui Theodor Rogalski în Dansurile sale românești, am recunoscut sunetul de o suavitate și o liniște incredibilă, totodată foarte bine închegat, al Kremeratei Baltica; ceea ce se aude în înregistrările pe care le ascultați și dumneavoastră la Radio România Muzical nu este o păcăleală sau vreun truc tehnic. Această mică orchestră de cameră alcătuită în majoritate din tineri degajă o sonoritate densă și aerisită în același timp: este un aluat care are deja tot ce-i trebuie dar, lăsat la dospit, mai capătă o dimensiune, care-l face chiar și mai bun. Kremerata Baltica a țesut o pânză de păianjen, și asistam parcă în același timp și la acest proces și la rezultatul său în egală măsură delicat și rezistent.

Din muzica lui Bach, cinci concerte: BWV 1043 în re minor pentru două viori și orchestră, BWV 1052 în re minor pentru pian, BWV 1056 în fa minor pentru pian, BWV 1060 în do minor pentru două piane și BWV 1063 în re minor pentru trei piane. Chiar dacă a fost în tonalitate minoră, programul e numai bun pentru depresivi și deprimați. Nu vă doresc să fiți în niciuna din condițiile acestea, dar dacă sunteți cumva vă garantez, deși nu am absolvit Universitatea de medicină, că ieșiți din orice stare proastă, oricât de neagră ar fi. Iar dacă sunteți sănătoși și bine-dispuși, probabil că nimănui nu-i strică și mai multă bucurie. Pentru că, dacă vorbim de Bach (sau și de Bach, nu aș vrea să intru în conflict cu admiratorii altor mari compozitori), vorbim de bucurie.

Obișnuită cu un Bach interpretat mai riguros, mai rațional, matematică și orologerie, versiunea Kremeratei Baltica a părut puțin mai romanțioasă, mai tinerească - de altfel trei din cei cinci soliști, respectiv violoniștii Yossif Ivanov și Lorenzo Gatto și pianista Anna Vinnitskaia au fost tineri, adăugându-li-se soții Evgheni Koroliov și Ljupka Hadzigeorgieva, un duo pianistic înființat în 1976. Dar muzicienii Kremeratei sunt foarte buni; poate sunt interpreți la un astfel de nivel și pentru că se caută adesea din priviri, își zâmbesc, își zic unul altuia în sensul folcloric al verbului, fac parcă o serenadă adresată iubitei de alături, de pe podium, își spun parcă unul altuia: "ia uite ce melodie minunată am descoperit, să ți-o cânt s-o auzi și tu!"; iar dacă se întâmpla ca un instrumentist să fie singur pe rând, părea pierdut în frumusețea muzicii, ca în transă, dar îl simțeai și îl vedeai că se află în permanentă legătură mentală și artistică cu întreaga orchestră.

Bach a reconciliat pianul, cu sunetul lui distinctiv și puternic, cu timbrul coardelor, de care diferă atât de mult. Desigur, concertele sale nu au fost scrise pentru pian, ci pentru clavecin, a cărui sonoritate ciupită se maria foarte bine cu ansamblul orchestral. Dar înaintea invenției din 1700 a lui Bartolomeo Cristofori și înaintea instrumentului din anii lui Beethoven, de la care a început evoluția pianului de concert maturizat la finalul secolului al XIX-lea și pe care-l știm astăzi, Bach a ales în așa fel registrul claviaturii, succesiunile de note, intervalele, încât face ca pianul să pară un component perfect integrat al melanjului sonor general.

"Doriți să scriu un concert pentru pian? Sigur, îl scriu. Doriți acum un concert pentru două piane, la fel de frumos, de echilibrat, de expresiv, exploziv, extraordinar? Nicio problemă. Un concert pentru trei piane? S-a făcut! Cu cât suntem mai mulți, cu atât mai bine! Să fie și unul pentru două viori, pentru variație? Lăsați pe mine!". Mi se pare că Bach (căruia i-am atribuit aceste cuvinte pe care nu le-a rostit niciodată ascultând cu câtă lejeritate, artă și splendoare creează partituri) dovedește că muzica este infinită, că, adică, posibilitățile de combinații sonore armonioase sunt nenumărate, și fiecare din ele, absolut superbă.

Maria Monica Bojin