Arhivă : Cronici Înapoi

Concert eclectic la început de an

Publicat: vineri, 9 Ianuarie 2015 , ora 14.14

Primul concert oferit, în acest an, de Filarmonica bucureșteană, s-a dorit, poate, o prelungire a celor tradiționale de Anul Nou, mai lejere și amalgamate, pornind însă de la cele prezentate la Opera din Iași fie în vară, fie în deschiderea stagiunii curente, aceeași "echipă" evoluând în pagini din opere celebre, alternând cu celebre fado. Dar de această dată, dirijorul Gabriel Bebeșelea a optat pentru o pondere a secvențelor simfonice sau corale din opere îndrăgite de public, orchestra sunând excelent (inclusiv în intervențiile solistice) în uverturile la Forța destinului și Vecerniile siciliene de Verdi, în Intermezzi din Cavalleria rusticana de Mascagni și Manon Lescaut de Puccini, susținând corul (uneori acoperit de alămuri) în pagini din Ernani, Trubadurul, Nabucco de Verdi, Carmen de Bizet sau Madama Butterfly de Puccini, acest din urmă fragment fiind notat, cel puțin surprinzător, Coro a bocca chiusa, deși oricum a fost rezolvat ca o vocaliză, nicidecum "mut" (maestru de cor Iosif-Ion Prunner); de altfel, toate titlurile au fost păstrate în original, până și Aragoneza din Carmen fiind notată... Aragonaise... Mi se pare o exagerare inutilă și "prețioasă", pentru că spectatorii vor doar să știe ce ascultă, fără să fie obligatoriu... poligloți...

Același "sistem" s-a păstrat și pentru ariile interpretate de soprana Elena Moșuc, reputată solistă care revenea astfel după foarte mulți ani pe podiumul Ateneului, abordând un repertoriu pentru voci lirice "pline", dar cu coloratură bogată și acute (sau... contra-acute) sigure și spectaculoase, punându-și astfel în valoare calitatea timbrală și suplețea cântului; față de maniera în care a rezolvat acele arii în precedentele sale apariții (la Iași sau la sala Radio), am remarcat cu reală plăcere apropierea pregnantă de stilul verdian, renunțând la elementele specifice unui bel-canto ce nu-și are locul în partiturile respective. În acea seară a ales arii din Vecerniile siciliene (de-a dreptul amuzant scrisă în programul de sală "aria Elvirei Surta e la notte/Ernani involami/Tutto sprezzo") și Vecerniile siciliene, iar ca bis La Rondine de Puccini, de asemenea frumos cântată, dar cu "ecouri" mai curând donizettiene (portamento-uri, filato-uri, pianissime în crescendo etc.).

Dorind să aducă, pentru prima oară la București, un solist de fado (evident din Portugalia) se pare foarte bine cotat - Goncalo Salgueiro -, cu care Elena Moșuc colaborează în ultima vreme în ceea ce ei au numit "Operfado", la invitat să prezinte câteva piese de gen, prioritar melancolice, cu o abundență de "finețuri" și ornamente bine rezolvate, cu un glas tenoral suplu și maleabil, dar apelând permanent la microfon, ceea ce sub acea cupolă nu se prea acceptă; de altfel, și în duetele de gen, până și Elena Moșuc a folosit microfonul, deși vocea sa amplă și penetrantă chiar nu ar fi avut nevoie de asemenea "ajutor", mai ales în condițiile unei acustici de calitatea celei din Ateneu. Și mulți au fost uimiți să constate că, poate din amabilitate față de partenerul de scenă, a apelat la microfon până și în Brindisi din Traviata verdiană, care a încheiat concertul, după ce solistul a stârnit simpatia cântând, în limba română, Ciobănaș cu trei sute de oi.

Privind în ansamblu, a fost o seară relaxată, cu muzică bună și bine interpretată, în care corul și orchestra Filarmonicii au evoluat excelent, sub bagheta unui tânăr dirijor cu gestică precisă și expresivă, reușind să obțină o frazare generoasă și o paletă coloristică bogată, colaborând cu o soprană de talie internațională pe care, în fine, Filarmonica a invitat-o în stagiune, fie și pentru un asemenea program eclectic, alături de un oaspete atipic în acel context, constituind, eventual, o "pată de culoare" pentru mulți dintre melomanii-abonați poate mai conservatori când este vorba despre serile de la Ateneu, iar pentru alții o surpriză agreabilă. Iar aplauzele destul de rezervate (lăsând adesea soliștii să iasă din scenă într-o tăcere jenantă) au crescut spre final, admiratorii și cei cuceriți totuși de farmecul interpretării și poate chiar de acel mozaic muzical, ovaționând îndelung, compensând cumva acele "goluri" neplăcute în reacția celor din sală. Dar... important este că primul concert din an a adus ceva aparte și că, până la urmă, a avut succes. Cât privește apetitul publicului abonat de decenii la Filarmonică pentru astfel de experimente, rămâne de "testat" la o viitoare "tentativă" de acest gen. Sunt melomani care urmăresc și programele "comerciale" de la sala Palatului, dar când intră la Ateneu au cu totul alte așteptări, dovadă elocventă fiind rezerva lor marcată și dezamăgirea uimită a multora.

Anca Florea