Arhivă : Cronici Înapoi
Opera Națională - Seara creațiilor românești
Poate că cele trei titluri au constituit atracția unui public numeros prezent în sală sau maniera în care este manageriată opera bucureșteană, cert este că m-am bucurat să văd aproape toate locurile ocupate, de tineri, de melomani și de specialiști, precum criticul Dumitru Avakian:
"Iată că în sfârșit această capodoperă a teatrului muzical românesc este reluată într-una din cele mai bune regii pe care a cunoscut-o această partitură. Orchestra operei, mă refer la O noapte furtunoasă, a sunat bine lucrată, cu clarități care au servit valoarea muzicală a partiturii... Cât despre cele trei dansuri simfonice de Rogalski, nu mi se pare o idee fericită ca orchestra să cânte în fosă, muzică simfonică românească. Orchestra operei s-a mai produs în fața publicului, dar întotdeauna pe scenă. Îndrăznesc să spun, și nu-mi pare rău să observ acest lucru, că a fost oarecum ascunsă orchestra și nu face cinste, nu onorează colectivul artistic al operei..."
O viziune regizorală semnată Cătălina Buzoianu, tot atât de reușită pe cât este muzica scrisă de Paul Constantinescu pentru piesa "O noapte furtunoasă", iar personajele imaginate de Caragiale au fost interpretate cu onestitate de artiștii Operei Naționale. Sub bagheta dirijorului Răsvan Cernat l-am remarcat în mod special pe Iustinian Zetea - interpretul Jupânului Dumitrache, căruia i s-au alăturat Crina Zancu, Marius Boloș Andrei Lazăr și Maria Jinga. Din nou dozajul sonor orchestră - soliști a fost dezechilibrat. De la creația românească am trecut în partea a doua a serii la un spectacol realizat de un creator român. Clujeanul Edward Clug a adus într-o viziune modernă, în care de multe ori gestul este împins până la pantomimă, temperamentalul tango argentinian.
Cele trei momente intitulate: "Blind Tango", "Tango Fatal" și "Tango timid" i-a avut protagoniști pe: Adina Tudor și Ovidiu Matei Iancu, Mihaela Soare și Robert Enache, Reina Yagura și Bogdan Cănilă.