Arhivă : Cronici Înapoi

Finalul celei de-a IX-a ediții a Festivalului de Muzică Veche București

Publicat: luni, 24 Noiembrie 2014 , ora 11.51

Atunci când spunem Renaștere spaniolă, gândul ne fuge aproape instant la numele lui Tomas Luis da Victoria. Mai puțin cunoscuți și învăluiți într-o aură de exotism sunt compozitorii secolului al XV-lea, iar ultimul concert din cadrul ediției din acest an a Festivalului de Muzică Veche ne-a arătat că muzicile vehiculate în acel veac erau unele foarte personale. Pentru evenimentul ce a avut loc vineri, 21 noiembrie 2014, pe scenă au urcat muzicienii ansamblului Cinco Siglos, însoțiți de soprana Delia Agúndez. Programul a fost unul compus exclusiv din lucrări ce se regăsesc în colecția Cancionero del Palacio. Realizat pe parcursul a 40 de ani, la finalul secolului al XV-lea și începutul secolului al XVI-lea, conțonierul conține aproximativ 450 de piese și este astfel cel mai important manuscris muzical spaniol din acea vreme.

Concertul ce s-a desfășurat în spațiul impresionant al Palatului Bragadiru a fost o bună ocazie pentru publicul bucureștean de a se familiariza cu instrumente ceva mai puțin cunoscute, cum ar fi vihuela da mano, vihuela da arco, bandurria, rabel și colachon. Un aspect important este că marea majoritate a acestora a fost construită de Jose Ignacio Fernandez, membru al grupului Cinco Siglos. Muzica a fost compusă din piese scrise de Juan del Encina și din creațiile unor autori anonimi, care ne-au purtat prin universul muzical al regatului iberic din vremea reginei Izabela de Castilla. Pot spune că toate muzicile prezentate au o distinctă amprentă folclorică, cum de altfel remarca și flautistul Antonio Torralba, liderul grupului. Chiar și lucrările triste și aparent austere au în construcția lor o doză de exotism și de erotism.

Soprana Delia Agúndez a colorat foarte bine atmosfera ce s-a instaurat pe parcursul concertului. Timbrul și aspectul său hispanic au întregit o experiență audio vizuală interesantă. Piese precum 'Triste esta el rey David' și 'Si habra en este baldres' ne-au arătat că muzicienii au o cunoaștere intimă a repertoriului. Singurul reproș pe care l-aș avea, dacă poate fi numit reproș, este că și-au asumat o nuanță de mezzo-piano din care au ieșit doar cu câteva ocazii. Înțeleg că aceasta este una dintre direcțiile stilistice pe care unele grupuri de muzică veche le urmează, însă o astfel de muzică liberă și improvizatorică ar fi meritat poate ceva mai multă dinamică.

Publicul român i-a primit pe muzicieni ca de obicei foarte frumos, cu aplauze călduroase, însă numărul celor prezenți a fost unul relativ mic. E adevărat că recitalul a fost unul destul de riguros informat istoric și astfel s-a adresat mai mult unor persoane avizate, însă această muzică ar fi meritat să fie ascultată de mai multă lume. În orice caz, concertul a fost unul foarte bun și a încheiat într-o notă pozitivă cea de-a noua ediție a Festivalului de Muzică Veche.


Radu Mihalache