Arhivă : Cronici Înapoi

'Viorile lui Enescu la palat'

Publicat: miercuri, 19 Noiembrie 2014 , ora 12.48
Cu ani în urmă, reputatul violonist Gabriel Croitoru a făcut demersuri insistente ca viorile ce au aparținut lui George Enescu, aflate în păstrarea Muzeului ce-i poartă numele, să fie redate circuitului muzical, să fie "cântate", pentru că, după cum se știe, orice instrument care stă mult timp nefolosit se degradează. Tocmai de aceea, spre exemplu, la Muzeul Metropolitan din New York se organizează periodic expoziții ce cuprind viori celebre, dar și recitaluri, în cadrul cărora, interpreți de prestigiu cântă pe ele (și) pentru a le menține în stare de funcționare.

În sfârșit, anul acesta, Muzeul "Enescu" a lansat ciclul "Viorile lui Enescu la Palat", succesul primei experiențe din vară determinând, marți 18 noiembrie 2014, o nouă întâlnire cu minunatele bijuterii cu corzi realizate de Paul Kaul - una dintre viori fiind construită special pentru maestrul român - de frații Silvestre și, firesc, cu vestitul Guarneri "Catedrala" pe care chiar Gabriel Croitoru cântă din 2008. Cota de interes a fost nu doar ascultarea "pe viu" a acelor instrumente, ci și evoluția unor studenți sau absolvenți pregătiți la clasa... profesorului Gabriel Croitoru, de la Universitatea Națională de Muzică din București. Pentru acei tineri, posibilitatea de a cânta pe asemenea viori de o calitate aparte și, evident, cu o încărcătură sentimental-emoțională deosebită, constituie un privilegiu nesperat, totodată un prilej de a apărea în fața spectatorilor, în ambianța elegantă a Palatului Cantacuzino. Deloc întâmplător, în programul concertului s-au regăsit și opusuri din repertoriul enescian, un public numeros ascultând, în debut, Tzigane de Ravel, abordat de Andra Andrei, apoi o altă lucrare cu influențe gitane - Melodii lăutărești de Sarasate, excelent interpretată de Laura Șandru, cu rigoare, fluență și mai ales cu expresivitate adecvată stilistic. Schimbând "registrul", Simina Croitoru a propus Nigun de Bloch, piesă de atmosferă, cu contraste bine conturate, lirice sau cu accente tragice; a urmat Studiu în formă de vals de Saint-Saens-Ysaye, prin care am descoperit un spectaculos și original solist, Sabin Penea, virtuoz, inteligent, impetuos și sensibil, având toate datele unei cariere performante. Dramatic și poetic deopotrivă, Poemul de Chausson a revelat o altă interpretă performantă sub toate aspectele, Cristina Pașa, la rândul său, cu o tehnică impecabilă, cu o logică a discursului și capacitate de a reda stări și trăiri profunde, așa cum le-a gândit compozitorul. Iar după Cantabile de Paganini și Salut d`amour de Elgar, redate de liricul Ciprian Balint, profesorul lor, îndrăgitul Gabriel Croitoru, a oferit Impromptu concertant de Enescu, pe superbul Guarneri atât de apreciat chiar de către Maestru, finalul concertului aducând astfel culoare, linie elegantă, sunet cuceritor și interpretare echilibrată, departe de efuziuni și gesturi epatante, reliefând frumusețea și rafinamentul partiturii cu simplitate și bun gust, așa cum ne-a obișnuit cu fiecare prezență pe podium.

Sunt repere pe care le-am regăsit și la studenții săi, evoluând cu siguranță, cu rigoare și atentă înțelegere a textului muzical, păstrând o anume sobrietate în exprimare și în ținuta de scenă, ceea ce mi se pare deosebit de important, pentru că prea mult avem parte de "spectacol" demonstrativ din partea unor soliști care cred că prin emfază și exhibiționism pot compensa lipsa de trăire și de profunzime. De altfel și faptul că au apărut în ținute elegante, negre, a contribuit la împlinirea unei imagini de ansamblu de reală calitate, tinerii beneficiind de colaborarea cu experimentata pianistă Clementina Ristea-Ciucu, dar și cu Raluca Ouatu sau cu Iulian Ochescu, parteneri în demersul artistic realizat cu acuratețe, cu un tușeu rotund și suplețe în acompaniament.

Cât despre sonoritatea viorilor, mi-ar fi greu să încerc o ierarhizare valorică, toate cele 4 instrumente având și căldură și amploare (uneori ieșită din comun) și vibrație "cu suflet", calități pe care soliștii au reușit să le "exploateze", conferindu-le ceva din propria personalitate interpretativă. A fost o seară specială, cu puternic impact la public - în mare parte tânăr -, semn că ciclul de concerte sub acest generic este binevenit și gustat de melomani, venind și în sprijinul soliștilor aflați la primii pași într-o carieră poate importantă, concretizând astfel intenția directorului Cristina Andrei de a prezenta, periodic, viorile lui Enescu, aflate în patrimoniul Muzeului, dar și de a le oferi tinerilor de real talent oportunitatea "apropierii" de acele instrumente "de colecție", pe care mulți le pot vedea doar în vitrine.

Din păcate, și de această dată, cei ce clamează zgomotos promovarea lui Enescu în varii moduri sau susținerea tinerei generații de interpreți au lipsit cu desăvârșire de la întâlnirea cu... "viorile lui Enescu la Palat", ca și muzicienii de altfel... Aspect ce devine simptomatic, îngrijorător și trist...


Anca Florea