Arhivă : Cronici Înapoi

Revizitarea lui Bach

Publicat: vineri, 12 Septembrie 2014 , ora 13.21
Pierre Laurent Aimard este recunoscut în lumea muzicală mai ales ca interpret de muzică recentă, artistul francez putând fi cel mai adesea ascultat în opusuri de Ligeti, Boulez, Stockhausen sau Messiaen. Dar iată-l în anul 2008 cu un disc mult premiat ce conține muzică de Johann Sebastian Bach - Arta fugii, iar anul acesta cu o nouă imprimare dedicată compozitorului german - Clavecinul bine temperat, din care Aimard a înregistrat caietul I pentru aceeași casă - Deutsche Grammophon. Poate părea cel puțin curios ca un artist care și-a dedicat mare parte din carieră interpretării unor creații moderne să fie implicat acum într-un proiect cu muzică barocă. Dar Bach este - așa cum ne-a fost demonstrat din nou ieri seară la Filarmonica din Köln - foarte actual, iar Clavecinul bine temperat - una dintre capodoperele sale - o enciclopedie a posibilităților muzicale.

Pierre Laurent Aimard predă nu numai la Conservatorul din Paris, ci și la cel din Köln, oraș în care a cântat seara trecută după recitalul susținut la Filarmonica din Berlin în 4 septembrie. Nu am avut ocazia să îl ascult la Berlin, dar știu că recitalul lui din capitala germană a avut loc la Sala de Muzică de Cameră a Filarmonicii, un spațiu similar nefiind disponibil la Filarmonica din Köln - un aspect ce a contat - m-am întrebat dacă sonoritățile camerale ale celor 24 de preludii și fugi din caietul I al Clavecinului bine temperat nu s-au simțit cam stinghere pe scena sălii imense, de 2000 de locuri.

M-am dus la recital neștiind la ce să mă aștept - nu am ascultat încă discul lui Aimard, însă aveam în minte diverse imagini ale opusului - înregistrat în numeroase versiuni - fie la clavecin de Wanda Landowska, Ralph Kirkpatrick sau Bob van Asperen, fie la pian de Walter Gieseking, excentricul Glenn Gould, Sviatoslav Richter sau, mai recent de Maurizio Pollini și Vladimir Ashkenazy.

Cuvântul care descrie cel mai bine versiunea lui Pierre Laurent Aimard este, în ceea ce mă privește - "rece". Nu răceală, neapărat, ci rece - concept pe care-l asociez în acest caz clarității în construcția arhitecturală în macro și micro - adică atât în partitura fiecărui moment în parte, cât și în descrierea arcului de la diatonicul Preludiu în Do major până la intens cromatizata Fugă în si minor la 4 voci din final. Preludiile și fugile au sunat, pe alocuri, foarte franțuzesc - chiar în deschidere, preludiul în Do major părea mai degrabă scris de Debussy, alte momente ducându-mă cu gândul la Rameau. Aimard a păstrat firescul în alegerea tempo-urilor (având în vedere că Bach nu a notat astfel de indicații în partitură ele rămân la latitudinea interpreților), astfel încât fugile dense, unele chiar aglomerate și în general grave scrise pentru 4 sau 5 voci au fost redate în viteze moderate, în contrast cu vioiciunea fugilor în general în tonalități majore pentru 2 și 3 voci - cântate sprinten, cu virtuozitate ce nu a ținut să epateze.

Aimard a reușit să creeze caractere distincte, oferindu-ne pe parcursul a mai bine de 2 ore 24 de perechi de personaje interesante, unele mai tinere ca spirit, altele foarte meditative, câteva senine, altele dramatice și chiar grave, împlinind o dată în plus ideea unui Bach enciclopedic - căci cine poate contesta că, în ciuda rigorilor formale, putem găsi aici nu numai spirit baroc, ci și dramatism și elan romantic și în ultima pereche, cea în si minor - sonorități ce par că îi deschid drumul lui Schönberg?

Imprimarea caietului I din Clavecinul bine temperat de J.S. Bach a putut fi ascultată și la Radio România Muzical - în emisiunea Music Box - și este înscrisăîn campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2014".

Irina Cristina Vasilescu