Arhivă : Cronici Înapoi

Debut în forță al Orchestrei Naționale Radio

Publicat: luni, 14 Octombrie 2013 , ora 15.51

Vouă nu v-a fost dor de serile de vineri în care încheiați o săptămână de lucru cu un concert reușit? Mie da, astfel că m-am bucurat foarte tare de redeschiderea stagiunii Orchestrei Naționale Radio vineri, 11 octombrie 2013, cu un concert pentru care nu am decât apreciere.

Orchestra Națională Radio și-a scos toată artileria grea pentru un program de excepție: orchestră, soliști valoroși, cor, toți s-au regăsit pe scena Studioului "Mihail Jora" sub bagheta lui Tiberiu Soare pentru a interpreta Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră de Max Bruch și selecțiuni din "Peer Gynt" de Edvard Grieg.

Protagonistul primei părți a fost violonistul Lorenzo Gatto din Belgia, un muzician de renume internațional, laureat al Concursului "Regina Elisabeta" în 2009. Ascultându-l nici nu a fost greu să ne dăm seama cum a reușit să câștige nu numai acest prestigios premiu, ci și aprecierea publicului din toată lumea: Lorenzo Gatto a impresionat de la prima notă cu un temperament extrem de puternic cu ajutorul căruia a redat perfect întreaga partitură. A trăit piesa notă de notă, atrăgând și publicul după el în ceea ce aș putea numi un carusel de senzații. Sub arcușul lui a cuprins tot ce era dramatism și emoție în Concertul de Bruch, oferindu-ne o interpretare extrem de bogată, dinamică și personală. Bisul a venit sub forma Gigăi din Partita a II-a pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach.

După pauză scena s-a umplut din nou: Corul Academic Radio, cel care a fost prezent și în vară la închiderea Stagiunii, a venit în fața publicului într-o formă excepțională. Tiberiu Soare a fost însoțit pe scenă de soprana Veronica Anușka și de mezzo-soprana Antonela Bârnat și de actorul Victor Rebengiuc. Partitura lui Grieg a luat viață în chipul cel mai frumos cu putință. Textul care a servit drept bază pentru muzica lui Grieg este semnat de fenomenalul dramaturg norvegian, Henrik Ibsen. Muzica lui Grieg urmează îndeaproape textul și forța lui expresivă. Victor Rebengiuc a fost magistral în recitarea poemului făcându-ne să simțim întreaga dramă a mesajului conținut. Cele două soliste la rândul lor au simțit și transmis întreaga profunzime a textului.

După acest tur de forță m-am bucurat să îl pot intervieva scurt pe dirijorul Tiberiu Soare, un artist pe care nu-l putem decât admira pentru viziunea sa originală care merge dincolo de simpla citire a partiturii:

«A fost o adevărată plăcere. Toată lumea s-a concentrat foarte frumos. De altminteri, a fost o săptămână foarte plăcută pentru toți și încă de la repetiții simți cumva dacă urmează ceva special sau nu. Și, încă de marți, miercuri am simțit că seara asta trebuie să fie una specială și mă bucur foarte mult că nu am greșit. E drept că poezia tinde către condiția muzicii, adică o formă artistică ce se exprimă prin formă pură și, de asemenea, muzica, de foarte multe ori, tinde spre condiția poeticului. Nu neapărat a poeziei dacă ne gândim la rimă, ci a stării de poeticitate, de creare a unei lumi. Cred că s-au îmbinat foarte armonios, mie așa mi s-a părut de acolo, de unde eram.»

A fost o seară emoționantă pe de-a întregul, prin care stagiunea 2013-2014 a început cu dreptul. Rămâneți alături de Radio România Muzical pentru a fi la curent cu concertele Orchestrei Naționale Radio pe care le puteți asculta de asemenea în direct pe frecvențele noastre dacă nu puteți ajunge la Sala Radio.

Petra Gherasim