Arhivă : Cronici Înapoi

Un spectacol complex de o expresivitate copleșitoare

Publicat: joi, 19 Septembrie 2013 , ora 9.09

În cadrul ediției 2013 a Festivalului Internațional "George Enescu", JTI ne-a invitat la cea de a paisprezecea Întâlnire, de astă dată cu o companie de dans portugheză, Vortice Dance Company, care ne oferă două spectacole, în coproducție cu Baletul din Macedonia: Dracula (16 septembrie) și Soliloquy (19 septembrie)

Povestea lui Dracula?! Poate pretext - sau ingeniozitate de marketing, în niciun caz o acțiune urmărită pas cu pas... O poveste al cărei personaj fantastic și întreaga țesătură de fapte pe care acesta le declanșează devin sursă de inspirație pentru un spectacol complex, ingenios și mai ales fascinant de mișcare, sunet, cuvânt, lumină, culoare... cu aparență de tragic și sclipire de umor... Un bucătar pregătește, explicând în amănunt rețeta, un fel de mâncare în care sângele este ingredientul principal... Un vin servit la masă și turnat cu forța pe gâtul clientului se presupune a fi tot... sânge. Dansatori-vampiri atrași, evident, de gâturi suple și încheieturi fine în care pulsează sângele mult dorit... Cam pe aceste coordonate s-ar situa polul concret pragmatic al spectacolului. Arcul fantastic de imaginație se avântă însă apoi în tablouri de o frumusețe, inspirație, ingeniozitate... uluitoare. O dansatoare plimbă prin scenă o rochie imensă de volane roșii, care, datorită celor câțiva colegi ascunși dibaci sub falduri, devine decor, suport și cadru pentru mișcările lente ale corpului uman - o pată imensă de sânge care se prelinge lent luând formele cele mai ciudate. Pe scurte bare de lemn, trupurile musculoase ale unor dansatori atârnați cu capetele în jos se contorsionează atât de convingător încât recunoaștem imediat simbolicul șoarece zburător din cavernele întunecate. Decorul e auster - o creangă uscată de copac și spațiul gol al scenei, spațiu umplut deseori de proiecții pe ecrane improvizate.

M-am surprins renunțând la orice intenție de a căuta povestea abandonându-mă pur și simplu plăcerii întâlnirii cu doi artiști portughezi, Cláudia Martins și Rafael Carriço, cei care au gândit regia și au conceput coregrafia, scenografia, videografia și sunetul, și cu trupa "Vortice Company" alcătuită din dansatori la care am apreciat desigur tehnica dar mai ales expresivitatea. Lumina, ingenios și eficient folosită, transforma mișcările rapide ale brațelor, picioarelor, capului, întregului corp în dâre continue de lumină parcă fosforescentă. Un colaj de muzici diverse - mult Wojciech Kilar, dar și Rachmaninov și Lou Red - împlinește perfect un spectacol complex de o expresivitate copleșitoare. Așteptăm cu nerăbdarea cea de a doua întâlnire cu Vortice Dance Company.

Cristina Sârbu