Arhivă : Cronici Înapoi

Academia Sighișoara 2013 - Seri memorabile cu artiști memorabili

Publicat: marți, 6 August 2013 , ora 9.35

După deschiderea "în forță" printr-o seară specială, în prezența numeroșilor oaspeți de rang înalt, Festivalul Academiei muzicale de la Sighișoara a continuat pe coordonatele performanței și valorii, regăsite și în repertoriul propus - alternând inteligent opusuri celebre și cele de factură contemporană, uneori chiar modernă -, dar și în calitatea interpretărilor oferite de artiști din generații diferite, din țară sau din străinătate, la fel de dăruiți muzicii, pe care o abordează cu pasiune și știință.

Astfel, în cea de a doua seară am reascultat cu încântare Cvartetul "Arcadia", parcă de la un an la altul mai omogen, mai flexibil și expresiv, cucerind întreaga asistență în creații de Haydn sau Schubert (celebrul Cvartet Fata și moartea); sincer, de la primul sunet, tinerii Ana Torok (vioara I), Răsvan Dumitru (vioara II), Traian Boală (violă) și Zsolt Torok (violoncel) au cântat ca și cum formau un singur trunchi, sonoritatea instrumentelor părând complementară, dialogul și armonizarea lor născându-se cu un firesc impresionant, într-o bogăție coloristică și o eleganță expresivă permanent păstrată în stilul și atmosfera adecvate, fără exagerări, fără intenția de a epata, aducând un remarcabil rafinament al liniei de ansamblu, al frazei, al atmosferei, având și maturitatea unor muzicieni deja experimentați, dar și prospețimea dată de tinerețea și de pasiunea lor pentru ceea ce fac. Pentru că plăcerea de a cânta, de a comunica publicului stări, sentimente, trăiri tensionate sau senine, se regăsește în fiecare pagină interpretată. O sală arhiplină - muzicieni și spectatori care, în parte, descopereau frumusețea muzicii camerale -, a ovaționat îndelung, a scandat în maniera binecunoscută a sighișorenilor, așa încât cei patru clujeni au oferit, în bis, o adaptare a unui Dans românesc de Bartok, schimbând astfel "registrul", ritmurile pregnante și reperele folclorice redate cu o anume estompare sonoră având o finețe din nou absolut cuceritoare. Cu siguranță, toți cei prezenți ar mai fi vrut să-i asculte…

În seara următoare, Biserica Mânăstirii a găzduit un program mozaicat, amplu și captivant, cu o notă de inedit și combinații timbrale uneori surprinzătoare. Pentru că prima lucrare - Rosario de Liszt - a fost cântată la orgă (Johanna Halmen) și corn francez, "mânuit de elvețianul Christian Holenstein, dar poate așteptam un plus de fluență, de cursivitate a discursului, destul de secvențat însă; solistul a ales și o piesă proprie - Sensus Naturae -, concepută pentru corn alpin și orgă, sunând ca o poveste (din Alpi), cu teme preluate de orgă, cu linii simple dar monocrom, având și câteva "scăpări" depășite cu aplomb (așa cum se petrecuse și în preambulul serii inaugurale). Dar am admirat tălmăcirea unei pagini de Silvestri - Sonata breve - de către clarinetistul Emil Vișenescu și fagotista Heidrun Wirth, ambii excepționali interpreți, relaționându-se impecabil, colaborând astfel încât să pună în valoare scriitura densă, alertă sau molcomă, deosebit de expresivă, versiune prin care a fost din nou omagiat centenarul nașterii compozitorului, despre care în dimineața acelei zile conferențiase Adrian Pop. Cei doi artiști s-au regăsit apoi, alături de excelenta oboistă Doris Mende, în Trio de Ibert, deosebit de ofertant și dificil, trecând de la volutele capricioase la poezia elegiacă sau la ritmurile jucăușe, poate cu tentă pastorală, totul plin de lumină, de voioșie, sub semnul eleganței și al unui bun gust desăvârșit; au fost fermecători și în Divertismentul mozartian, abordat cu aceeași bucurie și implicare, coordonarea lor fiind cu atât mai demnă de relevat cu cât nu au mai cântat împreună până acum. Virtuozitatea a fost în prim plan și în partiturile solistice, clarinetistul Emil Vișenescu făcând adevărate demonstrații de tehnică și rafinament în Abime des oiseaux de Messiaen, solicitantă și deopotrivă captivantă prin finețea abia perceptibilă a irizărilor, a "zborurilor" transparente, suspendate undeva, crescând apoi într-o gradație inteligent dozată, pentru a se stinge treptat în sonuri abia sugerate. De asemenea spectaculos a fost și Monolog de Isang Yun, în care fagotista Heidrun Wirth ne-a convins că acel instrument aparent greoi poate cânta superb, sunetele prelungi amintind de buciumul românesc, cu semnale urmate de fulgurații complicate, necesitând o respirație "infinită", lăsând impresia unei lejerități a cântului întâlnită doar la marii artiști.

Un solo în primă audiție absolută a fost însă Intermezzo de Arpad Konczei, scris special pentru experimentatul contrabasist Botond Kostyak, inspirat de vechiul contrabas din taraful de secol XIX, cu corzi ciupite și bătăi pe coardă cu arcușul, ritmurile de joc robust și scurtele melodii lente, precum și trimiterile la muzica orientală, relevând o adevărată dexteritate a solistului în a stapâni instrumentul care astfel ne-a demonstrat ca devine cantabil dacă solistul este nu doar tehnician, ci și artist.

O seară amalgamată, în care prioritate au avut suflătorii, alăturând pagini clasice sau "de ultimă oră", binecunoscute sau dezvăluite în primă audiție, o varietate de stiluri și trăsături timbrale unite însă prin calitatea specială a celor care, la final, au fost răsplățiți, firesc, cu aplauze entuziaste.

Parte dintre ei au revenit în fața spectatorilor a doua zi, dar în sala Primăriei, propunând opusuri celebre în formule variate, reascultându-o astfel cu plăcere pe Doris Mende (oboi), acum alături de un trio de coarde - Mioara Moroianu (vioară), Vladimir Lakatos (violă), Andrei Ioniță (violoncel) -, în Cvartetul KV 370 de Mozart, suplu, sclipitor, lăsând adesea în prim plan oboiul, dar din nou într-o relaționare ce "trădează" știința tuturor de a cânta în ansamblu; iar frumusețea sunetului și frazarea permanent susținută în linia generoasă a oboiului am regăsit-o și în cele Trei romanțe de Schumann, în dialog cu pianul căruia Viniciu Moroianu i-a conferit de asemenea culori și contururi de mare finețe, realizând astfel atmosfera de baladă, evocatoare, sensibilă, cu melodii simple și (din nou) pline de farmec.

Reputatul pianist a cântat deopotrivă cu Christian Holenstein care, la corn francez, s-a străduit tempereze intensitatea în momentele de piano, apoi să rezolve pe cât posibil cu acuratețe avalanșa de sunete din final, pe țesătura năvalnică a claviaturii permanent în nota romantică cerută de Adagio și Allegro op. 70 de același Schumann. Cei doi s-au regăsit și în amplul Trio op. 40 de Brahms, în compania violonistei Mioara Moroianu, Christian Holenstein având tendința de a acoperi demersul partenerilor, care au avut, din fericire, și pagini fără contribuția cornului francez, remarcându-se astfel tonul elegiac, introspectiv sau grav pe care l-au reliefat în secvența lentă, pentru ca finalul să aducă o adevărată dezlănțuire compactă, în sfârșit echilibrată ca intensitate a celor trei, stârnind entuziasmul general, insistența publicului determinându-i să reia ultima parte, spre deliciul nostru și, probabil, al interpreților, în ciuda efortului deosebit pe care l-au făcut într-un program clasic-romantic pentru care merită toate mulțumirile și felicitările… tuturor.


Anca Florea