Arhivă : Cronici Înapoi

O seară de vis - Orchestra Română de Tineret la Ateneul Român

Publicat: miercuri, 17 Iulie 2013 , ora 14.56
Orice nouă întâlnire cu Orchestra Română de Tineret constituie, pentru melomani, o tentație reală și mai ales o garanție că în acel concert vor asculta muzică bună într-o interpretare de referință, așa încât sala Ateneului a fost din nou plină și entuziastă, publicul fiind dornic să se bucure de calitatea excepțională a interpreților și, de această dată, să urmărească programul prezentat apoi în Italia.

S-au abordat lucrări extrem de diverse ca factură și stil, dar aș începe cu… sfârșitul, pentru că suita Tablouri dintr-o expoziție de Musorgski-Ravel s-a ridicat la un nivel incredibil în plan expresiv, cu o încărcătură și o "greutate" uneori masivă, alteori gravă, cu o plasticitate a imaginilor ce sugerau "personajele" sau locurile ce au inspirat partitura, cu o densitate ideatică și o frumusețe a sonorităților cum, sincer, nu am auzit nici la foarte mari orchestre. Și nu este o afirmație "amabilă", ci raportată la versiuni fără relief și parcă interminabile, "oferite" în seri cu mari pretenții. Am fost, cu toții, fascinați de maniera în care s-au construit și au alternat planurile contastante, de strălucirea explozivă - dar nicio clipă supradimensionată ca "decibeli" - sau de finețea unor contururi sensibile, jucăușe sau cu o notă de tristețe, de perfecțiunea cu care s-a derulat totul într-o curgere impresionantă, gradată și permanent susținută ca atmosferă și tensiune, până și celebra temă a Porții Kievului fiind, de fiecare dată, altfel redată, păstrându-și însă grandoarea. O asemenea abordare poate și trebuie să fie gravată pe disc, pentru a rămâne ca etalon - rar am avut privilegiul de a mă lăsa cucerită și impresionată astfel de lucrarea atât de mult cântată și… atât de puțin înțeleasă de orchestre sau de dirijori. Iar Cristian Mandeal a realizat o creație uluitoare, știind să explice, să sugereze, să ceară ca fiecare detaliu să fie… așa cum trebuie, pentru ca "întregul" să ne captiveze în asemenea măsură. De altfel, era vizibil că el însuși se simte bine în acea desfășurare amplă, oferindu-i posibilitatea să creeze infinite culori și sensuri, la pupitrul unui ansamblu care îi răspunde cu promptitudine și maturitate, cu bucuria de a "face muzică" în cel mai bun sens al cuvântului, omogenizându-se impecabil, relaționându-se cu un firesc greu de "obținut", fiecare instrumentist având însă și o calitate (din nou) excepțională.

Cu aceeași eficiență s-a lăsat modelată orchestra și în Rapsodia I de Enescu, dirijorul surprinzând însă printr-o "recitire" a lucrării într-o "cheie" deconcertantă, lăsându-ne impresia că… nu mai seamănă cu ceea știam din sutele de audieri anterioare și nici măcar cu variantele pe care chiar Mandeal le propusese la pupitrul aceleiași orchestre. Desigur, tinerii au convins astfel că au capacitatea de a trece de la o abordare la alta, dar cursivitatea a fost înlocuită de linii frânte, uneori colțuroase, intervențiile solistice și întreaga structură au propus "ceva" total diferit de relaxata și exuberanta manieră bineștiută. Se prea poate ca maestrul să fi gândit redarea scriiturii pe coordonate (probabil) mai aproape de percepția publicului italian și foarte departe de simplitatea luminoasă a melodiilor cu tentă folclorică…

O lucrare mai puțin prezentă în repertoriul curent, dar pretențioasă și dificilă - Burlesca de Richard Strauss - a adus și o altă lume în plan stilistic, dar și surpriza foarte plăcută a colaborării cu pianista Oxana Corjos, etalând și virtuozitate și un tușeu rotund și structuri ritmice percutante și fluență a discursului în momentele solistice ample și o integrare logică și riguroasă în relația cu ansamblul care, la rândul său, a încercat să se apropie de spiritul straussian, cu fraze generoase și cu o țesătură solicitantă. Iar "cutiuța muzicală" oferită ca bis de către Oxana Corjos a avut un rafinament și o delicatețe aparte, unanim apreciată și, deci, aplaudată.

Vorbind despre bisuri, trebuie subliniat și faptul că orchestra ne-a răsfățat cu o captivantă pagină wagneriană și apoi cu Hora staccato de Dinicu, aceasta aducând vârtejul amețitor și beția de ritmuri și culori de mare efect, așa cum ne imaginam că ar fi trebuit să sune și Rapsodia enesciană.

A fost încă o seară de vis pentru care Orchestra Română de Tineret și maestrul Cristian Mandeal au meritat din plin ovațiile nesfârșite de la final, anticipând, cu siguranță, succesul pe care îl așteptăm și în Italia, unde miza este cu totul specială, fiind prima orchestră din țară care evoluează la vestitul Auditorium Santa Cecilia din Roma, invitată totodată în renumitul Festival Ravello. După impactul extraordinar avut în Germania anul trecut, acum, în Peninsulă, va fi un nou pas important în afirmarea și impunerea ORT printre cele mai bune ansambluri tinere din Europa… și nu numai.

Anca Florea