Arhivă : Cronici Înapoi

Un spectacol maraton, un Everest artistic

Publicat: miercuri, 9 Ianuarie 2013 , ora 14.15

Opera Troienii de Hector Berlioz este o grandioasă epopee lirică, un spectacol maraton. Durează peste cinci ore, timp în care se derulează o partitură de mare complexitate și dificultate, antrenând un amplu aparat orchestral, mase corale impresionante (cor mixt, bărbătesc, femeiesc, de copii), numeroși soliști cu roluri foarte solicitante, balerini - căci momentele coregrafice au, asemenea celor corale, o pondere deosebită - sumedenie de figuranți. Este de la sine înțeles de ce se reprezintă foarte rar precum și cât de valoroasă este șansa de a urmări această operă la o altitudine artistică, în toate privințele, excepțională. O asemenea șansă a constituit-o cea de-a șaptea transmisiune live HD de la Opera Metropolitan din New York, oferită bucureștenilor de Light Cinema în stagiunea 2012 - 2013. Cei prezenți au fost din plin recompensați, mai ales că recepția nu a avut probleme tehnice iar nivelul de intensitate sonoră - de regulă prea ridicat, în transmisiunile de până acum - a fost de data aceasta adecvat muzicii clasice.

Producția este o reluare din 2003 și aparține echipei Francesca Zambello - regie, Maria Bjornson - scenografie, Anita Yavich - costume, James F. Ingalls - lumini, Doug Varone - coregrafie. Montarea, tradițională în concepție dar deloc vetustă, are un decor stilizat, foarte sugestiv, unic ca structură de bază dar diversificat prin câteva elemente mobile și prin ingeniozitatea luminilor, iar costumele sunt remarcabile prin texturi, croială și armonie coloristică. Însă ceea ce încântă mai ales este relaționarea scenică a personajelor, foarte credibilă, de mare naturalețe, chiar și-n momentele de ansamblu.

Revelația în planul interpretării muzicale a fost Bryan Hymel, un solist american de 33 de ani, plăcut la înfățișare și cu o prețioasă voce de tenor eroic care a strălucit în Aeneas. Adevărată trambulină în cariera sa, acest rol i-a adus astă vară ovațiile publicului londonez de la Covent Garden (când l-a înlocuit "peste noapte" pe Jonas Kaufmann) precum și pe cele ale newyorkezilor, apărând acum ca debutant la Metropolitan, în locul tenorului distribuit inițial, Marcello Giordani, pe parcursul întregii serii de spectacole cu "Troienii". Au confirmat din plin așteptările mezzosoprana Susan Graham - sublimă în Dido, regina Cartaginei - și soprana Deborah Voigt în tragicul rol Cassandra; deși țesătura acestuia a părut prea joasă pentru vocea ei. Anumite dificultăți a avut și baritonul Dwayne Croft, aflat în evidentă indispoziție vocală pe care a depășit-o însă cu profesionism de înaltă clasă. Din distribuție s-au mai remarcat basul Kwangchul Youn, mezzosoprana Karen Cargill, tenorii Paul Appleby și Eric Cutler. Orchestra, corul, au fost la înălțime, escaladarea acestui "Everest al operei franceze" - cum au numit protagoniștii lucrarea - desfășurându-se sub bagheta lui Fabio Luisi. Cred că meritul suprem al acestuia a constat în păstrarea tensiunii emoționale pe parcursul întregului discurs muzical, de mare întindere în timp, de mare intensitate dramatică pe alocuri, având însă și divine - dar periculoase - lentori.

Gazda serii a fost mezzosoprana Joyce Di Donato care a făcut - ca de-atâtea alte ori - un adevărat show reportericesc în cele două pauze, luându-i la întrebări pe protagoniștii și realizatorii spectacolului.

Ligia Ardelean