Arhivă : Cronici Înapoi

Debut pentru 'Academia muzicală Sighișoara' 2012

Publicat: joi, 2 August 2012 , ora 14.07
În 1 august 2012, la Sighișoara s-a deschis cea de-a 19-a ediție a Academiei Muzicale, pe care a creat-o, cu ani în urmă, violonistul Alexandru Gavrilovici, care și de această dată s-a aflat în prezența ambasadorului Elveției Jean-Hubert Lebet, care a marcat astfel aniversarea la 1 august a Zilei Naționale a Elveției, dar și primarul orașului, care a rostit cuvântul de deschidere, pentru ca apoi să ascultăm, cu foarte mult interes, aș spune, evoluția tinerei Helena Winkelman, în dublă ipostază de violonistă și compozitoare. Programul a cuprins câteva piese din creația sa, parte chiar în primă audiție absolută, cântate fie solo, fie alături de pianista Dana Ciocârlie, cu care colaborează de multă vreme și care a venit de la Paris pentru prima oară la Sighișoara.

Lucrări interesante, sigur cu o construcție modernă, cu o scriitură interesantă, uneori surprinzătoare, ascultând în final și un fragment din primul cvartet al Helenei Winkelman, care a cântat alături de Alexandru Gavrilovici, Benedict Schneider și violoncelista Eva Vess, o lucrare chiar foarte specială așa cum de altfel s-au dovedit și celelalte, semn că tânăra creatoare se impune tot mai mult cel puțin în sfera de interes a genului cameral.

Structura întregului program a fost foarte interesantă, pentru că în afară de Melodie ungară pentru pian solo de Schubert, în rest au fost numai lucrări de secol XX, mai multe semnate de compozitori născuți în România, afirmați însă ulterior în cultura maghiară și anume Gyorgy Ligeti, Gyorgy Kurtag și printr-o schimbare de program, Bela Bartok. Iar alături de lucrări acestora, bineînțeles, Impromptu concertant de George Enescu.

Așa încât a fost o experiență interesantă, descoperind și o tânără - Helena Winkelman - pe care sincer am preferat-o în calitate de compozitoare, poate cu rezerve ca violonistă. Am apreciat-o pe Dana Ciocârlie că se simte foarte bine în muzica de cameră, am aplaudat acel cvartet foarte omogen realizat și am descoperit că o sală arhiplină a reușit să reziste unui program de secol XX destul de dificil pentru publicul larg, dar interpretat bine și deci cu un plus de atractivitate pentru cei care poate descopereau acele partituri în acea seară.

Va urma în 2 august 2012 un ansamblu din Elveția cu un program cu totul diferit, dar cu siguranță la fel de atractiv.

Anca Florea