Arhivă : Cronici Înapoi

Schumannfest 2012 la Dusseldorf

Publicat: luni, 28 Mai 2012 , ora 15.22
Dacă ați ascultat corespondența mea de vineri, atunci poate știți că în perioada 24-26 mai am fost la Dusseldorf, pentru a asista la deschiderea festivalului Schumann de la Dusseldorf.

Acest festival este cel mai important din Germania dedicat memoriei lui Robert Schumann - există alte două de mai mică importanță la Zwickau și Bonn. Robert Schumann și-a petrecut la Dusseldorf ultimii ani activi ai carierei sale muzicale. Din 1850 a fost directorul muzical al orchestrei din Dusseldorf. Semnele bolii psihice care în cele din urmă aveau să ducă la moartea prematură a lui Schumann au apărut la Dusseldorf, atunci când, în 1854, a încercat pentru prima oară să se sinucidă, aruncându-se în Rin.

Povestea mai întunecată a ultimilor ani din viața lui Robert Schumann nu are însă nimic de a face cu activitatea muzicală strălucitoare ce se desfășoară în zilele noastre la Dusseldorf, iar festivalul Schumann este una dintre poveștile de succes ce compun acest tablou mai larg.

Festivalul Schumann de la Dusseldorf a debutat în 1981 și de atunci se desfășoară odată la 2 ani. Cred că sarcina organizatorilor, iar anul acesta intendant a fost Michael Becker, cel care conduce și Tonhalle din Dusseldorf, nu este una ușoară. Pentru că în general, viața muzicală din Dusseldorf se desfășoară și în timpul stagiunii la cote foarte înalte și cu foarte multe evenimente. Ca să vă faceți o idee, în stagiunea 2011-2012 de la Tonhalle - principala sală de concerte din Dusseldorf - a apărut și numele lui Lang Lang.

Așa că pentru festivalul Schumann a trebuit să se găsească alte modalități decât renumele interpreților pentru a atrage publicul în sala de concerte. Romantiesiere dich - fiți romantici - a fost deviza de anul acesta a festivalului, fiți romantici într-un stil contemporan - aș adăuga eu. Muzica lui Robert Schumann, dar și muzica pe care, poate, ar fi scris-o Schumann dacă ar fi trăit în timpurile noastre au fost capete de afiș. Concerte clasice, dar și mai puțin clasice incluzând, de exemplu, seri de jazz cu surorile Labeque, muzică contemporană cu pianistul Hauschka sau a little nightmare music cu Ingudesman & Joo.

Concertul de deschidere din 24 mai a construit, inteligent, pe gustul tuturor categoriilor de public. O deschidere transatlantică, așa cum au numit-o organizatorii, cu muzică de Schumann și compozitori americani, interpretată de cvartetul american de coarde Emerson și pianistul Tsimon Barto, apoi de Camerata Salzburg dirijată de Ariel Zuckermann, cu percuționistul Martin Grubinger solist. O seară extraordinară în care dincolo de posibilitatea de a asculta un cvartet cu 10 premii Grammy, am putut să-l admir live pe extraordinarul Martin Grubinger, pe care-l știam de pe discurile sale, un tânăr de 29 ani pe care-i va împlini chiar mâine care dovedește că instrumentele de percuție pot fi, fără dubiu, vedete într-un concert de muzică clasică.

Nu aceeași impresie favorabilă mi-a lăsat a doua seară a festivalului - cea în care pianistul american Tsimon Barto a susținut un recital la Sala Robert Schumann a Muzeului de artă din Dusseldorf. Cunoscut ca un excentric culturist cu vaste preocupări intelectuale - cunoaște, de exemplu, 6 limbi, printre ele greaca și latina veche - Tsimon Barto era cunoscut în anii 80 ca unul dintre cei mai importanți pianiști generației sale. Acum însă, Haydn, Brahms sau Liszt sună la fel în interpretarea lui Tsimon Barto - adică fără o pulsație ritmică stabilă, cu fragmentele în piano cântate rar și cele în forte, foarte repede. O încercare de abordare intelectuală care însă nu rezistă și în cele din urmă, este foarte plicticoasă.

Călătoria mea la Dusseldorf a fost o experiență fascinantă pe care vă voi împărtăși și pe parcursul zilelor viitoare. Jurnalul călătoriei mele - într-o serie de reportaje difuzate începând de mâine la Drivetime - emisiunea difuzată între orele 17.30 și 19.00

Cristina Comandașu