Arhivă : Cronici Înapoi

'Romeo și Julieta' pe poante, în transmisiune live HD

Publicat: luni, 26 Martie 2012 , ora 11.52

O seară de magie joi, 22 martie 2012, la Opera Națională București pentru cei dornici să fie în legătură directă video cu Royal Opera House Covent Garden din Londra. S-a transmis Romeo și Julieta de Serghei Prokofiev, una dintre cele mai reprezentative producții de balet ale teatrului, realizată în 1965 de coregraful Kenneth Mac Millan. Considerată cartea sa de vizită, capodopera sa - preluată de atunci și de alte companii de balet, ea servește la modul ideal muzica lui Prokofiev, fiind - asemenea acesteia - o viziune de secol XX asupra lumii renascentiste.

Costumele, chipurile - mai ales cele feminine - par desprinse din tablourile lui Rafael, dar limbajul coregrafic este extrem de plastic în sugerarea acțiunilor și sentimentelor, dându-le credibilitate, creând o miraculoasă punte între convenția artistică și viața reală - pe de o parte - între oamenii de acum 500 de ani și noi, cei de azi - pe de-altă parte.


Federico Bonelli și Lauren Cuthbertson - un cuplu de vis

Desigur, măiestria tehnică și implicarea expresivă a interpreților au contat enorm. Italianul Federico Bonelli - Romeo și englezoaica Lauren Cuthbertson - Julieta au fost un cuplu de vis pentru care niciun superlativ nu pare exagerat. De neuitat mobilitatea extrem de elocventă a trupului și mimicii prin care au redat amestecul adolescentin de candoare și pasiune, extazul și deznădejdea, ludicul și tragicul. De altfel întregul corp de balet a fost admirabil; menționez de exemplu, în scena confruntării generale din primul act, incredibila sincronizare, poliritmia percutantă cu care se încrucișau floretele tuturor.

Câte ceva din tainele pregătirii acestui moment - și nu numai - am aflat dintr-un scurt documentar rulat în prima pauză, tot astfel cum, înainte de reprezentația propriu-zisă, i-am putut urmări într-un alt documentar atât pe protagoniștii actuali, cât și pe realizatorii premierei de acum 47 de ani vorbind despre montare și lucrând efectiv la ea.


Evoluție de înaltă clasă

Nu pot încheia fără să menționez evoluția de înaltă clasă a orchestrei, a suflătorilor - în special - atât de solicitați și de "descoperiți" în partitura lui Prokofiev. La pupitrul dirijoral s-a aflat Barry Wordsworth, directorul muzical al Baletului Regal Covent Garden.

Ligia Ardelean