Arhivă : Cronici Înapoi

InnerSound 2012: Dublin Sound Lab pe scena UNMB

Publicat: miercuri, 29 August 2012 , ora 14.22

Marți, 28 august 2012, a debutat prima ediție a Festivalului InnerSound, un festival dedicat cu precădere promovării muzicii noi pe scenele bucureștene. În consecință, marți seară s-au desfășurat în studioul de operă al Universității Naționale de Muzică din București două evenimente.

Primul a fost un recital al duo-ului Dublin Sound Lab, format din Michael Quinn - clavecin și Fergal Dowling - computer. Repertoriul propus de aceștia a fost unul ce a explorat sonoritățile mai aspre ale unui instrument ce în mod normal poate fi întâlnit în formații de muzică veche. Lucrările interpretate sau redate (după caz) au fost: Jardin Secret II de Kaija Saariaho, Sur les Pointes de Gerald Barry, Sketch de Fergal Dowling, dying from the moment it's struck de Jonathan Nangle și Pentacle de Jean-Claude Risset.

Cel de-al doilea eveniment al serii a fost spectacolul multimedia SerpenS, pe muzica Dianei Rotaru, propus de grupul SeduCânt.

În pauza dintre momentele artistice am vorbit cu Fergal Dowling și Michael Quinn, membrii grupului Dublin Sound Lab.


Publicul este obișnuit să întâlnească clavecinul în contextul unui grup muzical dedicat muzicii baroce. Cum a luat naștere ideea acestei îmbinări deosebite?

F.D.: Eu și Michael ne cunoaștem încă din vremea facultății, când am colaborat o vreme interpretând câteva lucrări contemporane. Apoi fiecare a urmat un drum separat, abia câțiva ani mai târziu, când ne-am reîntâlnit și am început să cântăm din nou împreună atunci am început să căutăm un repertoriu potrivit prin care să alăturăm clavecinul și sunetele electronice. Ne-am creat și noi ceva material de lucru și am găsit și în creația altor compozitori lucrări pentru a dezvolta un repertoriu pentru această formulă.

M.Q.: Ca interpret e interesant să vezi ce sonorități caută compozitorii contemporani în muzica pentru clavecin. În repertoriul Baroc, acesta este un instrument ce are în general rolul unui continuo. În cazul muzicii noi, este vorba de ceva asemănător muzicii de cameră, în sensul că partea electronică nu asigură doar un fundal, de obicei rolurile sunt distribuite în mod egal și cum a fost cazul lucrării de Risset pe care am cântat-o în seara aceasta, centrul de greutate alunecă spre computer.


Există mulți compozitori care scriu pentru acest tip de formație?

F.D. Există un nucleu de compozitori care scriu lucrări pentru clavecin și calculator, un nucleu în expansiune. Există un număr de lucrări franceze scrise și se dezvoltă un repertoriu și în Anglia. Ceva lucrări în Germania, ceva în Austria de care știm noi. Acest fenomen pare să fie mai degrabă generat de către interpreți și nu de compozitori.


Radu Mihalache