Arhivă : Cronici Înapoi

Jurnal de călătorie Bayreuth 2012

Publicat: vineri, 24 August 2012 , ora 12.56

În fiecare vară, în orașul bavarez Bayreuth se adună toți cei care doresc să asculte operele lui Richard Wagner în interpretări de referință, în condiții scenice excepționale și în acustica perfectă și unică a celebrei Festspielhaus, teatrul construit de însuși marele compozitor după propriile planuri. Ca să poți cumpăra un bilet pentru Festivalul Wagner de la Bayreuth, trebuie să aștepți cam opt până la zece ani. Ca să ajungi să cânți pe scena de la Festspielhaus este, pentru orice muzician, majora confirmare și suprema onoare.

În fiecare an, cei care conduc Festivalul - astăzi stră-strănepoatele lui Richard Wagner și stră-stră-strănepoatele lui Franz Liszt, regizoarea Katharina Wagner și managerul Eva Wagner Pasquier - oferă publicului o montare nouă a unui titlu wagnerian.

Premiera verii 2012 a fost Olandezul zburător - dirijor Christian Thielemann, regia olandezul Jan Philipp Gloger cu bas-baritonul sud corean Samuel Youn în rolul Olandezului.

În fiecare an, unul sau două titluri dispar de pe afiș astfel încât, în această a 101 stagiune a Festivalului s-au prezentat pentru ultima oară pe scena de la Bayreuth Tristan și Isolda - dirijor vienezul Peter Schneider, regia elvețianul Christoph Marthaler-, și Parsifal - dirijor elvețianul Philippe Jordan, regia norvegianul Stefan Herheim.

În acest august 2012 pe afișele de la Bayreuth au fost înscrise doar cinci titluri wagneriene - Olandezul zburător, Tannhäuser, Lohengrin, Tristan și Isolda și Parsifal. De câțiva ani, în lucru se află o nouă variantă scenică și muzicală a tetralogiei Inelul Nibelungului, a cărei premieră este programată pentru ediția 2013 a festivalului, o ediție cu totul specială ce va marca împlinirea a 200 de ani de la nașterea și 130 de ani de la moartea genialului compozitor german. Pentru întreaga lume muzicală, anul 2013 a fost declarat an Richard Wagner.

Am avut șansa să pot călători la Bayreuth și să fiu prezentă la toate aceste spectacole. Impresiile sunt foarte puternice. Muzical, nu cred că există ceva mai frumos, mai perfect, mai încărcat de emoție decât ce i-a fost oferit urechii în minunata sală de la Festspielhaus. Ochilor însă… Mă pregătesc să vă vorbesc pe larg, la început de septembrie, într-un serial radiofonic, despre montările scenice pe care le-am văzut.

Orientativ vă spun doar că acțiunea Olandezului zburător se petrece într-o hală în care se ambalează ventilatoare, că întreg corul din Lohengrin are costume de …șobolani, că Tannhäuser se cântă și se joacă în decorul - instalație metalică multicoloră - imaginat de olandezul Joep van Lieshout și numit Tehnokrat care se presupune că asigură producția elementelor absolut necesare vieții ființei umane prin recilarea tuturor deșeurilor inclusiv fecale sau corpuri umane și că Parsifalul lui Stefan Herheim reface pe scenă principalele repere ale istoriei Germaniei pornind din perioada Imperiului, trecând prin dezastrele postbelice și ajungând în contemporaneitate prin oficierea finală a slujbei Graalului în clădirea modernă a Parlamentului de la Berlin. Despre toate acestea, în curând, pe larg și cu exemple muzicale.

Cristina Sârbu