Arhivă : Interviuri Înapoi

"Brave New Music" de la Sibiu, festivalul care explorează viitorul prin intermediul muzicii

Publicat: marți, 22 Noiembrie 2022 , ora 12.29


În perioada 16-20 noiembrie 2022 s-a desfășurat la Sibiu festivalul "Brave New Music" sau în traducere liberă "Minunata muzică nouă". Detalii despre această acțiune culturală unică în România, puteți afla din interviul pe care l-am realizat cu dirijorul Cristian Lupeș, manager al Filarmonicii de Stat Sibiu și director al festivalului.


Domnule Cristian Lupeș, uitându-mă peste programul Festivalului "Brave New Music" pe care l-ați propus publicului din Sibiu în aceste zile, am descoperit că fiecare concert are o poveste estetică... și chiar o poveste de viață. Această idee generează o diversitate de genuri muzicale. Aseară am ascultat muzică de film interpretată de doi pianiști și doi percuționiști, vom trece și prin diverse alte genuri, vom ajunge chiar și la o seară de operă. Dar care este firul roșu al festivalului, care este ideea care v-a venit în momentul în care v-ați trezit dimineața și ați zis: Brave New Music!

Ar fi bine să se întâmple totul așa într-o dimineață... După cum știți, eu sunt directorul artistic al Zilelor Muzicii Contemporane de la Bacău, care este de fapt primul festival de muzică contemporană din România. Un festival fondat de Liviu Dănceanu, Pavel Ionescu, Ovidiu Bălan... De acolo au apărut toate celelalte, inclusiv Festivalurile din București, cel din Timișoara, cel de la Cluj, și-așa mai departe. Eu, de fapt, am preluat acel model și chiar dacă era un an complicat, 2020, am debutat cu cel mai tânăr festival de muzică contemporană din România de această dată, Brave New Music sau, într-o traducere aproximativă și mai degrabă metaforică, Minunata Muzică Nouă.

Este un festival care își dorește ca într-un oraș cu o cultură muzicală destul de conservatoare dar, în același timp, destul de îndelungată față de alte orașe, să aducă fenomenul muzical în actualitate.


Este totuși diferit de celelalte festivaluri de muzică contemporană la care am asistat, mai ales datorită lucrărilor abordate. Și aseară sala a fost plină... un festival de muzică nouă cu sala plină, mi se pare o mare reușită.

Noi încercăm mai degrabă să facem deocamdată un act cultural-educațional. Din acest motiv programul festivalului este atât de eclectic. Sintagma europeană "unitate prin diversitate" se poate aplica și unui program artistic. Plecăm astfel de la muzici comode pentru public, cum a fost în concertul de aseară, în prima seară a festivalului, cu muzica de Hans Zimmer. Toată lumea știe coloanele sonore celebre din filmele cu muzica lui Hans Zimmer, Sherlok sau Batman.

Ajungem la Francesco Tristano care pleacă de la o gramatică muzicală aproape preclasică și îmbină totul într-un "fusion" foarte bine reușit, spre muzică electronică cu orchestră de cameră. Vorbim apoi și despre un portret, cred că unic în România, al compozitoarei Violeta Dinescu. Este un portret pe care i-l dedicăm în primul rând din respect pentru ceea ce face pentru muzica contemporană românească. Datorită Violetei Dinescu s-au înregistrat lucrările multor muzicieni români care au avut astfel șansa să apară pe niște CD-uri importante.


Am observat că dumneavoastră, pe lângă faptul că dirijați, și vorbiți, adică inițiați un dialog cu publicul, vorbiți cu cei din sală în permanență. Cred că și acest lucru ajută la deschiderea culturală a publicului.

Asta vine mai degrabă dintr-o cerință a publicului. Cred că la început am vorbit despre muzica contemporană prietenilor și în familie. Văzând că ulterior audiția unor lucrări abstacte se ușurează, mi-am zis că aș putea să măresc cercul de prieteni și am ajuns să spun, să transmit prin explicații ceva ca o cheie a muzicii care urma să fie ascultată și publicul a ajuns să îmi răspundă după concert, spunându-mi că fără explicația respectivă, probabil audiția ar fi fost mai anevoioasă și dimpotrivă, în această circumstanță, audiția a devenit plăcută, chiar pasionantă. Din acel moment, am încercat să îmi dezvolt un discurs care să umanizeze, într-un fel, năstrușniciile contemporane și să ajut astfel publicul matur, să-și imagineze aproape orice, așa cum publicul foarte tânăr o face fără ajutorul unor explicații. De aici vine acest obicei al meu, dar nu numai al meu, de a spune câteva cuvinte, de a da un indiciu despre ceea ce urmează să ascultăm.


Seara de operă ce implică?

Seara de operă este foarte specială pentru noi, totul se va desfășura în Catedrala Luterană din piața Huet, acest simbol al Sibiului, o catedrală refăcută, splendidă. Avem o operă care se numește "Râsul lui Avram" compusă de Gabriel Mălăncioiu, pentru un proiect comun dintre Catedrala Catolică, Biserica Evanghelică și Filarmonica de Stat Sibiu. Această operă a apărut anul trecut și a fost dedicată acestui triplu parteneriat dintre noi și ne bucurăm că sâmbătă, 19 noiembrie, la ora 19.00, ansamblul din Timișoara va veni la Sibiu și va prezenta această producție, o operă, am putea să-i spunem mai degrabă o operă camerală, pentru că implică în total un efectiv de 20 de persoane, o operă în concert. Dar beneficiem totuși de decorul superb al Bisericii Luterane.


Mai există și un recital în încheierea festivalului, Sonoecumena. Ce înseamnă acest lucru?

Acesta va fi cel mai ludic moment al festivalului, compozitorul israelian Doron Kaufman, care după mulți ani în care și-a tot urmărit originile românești, a ajuns chiar să aibă și pașaport românesc, este pasionat de cultura românească și ne-a propus un "jam session", o seară de improvizație, o seară comodă. Împreună cu câțiva muzicieni pe care am încercat să-i adunăm din mai multe culturi, Marko Ristiè la bandoneon, Marketa Janouskova la vioară, Medve Sandor la trompetă și Radu Sinaci la violoncel, Doron Kaufman ne propune un experiment în care din solo-urile prin care intervine fiecare, încet-încet se adună totul într-o masă sonoră la care colaborează toți.

Încă nu știm exact cum va fi, este un experiment, o surpriză, dar am spus că e bine să avem și astfel de experimente. Plecăm de la muzica de film și ajungem la căutările viitorului. În fond ce este muzica contemporană? O scenă pe care publicul o privește iar pe această scenă, ceea ce se întâmplă, nu este altceva decât o fereastră catre viitor.


Pe lângă dialogul pe care îl aveți înainte de concerte cu publicul, ați mai creat și niște dimineți de dialog în foyerul hotelului "Împăratul Romanilor" din Sibiu, în care ați invitat câte o personalitate care să dialogheze cu cei interesați. Brave New Morning Talks... Cum se vor desfășura?

Brave New Morning Talks sunt acele discuții după micul dejun, în week-end, când înainte să ieșim din casă, ne face plăcere să stăm să vorbim despre ce s-a întâmplat și despre ceea ce urmează să facem. Și exact asta se va întampla. După micul dejun, pe la ora 11.00 în foyerul hotelului, ne așezăm pe niște fotolii, ne luăm câte o cafeluță și împreună cu pianistul și compozitorul Franceso Tristano, într-una din zile, sâmbătă dimineața ca o urmare a concertului de vineri, și împreună cu Doron Kaufman, duminică dimineața, vorbim despre concertul care a fost, vorbim despre proiecte viitoare, despre câteva teme pe care doar le propunem dar spre care putem sa deviem, ca în orice discuție matinală la cafea. Putem să verbim despre muzica de scenă, despre muzica de teatru, de film, despre experimente muzicale, practic despre orice ne trece prin cap, inclusiv putem, în fața invitaților pe care îi așteptăm, să programăm și să imaginăm proiecte viitoare.


Și aici poate să participle oricine?

Da, este o discuție deschisă, vom încerca să o transmitem și live, ca să fie cât mai ușor de urmărit, mai ales că într-o dimineață de week-end poate sunt persoane care preferă să vadă această discuție de acasă, din confort, să nu mai iasă pe o vreme rece până la hotel.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat