Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Laura Tătulescu despre proiectul “Silence. Anatomia liedului >9 perspective”

Publicat: joi, 18 August 2022 , ora 12.13

În perioada 10-18 august, soprana Laura Tătulescu și pianista și compozitoarea Ana Iulia Giurgiu-Bondue efectuează o sesiune de înregistrări speciale în studiourile Radio România Muzical. Înregistrările sunt parte a proiectului "Silence. Anatomia liedului >9 perspective", propus de Asociația Opus și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Mai multe detalii aflăm, mai întâi, de la soprana Laura Tatulescu:

Laura Tătulescu, în primul rând, aș dori să ne povestești cum ai inițiat acest proiect, în baza căruia, grație înregistrărilor pe care le realizați acum, atât pentru fonoteca radioului, cât și pentru discul ce urmează să apară, ascultători din diferite colțuri ale lumii vor putea audia lieduri din creația românească.

Ideea acestui disc s-a născut în urmă cu câțiva ani, când am susținut cu Ana un recitat la Opera din Lille, în Franța și făcând cercetări pentru acest recital, fac o scurtă paranteză - în toate recitalurile pe care le-am susținut în lume, întotdeauna am dorit și am avut muzică românească în program - recitalul acela nu a fost o excepție. Singura diferență este că împreună cu Ana ne-am dorit să cântăm și altceva din creația românească și făcând cercetări am descoperit că există o pleiadă de muzică românească care abia așteaptă să fie cântată. Melodii ale compozitorilor cunoscuți, multe melodii încă în manuscris, de exemplu, cum este ciclul lui Myriam Marbe, pe care îl vom face pe disc și-l vom face și în concertele din toamnă. Am descoperit o muzică absolut extraordinară și atunci s-a născut ideea acestui disc de a cânta muzica, atât a compozitorilor cunoscuți, cât și a celor mai puțin cunoscuți care nu se face.


Te-ai născut în Statele Unite ale Americii. Ai absolvit studiile Universității Naționale de Muzică din București, iar cariera te poartă pe scene importante de pe trei continente. Din această perspectivă, cum anticipi impactul pe care îl va avea acest proiect care presupune, printre altele și derularea unui turneu?

Turneul va avea loc în Franța, în Germania, la Iași, la București. Întotdeauna când am cântat în recital, muzică românească a fost un mare succes. Sigur că există traduceri, dar lumea are o afinitate, din toată experiența pe care am avut-o, pentru muzica românească, pentru că este o muzică ce de multe ori se trage din folclor sau se trage din muzica bizantină, cum este și muzica lui Paul Constantinescu și lucrul acesta prinde la public. Este o muzică plină de suflet și lucru acesta nu are cum să nu ajungă la public.


Cum decurge colaborarea cu Ana Iulia Giurgiu-Bondue, ținând cont că este și creatoarea unuia dintre liedurile pe care le interpretezi acum, în primă audiție?

Pe Ana am cunoscut-o în urmă cu 20 de ani, în primul rând, ca și compozitoare. Am cântat două opere ale ei, una la București și una la Paris și de atunci ne-am dorit din nou să putem colabora. Acum s-a ivit ocazia asta, că am avut acel recital la Lille și acum este acest disc și am colaborat extraordinar de bine, pentru că Ana este o muziciană fantastică și am putut să facem schimb de idei, schimb de repertoriu. Avem mare noroc că avem și în spate o echipă extraordinară, în frunte cu Monica Isăcescu, care a făcut tot posibilul ca acest proiect să prindă viață.


Schimb de idei, inclusiv la compunerea liedului semnat de Ana Giurgiu.

Sigur, ceea ce a scris ea rămâne de bază, dar sigur că, dacă i-am spus: uite, poate chestia asta (în locuri mici, foarte mici) mi-ar veni puțin mai bine în vocea așa, că fiecare voce este altfel. Ana a fost foarte flexibilă și cred că am reușit să facem un lucru tare frumos.


Interviu realizat de Florica Jalbă