Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Sînziana Mircea și compozitorul Giovanni Dinello

Publicat: luni, 18 Iulie 2022 , ora 13.17

Pentru început aș vrea să ne spui câteva cuvinte despre cei trei artiști cu care vei colabora pentru acest eveniment.

Este un concert foarte, foarte special pentru mine și abia aștept să vin în fața publicului alături de niște muzicieni fantastici și buni prieteni, într-o formulă inedită și foarte, foarte modernă. Prima invitată a serii va fi soprana Laura Tătulescu, una dintre cele mai mari voci ale României, cu o carieră incredibilă pe toate meridianele, pornind de la Opera din Los Angeles, la Opera din Coreea, la English National Opera, la Viena, Munchen, iar acum vom cânta împreună la Ateneul Român. Vom face premiera absolută a unor manuscrise pe care le-am descoperit în Blibioteca Conservatorului din Veneția. Este vorba de Cantate de Benedetto Marcello, nepublicate, pe care le-am analizat, le-am transcris și acum abia aștept să le aducem în premieră în fața publicului din România. Alături de mine pe scenă va veni Giovani Dinello, compozitor, absolvent al secției de Muzică Electronică de la Conservatorul din Veneția, iar împreună cu Giovani vom prezenta o nouă compoziție a mea, Variațiuni pe teme baroce pentru pian și muzică electronică. Sintetizator, efecte foarte spectaculoase pentru public de muzică electronică, dar și sunete înregistrate direct în Veneția pentru a transporta pentru câteva minute publicul direct în gondolă pe un canal venețian. În încheierea concertului vom păși toți trei pe scenă în "Gloria" lui Vivaldi, într-o versiune inedită pentru pian, soprană și electronică. În afară de aceste piese voi prezenta lucrări originale pentru clavecin de Benedetto Marcello, dar și lucrări de Bach în aranjamentul lui Kempf, câteva dintre variațiunile mele pe teme baroce de Bach și Handel, dar și Intermezzi de Brahms op. 117, în memoria marelui pianist Radu Lupu, care ne-a părăsit în acest an. Întregul concert va fi acompaniat prin imagini, prin culori, prin lumini, realizate de Adistu, artist digital împreună cu care am colaborat deja de câțiva ani în mai multe concerte, și anul trecut în Festivalul "Vară Magică", dar și la Sala Radio, el va realiza pe ritmul muzicii proiecții live sincronizate cu impulsurile care vin în microfoane. Așadar, va fi totul făcut pe moment live video mapping, live electronic și pianul acustic și vocea umană, toate se vor împleti într-o explozie de culori și de sunete. Aș vrea să mulțumesc din suflet domnului director Dorin Ioniță, directorul Festivalului "Vară Magică", pentru că mi-a dat libertatea absolută în alegerea programului și alegerea colegilor mei de scenă. Este a treia oară când voi fi pe scena festivalului, într-o sală atât de frumoasă precum Ateneul Român și îi mulțumesc din suflet pentru această șansă incredibilă.


Aș vrea să ne vorbești puțin despre conceptul acestui concert.

Totul a pornit de la Bursa de Cercetare "Nicolae Iorga", pe care am câștigat-o anul trecut, în urma unui concurs organizat de Ministerul Educației și Institutul Cultural Român din Veneția. În urma acestui concurs am primit șansa de a studia la Veneția pentru un an, un proiect de cercetare postuniversitară, prin care am ocazia să descopăr manuscrise din bibliotecile venețiene, cu precădere cele din Conservatorul "Bendetto Marcello" din Veneția, iar în cadrul acestui proiect de cercetare am "săpat" în aceste comori ascunse între zidurile conservatorului și am găsit adevărate nestemate. Sunt partituri, așa cum am spus, nepublicate, care nu au văzut foarte des lumina, nici a zilei, nici a reflectoarelor, sunt ascunse, sunt scrise într-o cheie veche, așa cum se scriau partiturile în urmă cu 300 de ani, așa că a fost o muncă întreagă de analiză, de cercetare, de retranscriere a lor într-un limbaj modern; și în urma acestui proces de muncă de birou și de șoarece de bibliotecă, am ajuns la forma pe care o veți vedea la Ateneul Român pornind de la lucrările originale, apoi o serie de variațiuni pe teme baroce, dar la pian acustic și apoi am vrut să aduc și ceva foarte nou, foarte inovativ, partea de muzică electronică, însă, din nou cu o componentă 100% venețiană, așa că l-am invitat alături de mine pe Giovani, care este venețian, născut, crescut acolo, absolvent al Conservatorului și va fi alături de mine și de Laura și Avistu pe scenă.


Cum ați început colaborarea cu Sînziana Mircea?

Am ajuns să fim la același Conservator aici, în Veneția, deoarece ea își făcea cercetările aici, iar eu îmi încheiam studiile. Am educație în muzica clasică, dar m-am mutat treptat în lumea aparatelor electronice pentru a crea muzică. Nu este prima experiență cu întâlnirea dintre muzica clasică și cea electronică. Însă consider că este o combinație foarte frumoasă, foarte interesantă, iar posibilitățile pe care le oferă sunt incredibile. Astfel că sunt multe de explorat în această direcție, iar eu sunt fericit să colaborez cu Sînziana în cadrul acestui proiect.


Care considerați că sunt provocările pe care le pune o astfel de îmbinare a muzicii baroce cu muzica electronică?

Consider că aceasta este cea mai dificilă parte în a lucra cu muzică electro-acustică. Atunci când gândești muzică electro-acustică, trebuie să fii atent la echilibru. Pentru mine provocarea este lucrul la necesitate, să găsesc ce e adecvat, ce e necesar, ce este complementar unui sunet acustic. Și viceversa. Se poate face orice, prin mijloace digitale, este doar o chestiune de compoziție. Însă într-un fel specific, da. A cânta la un calculator - deși sunt controllere și alte obiecte cu care poți să operezi - nu are un efect la fel de imediat asupra publicului cum are cântatul la un instrument. Deci a lăsa niște parametri și niște părți pentru improviația în cadrul interpretării live este, cred, cel mai important lucru pentru un spectacol electro-acustic, din punctul de vedere al interpretului de live electronics. Când cunosc un muzician și mă întreabă cu ce mă ocup, după ce le spun că fac muzică electronică sau electro-acustică, în 80% din cazuri, prima întrebare este "Sunteți DJ?", și trebuie să le explic că nu sunt DJ, știu să cânt la violoncel, la pian, la mai multe instrumente, de fapt. Sunt foarte pasionat în legătură cu muzica electronică, deci când le explic ce înseamnă muzica electronică - și că pentru mine este la fel de multă compoziție pe cât este luterie, pentru că trebuie să îți creezi propriul instrument - atunci chiar înțeleg.

Interviu realizat de Petre Fugaciu