Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonista Luminitza Petre

Publicat: luni, 13 Iunie 2022 , ora 16.04

Trio Petre, coordonat de violonista Luminitza Petre, concertează marți, 14 iunie 2022, la Ateneul Român din București. Mai multe detalii despre programul serii și despre colaborarea dintre cei trei muzicieni ne-a oferit Luminitza Petre în următorul interviu.

În 14 iunie veți cânta pe scena Ateneului Român împreună cu violistul Adrian Vasile și violoncelistul Horațiu Ludușan, împreună cu care alcătuiți Trio Petre - un ansamblu format cu doar câțiva ani în urmă. Cum funcționează această colaborare?

M-am întâlnit prima dată în anul 2020, în februarie, cu Horațiu Ludușan, când am interpretat ca solistă și dirijoare cu Orchestra de Cameră Radio. A fost o întâlnire foarte fructuoasă. Întâi am cântat în trio de pian împreună cu Viniciu Moroianu. La mine, fiind problemă un pic cu pianul, am zis să facem un trio de coarde. Adrian Vasile ne-a fost recomandat călduros de Sasha Bota. Ne-am întâlnit și am început să cântăm, să lucrăm repertoriu cu Mozart, cu Beethoven. Am început cu repertoriul clasic vienez și am evoluat apoi cu lucrări de Paul Constantinescu și de George Enescu - Aubade, am cântat la Muzeul Enescu chiar în ianuarie, pe 15.

Chimia și energia sunt foarte bune între noi.


Cum așteptați reîntâlnirea cu publicul bucureștean?

Ne bucurăm foarte mult, după acești ani de restriște și înfometare de muzică, de cultură, de apropiere. Am ales un program foarte frumos, pentru sufletele noastre. Abia așteptăm!


Ați inclus în program lucrări de Mozart, Beethoven și Schubert, pe care știm că nu întâmplător le-ați alăturat. Care este firul roșu care le leagă?

Am zis să ne focusăm pe o perioadă scurtă de timp. Sunt numai 16 ani între compoziția celor trei lucrări. Trioul de coarde era o nouă formă de muzică de cameră. Mozart a scris prima lucrare, în 1788, după un an foarte greu, un an în care avea mari probleme financiare. Pentru acest Divertimento scris după Don Giovanni, în 1787, în carea lui Kurt Pallen sunt trecute scrisorile lui cu rugămintea de împrumut la prietenul lui. M-a impresionat foarte mult acest timp greu pentru Mozart, în care a descoperit această disponibilitate, să scrie pentru trei instrumente de coarde. Asta necesită o mare diversitate și geniu.

Apoi, Beethoven - op. 3, scris în 1796, a fost prima lucrare a lui Beethoven scrisă pentru trio de coarde. Locuia încă la Bonn, nu plecase încă la Viena și se presupune că a fost anul în care l-a vizitat pe Mozart fără succes.

Iar Schubert a scris tot trei triouri de coarde, în 1816, și pentru toate a ales tonalitatea si bemol major. Cel pe care-l vom cânta, ca și Simfonia neterminată... nici acest trio nu a reușit să-l finalizeze; doar prima parte, iar din partea a doua există numai schițe. Am ales această parte ca să nu fie programul prea lung, pentru că Beethoven are șase părți și Divertimento de Mozart, tot șase părți.

Ne concentrăm într-o perioadă foarte scurtă de 16 ani, de o muzicalitate și de genialitate... dat fiind că aceste triouri sunt prima lucrare a lui Mozart și a lui Beethoven.

Foto credit Mihaela Cuturela

Interviu realizat de Alexandra Scumpu