Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Dragoș Cantea, directorul artistic al Festivalului Classix

Publicat: vineri, 11 Februarie 2022 , ora 14.38

Duminică, 13 februarie 2022, începe cea de-a treia ediție a Festivalului Classix, care propune o serie de concerte și cursuri de măiestrie ce se vor derula, timp de o săptămână, la Iași. Detalii despre evenimentele cuprinse în program ne-a oferit Dragoș Cantea, directorul artistic al Festivalului Classix.


Între 13 și 19 februarie propuneți o nouă ediție a Festivalului Classix. Programul de evenimente reunește titluri precum Elegy of Hope, Back to the Future sau Friendship in Jazz. Care este conceptul care stă la baza evenimentelor?

Conceptul ediției din acest an - deja a treia - este împărțit în două mini-concepte. Pe de-o parte, avem excelența feminină, unde vom descoperi foarte multe femei compozitoare și vom avea chiar și prelegeri cu rectorul Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo pe această temă, cu doamna Valentina Sandu-Dediu și cu dirijorul Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii de Stat din Sibiu. Deci, feminismul pe de-o parte, iar celălalt mini-concept este instinctul.


Concertele vor prezenta o serie de artiști internaționali. Vă rog să ne oferiți mai multe detalii!

Da, și nu doar câțiva invitați străini. Numărăm peste 60 de artiști internaționali, Auner Quartet, Havard Gimse - unul dintre cei mai importanți pianiști scandinavi, Gustav Rivinius - violoncelist german și Grzegorz Niemczuk - pianist polonez. Numărăm foarte multe nume internaționale reunite la Iași. Iar programul este unul foarte divers, pentru că include atât lucrări contemporane, premiere precum lucrări de Doina Rotaru interpretate de Cvintetul V Coloris din Danemarca, sau Marcus Paus, compozitor norvegian - Sonata pentru vioară și pian… până la cvartete importante de Mozart în interpretarea Auner Quartet sau Sonata de violoncel de Șostakovici.


În această ediție organizați inclusiv o serie de masterclass-uri pentru diferite instrumente. Cine sunt profesorii invitați?

Profesori invitați sunt, în general, artiștii care vin să concerteze în cadrul festivalului. Ne bucurăm că ei au acceptat invitația noastră de a susține aceste masterclass-uri dedicate studenților de la Universitatea Națională de Arte George Enescu din Iași, dar și de la celelalte universități importante de profil din țară - Universitatea Națională de Muzică din București, Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara. Astfel încât va fi o întâlnire a studenților din toată țara. 53 de masterclass-uri, 53 de ore individuale susținute de profesori invitați în cadrul festivalului.


Ați amintit deja zilele de 15 și 16 februarie, în care vor avea loc discuții pe teme precum Feminism in Classical Music și Always Exceptional?. Ce vă propuneți să punctați în cadrul lor?

Panelul de care ați amintit, despre feminism în muzica clasică e mai degrabă o discuție aproape informală care vrea să scoată la lumină femeile compozitor din istoria muzicii. Aici vom vorbi și despre Clara Schumann, de ce e astăzi populară Clara Schumann, de ce nu sunt alte femei compozitor populare - din cauza contextului social sau dintr-o eventuală lipsă de valoare, de ce nu?!

A doua zi, pe 16 februarie, prelegerea doamnei rector a Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo are acest titlu, Always exceptional?, care face referire mai degrabă la de ce astăzi femeile, într-un program de stagiune de filarmonică, operă ș.a.m.d., încă sunt o excepție și noi trebuie să promovăm acest lucru și când va deveni normalitate. Practic, dumneaei sapă și mai mult în zona academică a muzicii de secol XX și XXI în privința importanței feminismului.

Interviu realizat de Alexandra Scumpu