Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Mihai Cojocaru - Invitatul Săptămânii la Perpetuum mobile

Publicat: miercuri, 2 Februarie 2022 , ora 18.09

Filarmonica "George Enescu" continuă stagiunea 2021 - 2022 cu două concerte susținute în 3 și 4 februarie 2022 de ansamblul simfonic al instuției și dirijorul canadian Charles Olivieri-Munroe. Solist va fi un muzician cu o activitate strâns legată de Filarmonica bucureșteană - pianistul Andrei Licareț. De aici a plecat dialogul purtat de Lucian Haralambie cu Mihai Cojocaru, consultant artistic în cadrul Filarmonicii "George Enescu" și Invitatul Săptămânii în Perpetuum mobile. El ne-a oferit informații și despre celelalte concerte ce vor fi organizate anul acesta, la Ateneul Român:


Primele concerte din luna februarie din cadrul stagiunii Filarmonicii "George Enescu" îi aduc în fața publicului pe pianistul Andrei Licareț și pe dirijorul Charles Olivieri-Munroe. Care este programul evenimentelor din 3 și 4 februarie?

Așa este, la începutul aceste luni avem două concerte, ca de obicei la ateneul Român, joi și vineri, împreună cu artiștii amintiți. În prima parte, se va interpreta Concertul nr.1 de Johannes Brahms, pentru pian și orchestră, avându-l ca solist pe Andrei Licareț - un filarmonist deja cu ștate destul de vechi. Iar apoi, dirijorul canadian Charles Olivieri-Munroe va interpreta o simfonie inedită de Jan Hugo Voűíček, un compozitor ceh din prima parte a secolului XIX, contemporan cu Beethoven, și care de altfel a compus într-un stil foarte beethovenian. Charles Olivieri-Munroe este un reputat dirijor internațional care și-a stabilit baza, așa cum el însuși declară, în Europa centrală - foarte activ în special în Cehia, Slovacia și Polonia; la Cracovia, la Praga, la Bratislava, atât în domeniul simfonic, cât și de operă. De altfel, în urmă cu mai bine de zece ani, era în lista scurtă a dirijorilor care ar fi putut deveni dirijori principali la filarmonică. Nu a fost să fie, dar ne bucurăm că după o întrerupere destul de lungă, iată-l revenind pe scena Ateneului.


Cum arată programul Filarmonicii "George Enescu" pentru întreaga lună februarie?

Luna februarie se poate spune că stă sub semnul filarmoniștilor, întrucât, pe lângă Andrei Licareț, un binecunoscut pianist român din generația deja ajunsă la maturitate și angajat al instituției noastre, în 10-11 februarie, un alt membru al orchestrei, Emil Vișenescu - un clarinetist la fel de bine cunoscut, cu o carieră care se întinde pe mai multe decenii în ipostază solistică; mai nou, chiar și dirijorală - va interpreta Concertul de Mozart pentru clarinet și orchestră, sub conducerea lui Gian Luigi Zampieri. Iar la sfârșitul lui februarie, un alt solist care face parte din garnitura de vârf a filarmonicii, Ion Bogdan Ștefănescu - un flautist care nu mai are nevoie de nici o prezentare pentru iubitorii muzicii - va cânta împreună cu dirijorul Tiberiu Soare Concertul de Carl Nielsen, o lucrare care, iarăși, se cântă ceva mai rar.


Mihai Cojocaru, ce alți muzicieni vor concerta pe scena Ateneului Român până la finalul stagiunii curente?

În ceea ce privește concertele din stagiune, avem o imagine relativ clară. Trebuie spus că stagiunea camerală, din păcate, în acest moment suferă, întrucât anul care abia a început a adus cu sine și acele cheltuieli care reprezintă o pacoste despre care se vorbește pe toate canalele, atât pentru persoanele particulare, cât și pentru instituții, cheltuielile care țin de întreținere și care provoacă niște constrângeri financiare severe care ne împiedică să organizăm stagiunea camerală așa cum ne-am fi dorit. Din poziția mea modestă, nu pot decât să atrag atenția asupra acestei situații care amintește de niște vremuri sumbre pe care le credeam demult apuse, acelea în care sălile erau reci și prost luminate.

În ce privește însă stagiunea simfonică, încercăm să păstrăm standardele de calitate muzicală, artistică, culturală în general cu care Filarmonica "George Enescu" se mândrește și pe care caută să le conserve, astfel încât încercăm să avem programe cât mai variate și cu artiștii consacrați. Bunăoară, în luna martie, unul dintre cei trei dirijori principali ai filarmonicii, Gabriel Bebeșelea, o are ca solistă pe o mare violonistă internațională, Sayaka Shoji, care va interpreta Concertul de Schumann pentru vioară și orchestră.

Apoi, în aprilie, Daniel Ciobanu, primul artist în rezidență al filarmonicii, propune un concert cu totul aparte, în 7-8 aprilie, cu o primă audiție absolută a unei lucrări comandate special compozitorului Dan Dediu, pentru recitator, pian și orchestră de cameră, în care alături de el va apărea actrița Isabel Karajan, fiica legenarului dirijor Herbert von Karajan, o mare actriță austriacă și care se bucură să apară pentru prima dată pe o scenă din România. Acest concert mai are și calitatea aparte că va fi preluat de canalul ARTE, iar extrase din înregistrare vor fi folosite într-un documentar despre muzica din România.

Apoi, dacă mergem până spre finalul stagiunii, în luna mai, la început, vom include în stagiunea noastră pe 5-6 mai niște concerte care fac parte dintr-un festival internațional de violoncel, în care va apărea solistul Andrei Ioniță - una dintre vedetele muzicii clasice românești actuale. Iar finalul de stagiune este rezervat dirijorilor principali. Pe lângă Gabriel Bebeșelea, desigur, Cristian Badea și noul dirijor principal, Leo Hussain din Marea Britanie, un dirijor reputat din generația tânără, care a apărut inclusiv în Festivalul "George Enescu" la pupitrul Filarmonicii "George Enescu". Și sperăm, iată, să închidem într-o notă optimistă, solidă și care să ne dea speranțe pentru un viitor artistic mai bun.


În afara stagiunii curente, care sunt proiectele Filarmonicii "George Enescu"?

După cum poate se știe, există o serie de conferințe găzduite de filarmonică. În luna mai, din noi, vor avea loc Conferințele Humanitas, organizate împreună cu Editura Humanitas, cu mari personalități din diverse domenii culturale, economice, intelectuale în general, cu mari performanțe, și care apar în dialog cu diferite personalități de la noi din țară pe teme de actualitate.

În afară de aceasta, așa cum spuneam, suntem puțin blocați în ceea ce privește proiectele camerale, dar sperăm să trecem peste diverse limitări și să ne ținem recitalurile camerale în care filarmoniștii se prezintă - recitaluri de cvartet de coarde, recitaluri solo, atât la Sala mare cât și la Sala mică.

Că veni vorba de Sala mică, iată, Stagiunea de marți seara, care se organizează în colaborare cu Radio România Muzical, merge mai departe cu mare succes și prezintă în fiecare săptămână câte un tânăr artist român sau grupuri de artiști care-și construiesc o carieră în țară sau în străinătate și care sunt apoi preluați în înregistrări de către postul Radio România Muzical.

De asemenea, stagiunea educativă merge mai departe - Clasic e fantastic - în care diferite orchestre sau grupuri camerale prezintă anumite subiecte de interes pentru generațiile tinere și foarte tinere, de introducere în universul muzicii… o sală care, atât cât ni se permite în condițiile pandemice actuale, este întotdeauna plină.


Și pentru că ați vorbit de prezența în sală, în final, aveți un mesaj pentru publicul Filarmonicii bucureștene?

Da. Mesajul este că Filarmonica "George Enescu", la fel ca și celelalte instituții muzicale, continuă să existe, continuă să lupte pentru o cultură și o artă de bună calitate și că îi așteptăm la fel ca și înainte de perioada pandemică să vină și să descopere concertele și proiectele noastre și, astfel, să aibă parte de câteva momente de liniște, de reflecție, de bucurie și de împlinire sufletească, într-o vreme care nu oferă prea multe astfel de momente.