Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviuri Concurs Enescu - Secțiunea Pian

Publicat: marți, 25 Mai 2021 , ora 9.22

Irina Cristina Vasilescu a cules impresii, la cald, după finala Concursului internațional George Enescu - secțiunea pian. Seara s-a derulat în Sala Mare a Ateneului Român duminică, 23 mai 2021, cu public. Cei trei finaliști - Yeon-Min Park, Adela Liculescu și Marcin Wieczorek - au cântat partituri de concert în compania Orchestrei Filarmonicii bucureștene și a dirijorului John Axelrod.

Muzicienii au evoluat în fața unui juriu compus din nouă personalități ale lumii pianistice - șase dintre ei s-au aflat la București, ceilalți trei au urmărit competiția online. Juriul a fost prezidat de Cristina Ortiz.

Premiul I și premiul pentru ceamai bună interpretarea unei creații enesciene i-a fost oferit pianistei Yeon-Min Park din Coreea de Sud, Premiul II a revenit pianistei Adela Liculescu,stabilită la Viena, iar Premiul III - celui mai tânăr dintre finaliști, polonezul Marcin Wieczorek.

Yeon-Min Park

Yeon-Min Park, felicitări! Cum te-ai simțiti în seara aceasta pe scenă?

Ca să fiu sinceră nu sunt mulțumită de felul în care am cântat. Cred că puteam să cânt mult mai bine, nu a fost ideală interpretarea mea din seara asta și tocmai de aceea nu am putut să cred că juriul mi-a acordat, totuși, premiul I. Încă îmi vine greu să cred asta! Sunt foarte, foarte fericită!

Ai fost mulțumită de felul în care te-ai prezentat în etapele precedente ale concursului, totuși?

Încerc întotdeauna să dau tot ceea ce e mai bun din mine pe scenă, iar în seara aceasta am simțit că nu am atins nivelul înalt al etapelor precedente.

Partitura solistică a Concertului nr. 3 de Rahmaninoiv este renumită și pentru dificultatea tehnică. Ai mai cântat în public acest concert înainte de venirea la București?

Da, este un concert foarte greu, pe care l-am mai cântat cu orchestra în urmă cu doi, poate trei ani. Atunci, însă, a fost o experiență diferită, m-am simțit altfel decât în seara aceasta - sala era alta, pianul era altul, era o altă orchestră, alt dirijor - totul era diferit.

Te-ai înțeles bine cu Orchestra filarmonicii bucureștene și cu dirijorul John Axelrod?

Da, foarte bine, iar dirijorul este minunat! Mi s-a părut că muzicienii din orchestră au arătat mult entuziasm în interpretare.

***

Adela Liculescu

Cum te-ai simțit, Adela Liculescu, în această seară, pe scena Ateneului Român?

M-am simțit foarte bine, mai ales pentru că am revenit acasă, mai ales după această perioadă atât de lungă de pandemie și fără concerte, pentru că acesta a fost, practic, primul meu concert cu public după nouă luni.

De ce ai ales să cânți Concertul nr. 1 de Ceaikovski în finala concursului?

Îmi place foarte mult muzica aceasta, este o muzică foarte elegantă, de balet, și cred că mă reprezintă foarte bine. Îmi place și muzica rusă - Ceaikovski, Rahmaninov - toate concertele lor sunt extrem de frumoase și așa am hotărât pentru concursul acesta.

Cum ai colaborat cu Orchestra Filarmonicii bucureștene?

A fost foarte scurtă, da. Ei sunt muzicieni extraordinari, și ei, și dirijorul cu care am avut ocazia să colaborez în această seară, John Axelrod, este un muzician deosebit și a fost o mare bucurie.

***

Cristina Ortiz

Cristina Ortiz, în calitate de președintă a juriului Concursului Internațional George Enescu, ce calități ați căutat în pianistul demn de câștigarea Premiului I?

Decizia a fost a juriului, deci a majorității. Eu am întrebat dacă nu am putea avea două locuri I, ex-aequo să se mai acorde un premiu I, dar nu Adelei Liculescu, ci lui Marcin Wieczorek. E un pianist cu totul special. Deși am fost președinta juriului nu am putut face nimic în sensul acesta, deoarece colegii mei au votat altfel. Marcin Wieczorek este cu totul fantastic! Mi-a plăcut și Park, sigur, dar Marcin are un fler cu totul deosebit. Am auzit, desigur, că el a ratat diverse mici momente, dar e ceva ce ni se întâmplă tuturor din când în când. Nu suntem perfecți, suntem ființe umane. Marcin are o fantezie cu totul deosebită, iar Chopin i s-a potrivit mănușă, deși am auzit și versiuni mai bune ale acestui concert. Însă muzicalitatea și personaliatea pianistului polonez m-au emoționat. Mă tot gândeam că Chopin însuși nu era foarte robust, iar acest concert este, practic, simfonia sa, mai ales dacă ne gândim că el nu a scris nicio simfonie. Deci Marcin Wieczorek a făcut o treabă extraordinară și îmi pare rău că i s-a acordat doar Premiul III. Ar fi trebuit să se claseze măcar pe locul II, din punctul meu de vedere.

***

Josu de Solaun, membru al juriului

Josu de Solaun - sunteți satisfăcut de rezultatele concursului?

Cred că totul a fost foarte corect, jurizarea a fost foarte transparentă, noi toți am votat foarte democratic, așa că mă bucură acest lucru. Dar niciodată nu vom putea fi cu toții mulțumiți de ceva anume, deoarece cred că fiecare dintre cei trei pianiști care au evoluat în seara aceasta merită recunoaștere artistică. Din păcate a trebuit să îi departajăm, iar rezultatele cred că au fost foarte corecte.

A jucat vârsta vreun rol în decizia dvs. din această seară? (N. red.: Yeon-Min Park este născută în anul 1990, Adela Liculescu în 1993, iar Marcin Wieczorek în 1996)

Absolut deloc! Niciodată! Nici vârsta, nici naționalitatea, nici sexul concurenților.


Interviuri realizate de Irina Cristina Vasilescu