Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul și compozitorul George Natsis

Publicat: miercuri, 7 Aprilie 2021 , ora 10.00

Joi, 8 aprilie, de la ora 19,00 se va derula un nou concert din seria Jazz Evenings at Radio Hall. Intitulat Funky Bird, concertul va cuprinde piese compuse de Charlie Parker, aranjate de George Natsis în maniera funk. Interpretează membri ai Big Band-ului Radio. Desfășurat fără public în Sala Radio, acesta va fi transmis în direct de postul nostru de radio. Prezentator, Sebastian Burneci.

Detalii aflăm de la compozitorul și pianistul George Natsis:


Iată-ne în ajunul unui nou concert din seria Jazz Evenings at Radio Hall. Cum ați ales tematica acestuia?

Când îți vine o idee... nu știi de unde-ți vine! Pur și simplu, mi-a venit această idee și, sigur, am vrut să fie un lucru nou, o tematică nouă pentru noi. Pot spune că este un proiect în primă audiție pentru că toate aranjamentele sunt noi. M-am gândit - ce-ar fi să-l aduc pe Charlie Parker din anii '40 cam în anii '80? Să-l mut cam cu 40 de ani mai încolo. Sigur, în anii '80, muzica funk era foarte prezentă în diferitele ei forme. Și-atunci, cam așa s-a născut în mintea mea ideea de a avea un proiect al unui mare muzician de bebop, aș putea spune chiar tatăl stilului bebop, de data aceasta pe formulă funk și în manieră funk. E adevărat că această idee mi-a venit într-o perioadă în care eram destul de liberi și stăteam destul de mult pe acasă, așa că am avut suficient timp la dispoziție ca să elaborez, să desfășor ideea și să o duc la bun sfârșit. Nu este ușor să te atingi de muzica lui Charlie Parker.


Ce a presupus transformarea lor în manieră funk?

În primul rând, a presupus o regândire a melodiilor, a temelor pe care le-am ales. Temele lui Charlie Parker, așa cum spunea un bun coleg de-al meu, sunt deja improvizații. Toate au un caracter improvizatoric extraordinar și e foarte greu să schimbi ceva acolo. Totuși, pentru a merge în maniera muzicii funk, temele au trebuit puțin schimbate, stilizate un pic. La unele teme am întrerupt acea continuitate prezentă în muzica lui, în favoarea unor sincope specifice muzicii funk; cum le mai numim noi, frâne.


Concertul Funky Bird aduce pe scenă o formație de 9 instrumentiști, mai mare decât la concertele anterioare din această serie. Cum ați gândit structura acesteia?

Structura a fost gândită pe 4 suflători - trompetă, sax alto, sax tenor, trombon - având în vedere că ei sunt principalii protagoniști ai acestui proiect. Muzica lui Charlie Parker este gândită pe suflători foarte mult, chiar dacă ea este gândită mai mult pe un instrument solist, pe saxofon alto. Aici, temele le-am scris pentru 4 suflători; fie că am folosit unison, fie că am folosit dialoguri, fie că am folosit voicing-uri. Din păcate însă, formula nu va fi completă pentru că unul dintre saxofoniști, între timp, are niște probleme de sănătate, și-atunci ne vedem obligați să cântăm doar cu 3 suflători - trompetă, saxofon alto și trombon. În rest, formula este cea de secție ritmică cunoscută. În afară de trio-ul pe care l-am folosit aproape la fiecare proiect, am percuție și am, de asemenea, chitară. De ce? Pentru că muzica funk cere chitară electrică.


Interviu realizat de Florica Jalbă