Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Josu de Solaun - câștigător ICMA 2021

Publicat: vineri, 22 Ianuarie 2021 , ora 10.51

ICMA - International Classical Music Awards a publicat lista câștigătorilor pentru aparițiile discografice ale anului. Din juriul acestei ediții a făcut parte, pentru prima data, și Radio România Muzical, alături de alți 19 reprezentanți mass-media din 16 țări. La categoria Muzică de cameră regăsim discul „Fantasque” produs de casa de discuri Audite și realizat de violonista Franziska Pietsch alături de pianistul Josu de Solaun. Acesta conține Sonata nr. 1 op. 13 în la major de Gabriel Faure, Sonata în sol minor de Claude Debussy, Sonata nr. 2 în sol major de Maurice Ravel și Sonata pentru vioară și pian de Francis Poulenc. Vă reamintim că pianistul Josu de Solaun a câștigat în anul 2014 premiul I la Concursul Internațional „George Enescu”.

Despre premiul acordat de ICMA aflăm detalii de la Josu de Solaun, într-un interviu realizat de Florica Jalbă:

În primul rând, felicitări pentru premiu! Cred că a fost o veste foarte bună pentru dumneavoastră, în această perioadă dificilă pe care o traversăm.

Da, exact, în această perioadă orice veste bună are o însemnătate deosebită, valorează mult mai mult și am fost foarte fericit să primesc vestea acordării acestui premiu. Pentru orice muzician, primirea unui premiu în circumstanțele actuale îi dă speranța pentru a merge mai departe și a spera într-un viitor mai bun.


Cum ați decis selecția pieselor de pe disc - patru sonate din creația a patru compozitori francezi?

Întoteauna m-am simțit foarte apropiat de muzica franceză. Am îndrăgit-o încă din școală, pe când studiam în Spania. În mod special, apreciez piesele pe care, împreună cu partenera mea de duo, le-am ales pentru acest disc. Totodată, ne-am dorit să fie ceva extrem de diferit față de discul anterior cu creații de Strauss și Șostakovici. Așa că am ales aceste sonate cu o muzică din care transpar parodia, sarcasmul, dar și tandrețea și o bogăție de culori. Nimic nu putea fi mai diferit decât muzica franceză, și ținând cont și de preferințele personale, s-a dovedit a fi fost alegerea perfectă.


Franziska Pietsch este violonista alături de care ați înregistrat, iată, pentru a doua oară. Povestiți-ne despre colaborarea cu ea și dacă intenționați să derulați și alte proiecte împreună.

Casă noastră de discuri din Germania, Audite, a avut această idee, de a ne aduce împreună. Cei de acolo au considerat că avem temperamente similare și iată că deja se fac 4 ani de la debutul colaborării noastre. De la prima repetiție ne-am dat seama că ne înțelegem foarte bine, aproape telepatic, așa că ne-am apucat să lucrăm și se dovedește a fi o colaborare minunată. Vom continua să înregistrăm împreună, următoarea selecție fiind Bartok - Sonatele pentru vioară și pian.


În ceea ce privește proiectele solistice, ce planuri aveți pentru următoarea perioadă?

La finalul lunii februarie va fi lansat noul meu CD solo, după o pauză de aproximativ 4 ani, din cauză că activitatea concertistică nu mi-a permis să mai acord timp și pentru înregistrări. Practic, este primul disc solo după cel dedicat creației enesciene. De data aceasta am înregistrat Brahms și Schumann. Urmează să public și primul meu volum de poezie care va fi tipărit de o editură din Spania. Este vorba de poezii la care am lucrat în ultimii 20 de ani și pe care le-am finalizat în această perioadă pandemică. În curând se vor relaxa restricțiile aici, în Spania, și sunt prevăzute câteva concerte. Evident, multe au fost anulate, dar pe unele am reușit să le susțin în această perioadă. Și în România ar fi trebuit să fi susținut o serie de concerte în ultimul an. Să sperăm că voi putea reveni, căci am în plan câteva proiecte extraordinare cu violonistul Alexandru Tomescu. Săptămâna următoare voi cânta Ceaikovski cu Orchestra din Valencia, iar la finalul săptămânii următoare voi susține un recital la Madrid. Va urma un concert cu orchestră în Germania, apoi recitaluri în Spania și Italia; să sperăm că nu va fi cazul să fie anulate. Este o perioadă foarte dificilă pentru muzicieni, așa că orice concert pe care îl pot susține îl consider o binecuvântare și sunt foarte fericit să pot cânta.


Ce părere aveți despre perioada în care suntem acum, cea în care se desfășoară campania de vaccinare?

Există un poem scris de americanca Emily Dickinson în care se spune că speranța este precum penele unei păsări - atât de fragile, dar atât de puternice în același timp, încât permit păsării să zboare. Cred că speranța este mult mai puternică decât optimismul și că ea este unica noastră șansă. Speranța că va fi mai bine. Ca muzician, tot ce pot să fac este să continui să studiez, căci în asemenea perioade, moralul oamenilor tinde să scadă.


Considerați că vaccinul va fi soluția pentru a rezolva problema actuală?

Cu siguranță consider că vaccinul este una dintre soluții, dar consider că va fi nevoie de o combinație de soluții. De-a lungul istoriei, au existat situații mult mai grave, dar au fost rezolvate. Este nevoie doar de răbdare, iar asta este cel mai dificil de făcut în viață. Cred că una dintre lecțiile de viață ale pandemiei este să învățăm să avem răbdare și să avem capacitatea de a ne imagina un viitor mai bun.


Pentru final, ați dori să ne spuneți ceva în limba română? Știu că o studiați.

Da, scriu, citesc și înțeleg bine românește, dar încă mai am de lucru la pronunție. Mă străduiesc ca să vă surprind într-o zi cu un interviu integral în limba română. Până atunci, puteți citi în Anuarul realizat de Institutul Cultural Român de la Madrid un articol vast, de cca 20 de pagini, pe care l-am scris despre muzica românească și despre ceea ce consider eu că o definește (Filonul românesc în muzică). Am lucrat mult la acest articol și m-am documentat îndelung.

Interviu realizat de Florica Jalbă