Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu Oana Cosmovici

Publicat: sâmbătă, 7 Martie 2020 , ora 12.50

În perioada 14-15 martie 2020, Hanul Gabroveni din București va găzdui un seminar Dalcroze susținut de profesorul Jean-Marc Aeschimann pentru profesioniști din domeniul muzicii, dansului, actoriei, terapeuticii și pedagogiei. Mai multe detalii despre acest seminar ne-a oferit directorul asociației „Cultură prin muzică”, doamna Oana Cosmovici.

Acest seminar Dalcroze îl va avea din nou ca invitat pe Jean-Marc Aeschimann, unul dintre cei mai importanți profesori la Institutul Dalcroze din Geneva. Ce fel de abordare va adopta acesta în cadrul unor discipline ca ritmica, solfegiul sau improvizația muzicală?

Va adopta aceeași abordare ca și data trecută, cea caracteristică metodei muzicale active Jaques Dalcroze, respectiv prin mișcare corporală. Aceasta stă la baza acestei metode muzicale și de aceea este foarte adaptabilă mai multor categorii profesionale.


Faptul că profesorul Jean-Marc Aeschimann revine la București demonstrează un interes crescut al personalului din domeniul educației pentru metoda Dalcroze. Ce credeți că-i atrage la această metodă?

Eu cred că ceea ce-i atrage este exact partea ei foarte activă și o înțelegere un pic altfel a unor noțiuni deja învățate în școlile superioare de muzică din România sau din țările învecinate, pentru că de data aceasta avem și participanți din Republica Moldova, de exemplu, care vin la acest seminar. Este o abordare nouă pentru noi, cei din această zonă și, din experiența seminarului trecut, pot să spun că într-adevăr aduce o altfel de înțelegere; nu spun de o mai bună calitate, ci o altă înțelegere, o îmbogățire a unei experiențe profesionale pe care deja participanții o au și pe care acum au ocazia să și-o diversifice, să și-o îmbogățească și să-i ducă către alte zone de interes și de aplicabilitate a muzicii.


După cum ați spus, seminarul se adresează mai multor profesii, pornind de la profesori de muzică, dansatori, actori și ajungând până la asistenți sociali. Cum se poate aplica metoda Dalcroze pe mai multe domenii?

În primul rând, este o metodă care e foarte personală, pentru că în metoda aceasta folosești corpul și emoțiile care sunt personale. Și-atunci, descoperirea este personală. Sigur că sunt beneficii pe care le poți lista în mod obiectiv, dar la fiecare va avea un impact al lui propriu. Nu cred că s-a mai văzut până acum ca oameni din diverse profesii să vină să practice muzica într-un astfel de context, de formare continuă.


Asociația " Cultură prin muzică" a organizat numeroase astfel de seminarii, inclusiv pe metoda Kodaly. Aveți planificat deja următorul seminar și metoda pe care se va axa?

Sigur! În afară de seminarul Dalcroze de la București, care are totuși o importanță aparte pentru că în cadrul seminarului vom face și prezentarea unei formări continue pe care ne propunem să o lansăm în România, și anume CAS Dalcroze (Certificate of Advanced Studies Dalcroze), o formare propusă de Institutul Jaques Dalcroze din Geneva exact pe formula pe care o desfășoară și ei în cadrul institutului de la Geneva și implementată aici, în România, cu ajutorul Asocieției "Cultură prin muzică". Această prezentare va avea loc în cadrul seminarului și de aceea pentru noi acest seminar este un pic mai special. În rest, desfășurăm în luna martie la Câmpulung un seminar Kodaly, dar care se adresează educatorilor și învățătorilor, cu un profesor specialist Kodaly care va lucra pe cerințele acestei categorii profesionale. Avem un altul programat în luna aprilie, tot Kodaly, care se va desfășura de data aceasta la București, în cadrul Institutului Balassi, Institutul Maghiar din București. Și, bineînțeles, colaborarea noastră care este deja de doi ani cu Inspectoratul școlar din Brăila, pentru un seminar Dalcroze în luna martie și un seminar Orff în luna mai, care, tot așa, se adresează educatorilor și învățătorilor.


Interviu realizat de Vlad Ghinea