Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Florin Estefan, managerul general al Operei din Cluj

Publicat: sâmbătă, 29 Februarie 2020 , ora 11.28

În 29 februarie 2020, a fost programat tradiționalul Bal al Operei Naționale Române din Cluj Napoca. Vedete serii - soprana Adela Zaharia, acuzând indisponibilitate vocală, a fost înlocuită de soprana Mihaela Marcu,aceasta evoluând alături de: tenorul Ioan Hotea și Marius Preda la țambal. Programul muzical, dirijat de David Crescenzi, include momente orchestrale, solistice – vocale și instrumentale: valsuri, arii, balade, fragmente muzicale care respectă caracterul dansant, fiind astfel redate și prin mișcare scenică, prin participarea perechilor de soliști ai Ansamblului de Balet al Operei Naționale Române clujene. În cadrul evenimentului se vor decerna Premiile de excelență, dintre care amintim Premiul ''Alexandru Fărcaș'' pentru Tinere Talente, Premiul ''Lya Hubic'' și Marele Premiu al Fundației Transilvania Leaders. Despre bal am stat de vorbă cu Florin Estefan, managerul  Operei Române din Cluj Napoca.

Dacă nu mă înșel, Balul Operei din Cluj Napoca a ajuns la ediția cu numărul 26.

Da, într-adevăr. Acest bal al operei, practic a fost și înainte de anii '90, pare-mi-se, era în timpul mandatului domnului Emil Strugaru, care a avut această inițiativă, dar într-adevăr se numără și ultimele ediții și asta ar fi cumva, 26.


Din câte știu de anul trecut, Balul Operei din Cluj Napoca se dorește a semăna foarte mult cu Balul Operei din Viena.

Într-adevăr, acest bal a fost organizat de domnul doctor Matei Miko, până acum trei ani, când a fost cumpărat de cineva și a fost donat instituției Operei Naționale și, practic este acum, a treia ediție de când l-am preluat noi și i-am schimbat cumva, forma și, bineînțeles, ne-am inspirat din bunele practici ale altora și dacă e vorba de un bal al operei, etalonul este balul operei din Viena și am încercat să-i dăm o formă acestui spectacol, inspirându-ne din ceea ce fac vienezii, bineînțeles, respectând proporțiile.


Citeam într-un comunicat că există un dress code și săptămâna trecută ați pus pe facebook-ul operei , un fel de documentar, în care explicați publicului, ceea ce înseamnă acest dress code.

În acest format al balului, publicul, din punctul nostru de vedere este un prsonaj în cadrul balului și atunci, ca să fie un personaj trebuie să respecte un dress code. Dress code-ul este cel clasic, cel de black tie și white tie. Aici ținem cu rigurozitate la acest aspect, pentru că asta îți dă nota nobiliară acestui eveniment. Acest bal este locul în care ai o decorație dată de autorități, de biserică, de administrația prezidențială sau altă decorație este locul în care poți să-ți porți acel colan și acea decorație, pe frac sau pe smoching.


Desigur, prestigiul unui bal constă și în importanța invitaților. Anul trecut, pe lângă oaspeții Operei Române din Cluj Napoca, i-ați avut invitați pe soprana Anita Hartig și tenorul Teodor Ilincăi. Ce ne puteți spune despre invitații acestei ediții?

În acest an i-am invitat pe Adela Zaharia, care, în cursul săptămânii trecute, chiar a fost nominalizată pentru Oscarul Liricii. Adela Zaharia și Ioan Hotea, ambii laureați ai concursului Placido Domingo, Operalia. Pe lângă ei, l-am invitat pe țambalistul Preda, care va fi cumva, o cireașă pe tort, pentru că este ieșit din comun să ai niște lucrări pentru țambal și orchestră este un pic ieșit din comun, dar eu cred că va fi un mare succes, prin prezența lui și prin piesele pe care le va interpreta. Conducerea muzicală aparține directorului artistic al Operei Naționale Române din Cluj, maestrul David Crescenzi, iar regia este Mihaela Bogdan.


Știu că anul trecut, cântăreții au purtat costume foarte frumoase semnate special pentru ei. Vor purta și în acest an costume speciale?

Avem un coleg, Ovidiu Pop, un designer vestimentar, care și-a pus la dispoziție atelierul și creația lui pentru a îmbrăca anumiți soliști.


Ce conține programul serii?

Noi am încercat să mergem cumva în zona mai cunoscută a șlagărelor, tocmai pentru a-i învăța pe oameni și a-i atrage să urmărească aceste emisiuni în direct și transmisiuni, care se fac. Noi am încercat să combinăm să fie și muzică românească și muzică internațională. Vor avea Hora staccato, vor fi Valurile Dunării, Dunărea Albastră, vor fi muzici de Strauss, părți de balet din Lacul lebedelor, din Spărgătorul de nuci, Ah, mes amis din Fiica regimentului, pe care o va interpreta Ioan Hotea, Je veux vivre din Faust, Adela Zaharia. Vor fi niște piese de exemplu din creația lui Vladimir Cosma, interpretate de țambal și orchestră cu maestrul Preda.


Anul trecut ați acordat distincții  unor personalități. Se va întâmpla și anul acesta?

Da. În cadrul balului va fi un trofeu, Transilvania Leaders,c are se acordă doar unei singure personalități și o dată pe an, în cadrul balul operei. Anul trecut a fost primul trofeu acordat academicianului Haiduc. Iar din cadrul Operei Naționale se dau patru premii, și anume: trofeul Lya Hubic, pentru o voce feminină, trofeul Popovici-Bayreuth, pentru o voce masculină, trofeul Taub Darvaș, care este prima dată când se acordă în acest an pentru un balerin și premiul Alexandru Fărcaș pentru un tânăr talent.


Domnule Florin Estefan, ce urmează după acest bal, la Opera din Cluj-Napoca?

Săprămâna viitoare o să avem o Lucia de Lammermoor, în care am invitat-o, pentru debutul ei în acest rol, pe soprana Mihaela Marcu, de la Opera din Timișoara, alături de Ovidiu Daniel Purcel, care mai nou, s-a relocat în Cluj, el fiind solist al Operei din Dusseldorf și rămânând în trupa de rezidenți a acestei opere. Vom avea în martie Turandot, Boema. Ne pregătim pentru luna aprilie, în care vom repune în scenă, după o pauză de câțiva ani, o producție pe care noi o avem, de Cavalleria rusticana și Tannhauser, în săptămâna mare și ne pregătim asiduu, aș spune, pentru premiera de Aida, care va avea loc pe 25 mai a acestui an, spectacol care va aniversa 100 de ani de la primul spectacol al acestei instituții. Practic, de ziua noastră vom avea a treia premieră de Aida.


Interviu realizat de Jeanine Costache