Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019 - Interviu cu violoncelistul Alexander Kniazev

Publicat: luni, 9 Septembrie 2019 , ora 15.18

Șase ani se împlinesc de la cea mai recentă prezență a lui Alexander Kniazev în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu"; se întâmpla în 26 septembrie 2013, în cadrul aceleiași serii "Recitaluri și concerte camerale" de la Ateneul Român. Acesta a fost si punctul de plecare pentru dialogul purtat de Lucian Haralambie cu violoncelistul rus, protagonistul recitalului de luni, 9 septembrie 2019, susținut alături de pianista Plamena Mangova și pe care îl puteți asculta live, începând cu ora 17:00.


Bine ați revenit la București și pe scena Festivalului Internațional "George Enescu". Precedenta prezență în cadrul seriei a fost cea din 2013 atunci când ați evoluat alături de violonista Silvia
Marcovici și pianistul Evgheni Kissin. Ce amintiri vă leagă de acel recital și de publicul din România?

Am cântat de multe ori alături de Evgheni Kissin. Este unul dintre marii pianiști ai lumii și fiecare colaborare cu el este un moment important pentru mine. Îmi amintesc că am cântat primul trio de Schubert... dar am fost de foarte multe ori la București. Aici am cântat dublul de Brahms, cu mulți ani în urmă, dar și concertul de Dvorak. Am fost de foarte multe ori în România și iubesc publicul de aici, unul foarte muzical și foarte afectiv. Iar sala Ateneului este una fantastică, printre cele mai bune din lume. Iubesc această scenă!


Care este, în opinia dumneavoastră, una dintre caracteristicile Festivalului Internațional "George Enescu"?

Este unul dintre cele mai bune festivaluri din lume și printre cele mai cunoscute. Este o serie de prestigiu.


Acum veți concerta alături de Plamena Mangova. Cum a început colaborarea și cum o descrieți pe această pianistă?

Cred că s-au împlinit deja 12 ani de la prima colaborare cu Plamena Mangova. Este o pianistă minunată, cu un sunet nemaipomenit. Este foarte apropiată de muzica pe care o interpretează. Are viziuni interesante, profunde și convingătoare. O consider unul dintre cei mai buni pianiști ai momentului din lume. Mă încântă colaborarea cu ea pentru că este foarte apropiată de muzica de cameră, nu activează în principal ca solistă, iar asta se simte pentru că este un partener de scenă extraordinar. Este foarte sensibilă și, în același timp, foarte responsabilă; ascultă foarte bine muzicienii care evoluează alături de ea, lucru extrem de necesar pentru muzica de cameră. Am colaborat și pentru un disc ce cuprinde muzică de Franck și Ysaye, deci am cântat foarte mult în această formulă și de-abia aștept să evoluăm și la București. De aceea vom interpreta și sonata de Franck. Pe lângă asta, este una dintre cele mai apreciate partituri din lume. Iubesc sonata lui Franck, la fel ca toți vionceliștii și de aceea o includ în programele noastre.


Începeți programul de la Ateneul Român cu muzica lui Enescu - prima sonată pentru violoncel și pian...

Este pentru prima dată când voi cânta Enescu și am găsit o sonată extrem de interesantă, plină de emoție. Iubesc deja această partitură și mă bucur că am ocazia să cânt muzica lui Enescu. Vreau să abordez și alte lucrări din creația sa pentru că este un compozitor unic. Are un stil propriu cu elemente pe care nu le-am întâlnit până acum la compozitorii din aceeași perioadă, să spunem. Enescu are ceva special și foarte emoționant. De asemenea, a fost interesant să găsesc teme din folclorul românesc în această sonată. Partea lentă este incredibilă, superbă, o muzică profundăI Iar prima parte una dintre cele mai bune din literatura pentru violoncel și pian.


Critica de specialitate a a spus despre această partitură enesciană că amintește de stilul lui Brahms. Este motivul pentru care ați ales să continuați cu o sonată a compozitorului german?

Nu văd asemănări între această muzică a lui Enescu și cea a lui Brahms. Da, au fost scrise mai mult sau mai puțin în aceeași perioadă, dar pentru mine sunt foarte diferite. În opinia mea, Enescu are o scriitură aparte, un mod propriu de a face muzică.


La începutul carierei dumneavoastră bogate ați fost numit, citez, "succesorul lui Mstislav Rostropovici". Ce efect a avut această descriere asupra dumneavoastră, ca tânăr violoncelist?

M-a onorat dintotdeauna această comparație pentru că Rostropovici a fost, spun eu, cel mai bun violoncelist din lume. I-am apreciat fiecare interpretare. Nu am fost elevul său, dar i-am ascultat înregistrările și poate că muzica lui m-a influențat într-un anume fel.


Suneți și organist. De unde apropierea pentru acest instrument?

Iubesc să cânt Bach. Am început să cânt la orgă în urmă cu 25 de ani doar pentru a cânta Bach pentru că iubesc muzica lui.


Aveți un mesaj pentru publicul Festivalului Internațional "George Enescu"?

Sunt bucuros că am ocazia să revin la București, pe scena Ateneului Român. Voi da tot ce am mai bun în acest recital.

Interviu realizat de Lucian Haralambie