Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2019. Interviu cu contralta Sonia Prina

Publicat: miercuri, 4 Septembrie 2019 , ora 15.04

Sonia Prina apare în distribuțiile a două lucrări de Haendel, programate pe 5 septembrie și 19 septembrie  la Ateneul Român.

Sonia Prina, bun venit pentru a doua oară la Festivalul Internațional George Enescu. Ce înseamnă pentru dvs. această invitație?

Bine ne-am regăsit. Sunt foarte fericită să mă reîntorc. Aveți un uimitor festival. Înseamnă foarte mult pentru mine. Deoarece la ediția anterioadă la care am participat cu colegii mei, am fost atât de impresionată de iubirea imensă și extraodinară pe care am primit-o din partea publicului, încât această stare de afecțiune m-a făcut mă reîntorc.

În datele de 5 septembrie și apoi de 19 septembrie sunt însoțită de doi dirijori uimitori - Fabio Biondi și Ruben Jais - și împreună cu ansamblurile lor, am pregătit două programe frumoase cu muzică de Georg Friedrich Handel. Cu toții suntem ca o mare familie, în care toți membrii ne cunoaștem și ne prețuim atât ca persoane, dar mai ales ca muzicieni.

Știm că aveți o carieră bogată în concerte și spectacole, în care un loc aparte îl ocupă repertoriul baroc, atât liric, dar și vocal-simfonic. De asemenea, ați realizat numeroase înregistrări cu diverse lucrări preclasice, printre care și cele semnate de Antonio Vivaldi și Georg Friedrich Handel. Așa cum ați menționat, la această ediție interpretați două opusuri de Georg Friedrich Handel. De ce Handel?

Specialitatea mea este muzica barocă în care se înscrie și creația compozitorului Georg Friedrich Handel. Îmi face o deosebită placere să cânt acest tip de repertoriu. Desigur mai abordez și alte stiluri, precum cel verdian, dar inima mea aparține muzicii baroce, pe care am descoperit-o de când eram tânără. În mod special, Handel îmi oferă posibilitatea de a-mi dezvălui cât mai multe din valențele mele vocale - tehnice și expresive, din particularitățile cântului meu. Pe lângă aceasta, Handel a fost genul de compozitor care a știut să pună în valoare toate tipurile de voce și să le folosească toate aptitudinile într-un mod fantastic, de la piano, coloratura, la forte, legato.

În 5 și apoi în 19 septembrie abordați două opere diferite de Georg Friedrich Handel. Despre ce roluri este vorba?

Silla este un rol frumos, pe care Handel l-a compus pentru vocea de castrat și care este foarte apropiat de tipul meu de voce. Partitura se desfășoară în registrul grav al vocii mele ceea ce mă încântă. În schimb, Galatea este cu totul altceva, este un rol în care trebuie să am o altă atitudine, o altă culoare.

Rolul Silla este cel al unui tip neplăcut, dictator și seducător, pe când rolul Galatea este cu totul altceva, este cel al unei persoane îndrăgostite și credincioase, care nu cedează tentațiilor.

Sunt două roluri diferite, dar frumoase din creația compozitorului Georg Friedrich Handel.

Sonia Prina, pentru interpretarea operei seria Silla de Handel, colaborați împreună cu alți soliști și cu Ansamblul Europa Galante dirijat de Fabio Biondi. Ce părere aveți despre acești artiști?

Pentru mine, Fabio Biondi este unul dintre cei mai uimitori muzicieni și dirijori. Face parte din categoria acelor artiști care știu ce înseamnă a lucra cu un cântăreț, cu vocea acestuia, este preocupat și de text, cu alte cuvinte, știe să abordeze genul operei. A găsit acel drum artistic atât de necesar genului liric, chiar și în recitative. Ceea ce este cu totul special și particular în zilele noastre. Dintre soliști îi voi aminti pe Roberta Invernizzi -o uimitoare soprană, apoi pe o altă fantastică artistă - Vivica Genaux - cu care de fiecare cânt cu o plăcere deosebită și nu în ultimul rând pe Francesca Lombardi Mazzulli, care, de altfel, mi-a fost studentă. Dar, este o mare bucurie și fericire de a evolua împreună cu toții colegii, dar mai ales cu Fabio Biondi,. Toți sunt fantastici. Sunt ca o familie pentru mine.

Ce părere aveți despre ansamblul LaBarocca dirijat de Ruben Jais? 

Pe Ruben Jais îl știu de mult, din timpul studiilor când amândoi am urmat cursurile Conservatorului din Milano, eu la canto, el la dirijat. Încă de pe atunci s-a remarcat printr-un talent aparte, rafinament și sensibilitate. Așa că după 20 de ani, când s-a ivit ocazia să colaborăm, am fost așa de fericită pentru că în sfârșit am găsit modalitatea de a face muzică împreună. Ruben Jais este extraodinar. Este o persoană fantastică, dar și un muzician deosebit, un dirijor care știe să asculte tot timpul tot ceea ce are nevoie un cântăreț. Este întotdeauna bine pregătit și găsește întotdeauna modalitatea de a pune în valoare un cântăreț. Ruben Jais este într-adevăr uimitor în Bach și Handel. Este perfect și fantastic. În acest spectacol, voi mai colabora cu soprana Roberta Mameli - o artistă cu totul specială și cu basul Luigi De Donato - un muzician cu care de asemenea sunt bună prietenă. Sunt doi cântăreți extraordinari cu care fac echipă la București și sunt foarte fericită.

După București ce mai urmează?

După o serie de recitaluri și concerte la Zurich, Paris, Helsinki cu diferite lucrări de Handel, cu această operă seria Silla și în aceeași formulă, vom călătorii și în Asia, mai precis în Japonia și China. Este o agenda plină, dar sunt foarte încântată.

Deorece deja cunoașteți publicul din România, cum vă așteptați să vă primească?

Sunt sigură că publicul va iubi aceste lucrări de Georg Friedrich Handel, pentru că este un public cald și inimos. De asemenea, cu siguranță va iubi energia și puterea limbii italiene.
Interviu realizat de Octavia Galescu