Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul George Enescu 2019. Interviu cu dirijorul Constantin Adrian Grigore

Publicat: luni, 2 Septembrie 2019 , ora 11.13

Seria concertelor din festivalul Enescu de la Sala Radio a fost deschisă în 1 septembrie de Camerata Regală dirijată de Constantin Adrian Grigore.

Din 2009 susțineți concerte în cadrul Festivalului Internațional George Enescu. Puteți să-mi schițați acest parcurs al dumneavoastră, de-a lungul a 10 ani de festival?

Da, așa este. Este un parcurs care durează deja de un deceniu. Aș face o mică rectificare. Din anul 2011, Camerata Regală participă frecvent în cadrul Festivalului George Enescu, la fiecare ediție, iar în 2009, în luna decembrie, Camerata Regală lua ființă. Așadar, anul acesta avem din nou plăcerea și onoarea să participăm în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, cea mai mare manifestare culturală aș spune eu, europeană, una dintre cele mai mari.


Sunteți chiar membru fondator al acestui ansamblu. Cum s-a întâmplat acest lucru?

Așa este. Alături de Radu Chișu, concert maestru orchestră, Raluca Ouatu, director artistic al Cameratei Regale și încă câțiva colegi la vremea respectivă, anul 2009, am dorit să creăm o orchestră de tineri, o orchestră de cameră, o orchestră de tineret, formată din cei mai buni muzicieni ai vremii respective. A fost un proiect pe care l-am gândit împreună și căruia i-am dat viață în acel an, printr-un prim concert în luna decembrie 2009, în sala George Enescu a Universității Naționale de Muzică. Așadar, au trecut 10 ani și anul acesta este un an important, un an special, pe care îl aniversăm așa cum trebuie.


Care au fost principalele concerte sau turnee la care ați participat alături de Camerata Regală sau în ce festivaluri ați mai cântat?

Au fost multe. Au fost festivaluri în țară, concerte la Ateneul Român, concerte în afara granițelor țării și aici mă refer la invitația Institutului Cultural Român de a concerta la Mozart Hall din Konzerthaus din Viena. Camerata Regală a participat și la un festival în Albania. Am fost în Germania, în Republica Moldova, bineînțeles, iar anul acesta vom fi cu ocazia Zilei României pe data de 1 decembrie, într-un concert special în Sala Filarmonicii Regale din Liege.


Iată că veți oferi publicului prezent la Sala Radio, la 1 septembrie, un concert cu lucrări contemporane, ceea ce dovedește capacitatea Cameratei Regale de a se adapta la diverse repertorii. Care sunt lucrările pe care le veți prezenta?

Și muzica contemporană reprezintă o provocare pentru noi. Camerata Regală va participa în 2019 cu două concerte în cadrul Festivalului George Enescu și aici mă refer la cel menționat de dumneavoastră, pe 1 septembrie, la Sala Radio, începând cu ora 13.00, într-un program care va cuprinde exclusiv muzică contemporană, o lucrare scrisă special pentru acest concert, de compozitoarea de origine română, Sabina Ulubeanu.


Deci este o primă audiție absolută. O lucrare doar pentru orchestră

O primă audiție absolută. Exact. Programul continuă cu concertul nr. 2 pentru violoncel și orchestră de Eric Tanguy. Este un concert scris în anul 2000, un concert a fost comandat de Mstislav Rostopovich.


Da, Eric Tanguy este un compozitor foarte cunoscut, dar și legat într-un fel de spațiul românesc. A studiat la Paris un Horațiu Rădulescu, unul dintre promotorii muzicii spectrale și vreau să vă întreb dacă se simte acest lucru în muzica sa?

Cred că se simte și sigur, fiecare percepe în mod diferit o lucrare. Eu zic că se simte și așteptăm publicul și critica de specialitate, care va fi prezentă la acest concert, să ne împărtășească și impresiile lor.


Așadar, va fi un concert pentru violoncel și orchestră de Eric Tanguy.

Pentru violoncel și orchestră, avându-l ca solist pe violonistul de origine franceză Henri Demarqutte.

Îl cunoașteți sau va fi o întâlnire în premieră?

Va fi o întâlnire în premieră, și cu solistul concertului pentru violoncel și cu solista următoarei lucrări, o lucrare scrisă de Nicola Campogrande, se numește "R", de fapt un concert pentru pian și orchestră.


Deci două lucrări concertante.

Concertante, exact. Solistă va fi pianista de origine croată Martina Filjak, cu care de asemenea, vom avea, atât eu, cât și Camerata Regală o colaborare în primă audiție, să spunem.


Și programul se va încheia cu o lucrare pentru orchestră a unui compozitor elvețian, destul de mare am văzut, ca desfășurare în timp. Ce structură are, ce oferă ascultătorilor această creație?

Concertul se va încheia cu lucrare "Changements", a compozitorului de origine elvețiană David Philip Hefti, care de altfel este și laureat al Concursului Internațional George Enescu, la secțiunea compoziție.


În ce an?

În anul 2009, dacă nu greșesc. Este o lucrare pentru orchestră, de fapt, un tablou simfonic pentru orchestră.


Într-o singură parte și care folosește același limbaj.

Da. O lucrare care folosește mai multe procedee componistice, însă, cred totuși că unitatea este dată de tema pe care o regăsim de fiecare dată la diverse instrumente, diverse tempo-uri și, în același timp, un acompaniament, care dă impresia de fugato, cel puțin asta îmi arată mie în ceea ce văd în partitură. Așadar, o lucrare care cred că va da valoarea acestui compozitor, care, de asemenea, nu este străin cu muzica, cu cultura românească, să spunem, prin faptul că este câștigător de concurs Enescu. Vă spuneam că în Festivalul George Enescu, Camerata Regală va avea două participări, prima, la Sala Radio, de care tocmai am vorbit, iar a doua va avea loc în data de 5 septembrie, la ora 19.00, la teatrul Victor Ion Popa din Bârlad. Va fi de această dată un concert 100% clasic, având-o ca solistă pe violonista Rebecca Hartmann, Alexandra Velniciuc, o vom găsi în ipostaza de narator, iar directorul multimedia va fi Doru Marin. Programul va cuprinde Vivaldi, Anotimpurile, Eine kleine nachtmusik de Mozart și în final, Suita Sfântul Paul de Gustav Holst.

Laura Ana Mânzat