Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu mezzosoprana Ruxandra Donose

Publicat: luni, 30 Octombrie 2017 , ora 15.08

În 31 octombrie 2017, la Sala Radio, publicul bucureștean va avea ocazia să o asculte pe binecunoscuta mezzo-soprană Ruxandra Donose, pentru prima dată pe scena Festivalului SoNoRo, în concertul "Opera senza Opera". Ruxandra Donose va interpreta liedurile Wesendonck pentru mezzo-soprană și sextet de coarde, de Richard Wagner, alături de muzicienii Răzvan Popovici, Diana Ketler, Vladimir Mendelssohn, Philippe Graffin, Gavriel Lipkind, Henri Demarquette. În prima parte a concertului, Kamerata Kronstadt, sub bagheta dirijorului Cristian Oroșanu îi va acompania pe inițiatorii Festivalului SoNoRo, Diana Ketler și Răzvan Popovici și pe violonistul belgian de origine rusă Marc Bouchkov în Concertul pentru pian și orchestră în La major și "Simfonia Concertantă" a lui Wolfgang Amadeus Mozart. Într-un interviu Ruxandra Donose, a vorbit despre proiectul pe care-l are în cadrul Festivalului SoNoRo.


În fiecare an publicul are privilegiul să vă asculte pe podiumul Radiodifuziunii Române, în acest an cu o zi înainte de 1 Noiembrie, când se sărbătorește Ziua Radioului Național. Aș începe prin a vă întreba ce semnifică pentru dumneavoastră, ce rol a jucat în cariera dumneavoastră Radio România?

Radio România - am mai spus-o de multe ori, dar cu foarte mare drag o repet - este instituție de care mă simt profund legată încă din copilărie, atunci când tatăl meu lucra acolo și eu participam la toate concertele de stagiune din fiecare joi. Am crescut acolo ascultând muzică și participând la viața culturală și prin concerte, dar și prin emisiunile pe care la ascultam și chiar de mic copil cunoșteam coridoarele acestei clădiri. Apoi, crescând, am avut primul meu concert important pe scena Radioului sub bagheta maestrului Iosif Conta; era vorba despre un concert perpetuum mobile… nu îmi mai aduc aminte exact anul, dar am cântat la pian atunci… eram elevă la Liceul "George Enescu" la clasa doamnei Popișteanu și… iată că acum anii au trecut și continui să vin pe această scenă, care este ca la mine acasă, că diverse ocazii, fie în operă, fie în operă în concert, fie concerte simfonice. Și, iată, acum o ocazie inedită pentru mine, nouă, ca participant la Festivalul SoNoRo.


Veți interpreta Wagner. De altfel, acum vă aflați la Cluj tot cu un titlu wagnerian. Este o schimbare de repertoriu?

Da, este o lărgire de repertoriu, pentru că nu cred că faptul că acum am început să cânt Wagner o să-mi oprească drumul spre repertoriul pe care-l cântam înainte, dar este, într-adevăr, o lărgire de repertoriu. Urmează mâine debutul meu în Fricka din Aurul Rinului de Wagner, prima operă din tetralogia Inelul Nibelungilor. Și de liedurile pe care le cânt marți m-am apropiat deja; le-am cântat o dată cu pian în varianta originală, iar unul dintre cele cinci poeme-lieduri și anume ultimul pe care Wagner l-a orchestrat, l-am cântat deja și cu orchestră. O să urmeze pentru mine și alte opere de Wagner.. și Fricka în Walkiria, și Kundry în Parsifal… da, este, să zicem așa, o schimbare de direcție consecventă în momentul de față.


Veți interpreta acest ciclu de lieduri în programul intitulat Opera senza opera. Am să vă rog să adresați publicului o invitație la acest concert.

Opera senza opera - așa cum toate concertele din Festivalul SoNoRo, ca și însuși titlul festivalului "Hide & Seek" - are o semnificație bine gândită. La noi, Opera senza opera se referă la faptul că vom avea doi compozitori extrem de bine cunoscuți și extrem de iubiți pentru creațiile lor de operă, în același timp însă reprezentându-i cu piese care nu sunt operă… și cu toate acestea sunt convinsă că spectatorii vor avea un apetit mărit și o dorință și mai arzătoare să asculte operele după ce vor vedea acest concert. Mozart și Wagner nu cred că au nevoie de o prezentare specială și nici de invitație specială, pentru că Mozart și Wagner sunt niște titani, sunt amândoi niște compozitori de primă, primă, primă mărime. Fiecare în felul lui a revoluționat și a umplut muzica de niște sensuri și de niște bogății nemaiauzite până la ei. Sper din tot sufletul că publicul va umple Sala Radio marți seara, pentru că vor auzi niște piese mai rar cântate în țară la noi. Și chiar dacă ar fi mai des auzite, ceea ce sper să se întâmple, de fiecare dată le auzi cu mare plăcere și cu interes; sunt niște piese foarte, foarte frumoase și foarte interesante.


Ce urmează pentru Ruxandra Donose după acest popas în România?

Urmează pregătirea pentru acest debut important al meu în rolul Kundry din opera Parsifal de Wagner, cu Filarmonica din Berlin și Sir Simon Rattle - atât concertant, cât și în formă de spectacol cu o producție nouă la Festivalul din Baden Baden.


Ruxandra Donose, vă mulțumesc și vă urez mult succes!

Interviu realizat de Jeanine Costache