Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Adela Zaharia

Publicat: luni, 31 Iulie 2017 , ora 13.49

Sâmbătă, 29 iulie 2017, soprana română Adela Zaharia, a devenit, la 29 de ani, câștigătoarea premiului I la secținea "Operă" a prestigiosului Concurs Internațional 'Operalia', competiție desfășurată în acest an la Astana, în Kazakhstan. În afară de distincția amintită, însoțită de 30 000 de dolari, Adelei Zaharia i-a mai revenit, la cealaltă secțiune în a cărei finală s-a calificat, "Zarzuelă", premiul "Pepita Embil" - în valoare de 10 000 de dolari.
Adela Zaharia a interpretat scena nebuniei din opera "Lucia di Lamermoor" de Gaetano Donizetti, fiind acompaniată de Orchestra Operei din Astana dirijată de chiar Placido Domingo. "Operalia" se numără printre cele mai bine cotate competiții interpretative dedicate vocii, fiind inițiată în 1993 și patronată de Placido Domingo. Soprana arădeană, câștigătoarea din 2012 a Marelui Premiu "Darclée" în concursul cu același nume de la Brăila, a devenit al treilea artist român care ocupă această poziție în cadrul competiției "Operalia" - după tenorii Ștefan Pop, care s-a impus la ediția din 2010 și Ioan Hotea - în 2015. Întoarsă la Dusseldorf, unde activează la Deutsche Oper am Rhein, Adela Zaharia ne-a vorbit despre experiența sa la acest prestigios concurs.


Înainte de toate vreau să te felicit pentru performanța obținută. Vreau să știi că mulți români au fost cu sufletul alături de tine și au sperat că te vei afla printre câștigători. Dacă nu mă înșel, ești prima voce feminină din România care obține Premiul I la acest prestigios concurs - Operalia, concurs aflat sub patronajul celebrului tenor Placido Domingo și desfășurat anul acesta în capitala Kazahstanului. Cum a fost această experiență?

E o experiență pe care o voi ține minte toată viața. E cea mai intensă experiență pe care am avut-o până acum. A fost și acolo un ritm care m-a ținut în priză practic zece zile. A fost, bineînțeles, extrem de obositor; din cauza stresului nu am dormit cum trebuie, nu am mâncat cum trebuie și pe tot parcursul concursului am încercat să-mi păstrez pe cât posibil calmul și rațiunea ca să pot să dau cea mai bună performanță pe scenă.


Ai obținut două premii - Premiul I la Secțiunea Operă, voci feminine și Premiul pentru zarzuelă. Ce înseamnă pentru tine acest triumf?

Cel mai important aspect pentru mine vizavi de rezultatele acestei competiții este faptul că mi-a arătat mie în primul rând unde mă aflu pe scara valorilor liricii mondiale. Nu știu dacă lumea e familiarizată cu CV-ul meu, dar până acum nu am scos nasul în lume, cum s-ar spune. Am făcut studioul la Berlin, mai apoi am primit un contract în Dusseldorf - într-adevăr, cu roluri bune - dar nu am avut atât de multe ocazii ca să văd unde mă situez. Pentru mine, cel mai important este că acum am înțeles că am făcut bine ce am făcut și că eram pe un drum bun.


Care au fost momentele cele mai dificile din concurs?

Pentru mine, cele mai dificile momente sunt când sunt în camera de hotel, când mai sunt câteva ore până când trebuie să fiu pe scenă și acel timp de așteptare mă omoară, mă termină. Tot timpul trebuie să găsesc ceva să-mi distrag atenția, să mă calmeze… pentru că dacă încep să mă agit prea devreme ajung pe scenă cu respirație superficială, cu mușchii tremurând și asta nu mi-ar face niciun serviciu.


Spuneai că acest concurs ți-a clarificat nivelul la care te afli. Care a fost nivelul competiției, în general?

O să vă spun foarte sincer… eu, ca și principiu și pentru liniștea mea psihică, nu prea ascult când sunt în competiții. Nu-mi face plăcere să trăiesc cu stresul acesta și cu comparația. Am încercat mereu să fiu la cel mai înalt nivel la care pot să fiu și din cauza asta a și venit premiul ca o mare surpriză, fiindcă nu știam unde mă situez. Dar, din spusele maestrului Domingo, care ne anunța după fiecare rundă cine merge mai departe… dânsul a tot repetat pe parcursul competiției că e un nivel foarte ridicat și le este foarte greu să decidă cine merge mai departe și cine nu și, din această cauză, aparent, în semifinală când trebuiau să fie doar 20 de participanți au fost 24, iar în finală unde ar fi trebuit să fie 10 participanți au fost 14.


Care au fost reacțiile membrilor juriului? Ai apucat să vorbești cu ei?

Membrii juriului trebuie să spun că au fost foarte profesioniști, în sensul că au fost de necitit pe parcursul concursului. Deci, nu am putut să știu cât de mult le-a plăcut, dacă sunt impresionați, ce note mi-au dat… asta nu am putut să citesc de-a lungul concursului. Dar, după festivitatea de premiere, au fost foarte vocali, foarte calzi, au venit, m-au îmbrățișat, s-au exprimat vizavi de cât au fost de impresionați. Oameni foarte plăcuți și foarte calzi, foarte deschiși!


Chiar dacă mi-ai spus că nu ai scos « nasul în lume », eu cred că totuși ai o carieră promițătoare. Deja activezi la Opera Comică din Berlin și la Opera din Dusseldorf…

Da, dar știți cum e… eu tot timpul mă uit la ce ar fi posibil. Normal, am făcut lucruri frumoase până acum și probabil așa e și normal să se întâmple lucrurile, încet și cu răbdare. Acest fapt m-a frapat la începutul concursului, când am văzut că mulți dintre participanți au cântat în mult mai multe teatre și au avut o activitate mai bogată până acum și sunt mai cunoscuți și au mai multă experiență pe scenă. La asta mă refeream când am spus că nu am scos chiar așa mult nasul în lume.


Totuși, câștigarea acestui concurs cu siguranță îți oferă o deschidere mai mare către teatrele de operă. Ce proiecte de viitor se întrevăd?

Proiecte de viitor… Știți cum e! Marile teatre de operă își fac programul cu câte cel puțin doi ani înainte, așa că în următoarea stagiune multe lucruri noi nu se vor întâmpla, eventual concerte care se organizează mai ușor și în timp mai scurt. Iar cu teatrele mari, cu directorii care au fost în juriu, agenția mea este în contact și urmează să hotărască proiectele de viitor împreună cu mine.


Te vom vedea și în România în 9 septembrie, în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu", într-o creație contemporană aparținând compozitorului englez Iain Bell. Ce ne poți spune despre această evoluție a ta în Festivalul Enescu?

Piesa din cadrul Festivalului Enescu este… aparent, mă specializez pe arii ale nebuniei, fiindcă este, din nou, o arie a nebuniei, a personajului principal din opera A Harlot's Progress. Iain Bell este un compozitor foarte tânăr, dar foarte activ, foarte prietenos, foarte săritor; suntem în contact mereu ca să îmi poată răspunde la toate întrebările pe care le am. Eu cred că piesa se încadrează foarte bine mai ales în programul concertului respectiv.


Ai ajuns pe niște culmi ale succesului și probabil că simți nevoia și vrei să mulțumești anumitor persoane care ți-au fost alături și care te-au îndrumat de-a lungul timpului. La cine te gândești?

În primul rând persoanele din România, care mi-au fost profesori și mentori… am studiat la Cluj, am început cu doamna Ramona Eremia; doi ani mai târziu am continuat cu Marius Vlad Budoiu, iar în particular, pe timpul Conservatorului, am studiat cu doamna Niculina Mirea, care este, cum se știe, în spatele multor voci importante ale României.


Adela Zaharia, încă o dată, felicitări! Sper să te bucuri de acest premiu și să ai cât mai multe proiecte. Mult succes! Te așteptăm cu drag în România!

Interviu realizat de Jeanine Costache