Arhivă : Interviuri Înapoi

Ascultă 5 minute de muzică - interviu cu profesorul Vasile Buhaș din Beiuș

Publicat: marți, 28 Februarie 2017 , ora 16.29

 În luna ianuarie 2017 s-a desfășurat la Arad concursul interjudețean "Vrei să fii ...meloman?". Juriul a acordat și două premii Radio România Muzical: la secțiunea pentru echipe "Ascultăm împreună", echipei coordonate de prof. Vasile Buhaș de la Colegiul Tehnic Ioan Ciordaș din Beiuș, județul Bihor, iar la secțiunea individuală "Sunt cel mai pasionat" Henriettei Balaj de la Liceul Teoretic Adam Muller Guttenbrunn din Arad.

Am stat de vorbă cu profesorul Vasile Buhaș despre acest concurs, premiul câștigat de echipa pe care a coordonat-o și, în general, despre proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" prin care Radio România Muzical a ajuns în numeroase școli din România. 

 Aș vrea să îmi spuneți în ce consta concursul, cine sunt copiii pe care i-ați coordonat?

În prima etapă, copiii, în grupe de câte trei, trebuiau să asculte și să recunoască două piese din 12 propuse înainte de concurs; să  spună autorul acelor melodii și bineînțeles cum se numește lucrarea respectivă. Aveau un timp de un minut să recunoască audiția și două minute rulau audiția și timp de un minut de gândire. Ei au răspuns prompt scriind pe foi de lucru. A doua etapă consta în răspunderea la cinci întrebări scrise, cu răspunsuri directe, dintr-un material de pregătire care ne-a fost scris înaintea începerii concursului cu aproape două săptămâni. Bineînțeles, copiii fiind motivați,  au memorat tot materialul și și-au dorit mult să câștige.

Vă rog să-i numiți pe copii și să-mi spuneți și de la ce școală sunt ei.

Toți cei trei copii sunt de la Colegiul Tehnic Ioan Ciordaș din municipiul Beiuș, în cadrul județului Bihor. Pe primul copil îl cheamă Buhaș Marcus, care a fost șef de echipă, al doilea fiind Rareș Cristo și al treilea, Anta Cecilia.


În ce clase sunt ei?

Toți trei sunt în clasa a VI-a.


Cum au receptat copiii ideea unui astfel de concurs, pentru că în general se spune că copiii nu sunt atrași de muzica clasică?

Cred că mobilizarea lor și motivarea lor a constat în primul rând datorită profesorilor de muzică. Implic copiii în diferite activități, ba în cadrul manifestării corale, momente din viața școlii, prin audiții, prin concurs, poate alte activități interactive. În cadrul orei de muzică,  erau deja obișnuiți cu audiția tip concurs. Am mai avut încă o pregătire în prealabil, câștigând în municipiul Beiuș, un coleg de-al meu a organizat  un concurs și Aradul a venit la noi și tot locul I au luat și acolo în urmă cu un an.


Dumneavoastră aplicați la clasă și proiectul Radio România Muzical Ascultă 5 minute de muzică clasică.

Aplic cu mare succes. De ce vă zic acest, lucru? Deoarece am înscris două școli, o școală din Nucet și încă o școală unde sunt titular eu, în Ștei. Și acolo, chiar în timpul pauzei mari, avem un sistem de sonorizare și pun melodiile respective să ruleze și la comentarii se face destul de mare liniște pe hol, plus, aparte de toate aceste aspecte, la fiecare clasă la care predau, de la a V-a până la clasa a XII-a, fac și educație artistică le pun acel material sonor, care pentru unii chiar este interesant, ținând cont că au recunoscut coloane sonore de film din cadrul acelui material care l-ați pregătit, din comentariul de la sfârșitul materialului sonor.


Deci este util.

Foarte util. Să vă mai spun încă un aspect foarte important. Prezint acest material la început de lecție. De multe ori copiii vin din pauză agitați și când intru în clasă ei deja sunt obișnuiți ca să se adapteze la atmosfera leției de muzică prin acea audiție. Folosește ca  mijloc de captare a atenției.


Interviu realizat de Cristina Comandașu