Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Violonistul Florin Paul, concertmaistrul Orchestrei NDR Elbphilharmonie despre inaugurarea noii sali din Hamburg
Violonistul Florin Paul este din 1995 concertmaistru al Orchestrei NDR din Hamburg, cea care este de acum ansamnblul în rezidență la noul edificiu cultural "Elbphilhamonie" din marele port de la Marea Baltică. După repetiția generală a programului festiv de deschidere a activității în această sală deosebită, mult așteptată în peisajul cultural german, a avut amabilitatea de a acorda un interviu telefonic, prefațând transmisiunea directă audio și video a evenimentului la Radio România Muzical, miercuri 11 ianuarie, de la 21,10
In calitate de Concertmaistru al Orchestrei NDR Elbphilharmonie vă veți afla pe scenă în această seară, la concertul inaugural al noii săli din Hamburg, un moment cu totul deosebit nu numai pentru acest oraș ci și pentru viața culturală din întreaga Germanie.
Este adevărat. Evenimentul este privit astfel și aici: nu este întâmplător faptul că dna cancelar Angela Merkel și președintele Germaniei, dnul Gauk vor fi prezenți (și Dnul Gauk va ține probabil un discurs).
Înțeleg că ati repetat deja în această sală despre se afirmă că are o acustică ...specială !
Acustica în sala aceasta este deosebită și cred că este o sală aproape unică în Europa prin construcția ei: este aproape ca o ...biserică ! Nu este o sală de concert în formă de paralelipiped așa cum sunt sălile vechi, (există și expresia germană "cutie de pantofi") ... cu arhitectura lor intrată în tradiție. Aceste săli vechi - așa cum este și cea celebră de la Viena, care a apărut acum recent la televizor in concertul de Anul Nou - sunt mai toate construite în aceeași manieră.
Noi am vrut ceva deosebit și probabil că un model a fost sala Filarmonicii din Berlin, care este tot așa concepută în formă de arenă, cu orchestra în partea ei cea mai joasă; este ca o arenă sportivă pe undeva, noi stăm în partea cea mai joasă a sălii și spectatorii sunt de jur împrejurul nostru, există scaune și în spatele orchestrei. Sala se ridică în înălțitme foarte mult în așa fel încât sunt patru nivele de spectatori. Sala noastră este construită foarte liber (nu există balconul 1 sau 2) , aceste balustrade sunt concepute atât de liber încât se poate merge de jos până sus "dintr-o bucată", ca pe o mare spirală.
Referitor la programul concertului inaugural, ținut în mare secret și reprezentând un fel de scenariu imaginat de dirijorul Thomas Hengelbrock....
Este și o trimitere istorică bineînțeles, dar se va lega și de secolul 20 foarte mult. El a vrut să aibă un program care să reprezinte în mod special inaugurarea sălii, să fie ca un fel de "facere a lumii" pentru Hamburg. Deci, pornind de la inspirația cosmică, reflectată mult în literatura din secolul XX, sunt și multe trimiteri în muzica barocă și atunci vom crea un concert în care vor fi cântate mai multe lucruri chiar și în afara scenei, de pe diversele terase, balcoane ale sălii, vor fi ansambluri mici și câțiva soliști care vor cânta lucrări și din Evul Mediu, chiar foarte vechi și deci este o combinație foarte frumoasă pentru a arăta complet toate calitățile acestei săli și a face publicul să participe la o naștere, o renaștere muzicală în Hamburg.