Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Horia Mihail - solistul penultimului concert al Orchestrei Naționale Radio din 2016
Penultimul concert din acest an al Orchestrei Naționale Radio îl are ca protagonist pe pianistul Horia Mihail. Revine de această dată cu un concert într-o tonalitate minoră, dar ce tonalitate, do minorul - simbol pentru creația beethoveniană. Care este povestea acestui concert și cum va arăta această poveste spusă vineri pe podiumul Studioului "Mihail Jora"? Am aflat și că bilete nu mai sunt disponibile; așadar, interesul este mai ales din perspectiva ascultătorilor de radio.
Dacă pentru Orchestra Națională Radio este penultimul concert, pentru mine este ultimul al acestui an, 2016, extrem de agitat și aglomerat - aproape 100 de concerte și recitaluri. Este un concert pe care l-am învățat în tinerețe, pe vremea în care eram student la University of Illinois. Este un concert pe care l-am cântat de foarte multe ori pe diverse scene din România și din afara țării; o piesă extrem, extrem de dragă mai ales prin prisma faptului că am avut marea șansă să lucrez acest concert cu marele pianist român Radu Lupu, la începutul anilor '90...
...unul dintre marii interpreți ai concertelor de Beethoven, în general…
…Și nu numai...
Și care au fost lecțiile pe care a ținut să vi le transmită Radu Lupu legate de acest concert?
Ei bine, n-a fost neapărat o lecție specifică pentru acest concert. În acea vreme eram foarte interesat de analiza schenkeriană. Analizam, analizam, analizam… Am găsit o formulă pe care maestrul Radu Lupu a îmbrățișat-o imediat. Însă un lucru interesant este că în ciuda acestei analize mi-a demonstrat, așezându-se la pian - asta se întâmpla chiar aici, acasă la mine, la Brașov - mi-a demonstrat că păstrând această analiză și structura, arhitectura întregului concert, micile detalii pot să varieze și, chiar de la o interpretare la alta, pot să se contrazică. A cântat pasaje din acest concert, respectând întru totul arhitectura piesei și indicațiile dinamice și de frazare ale compozitorului, însă a realizat două interpretări complet valabile una după cealaltă. Ei bine, acel moment mi-a pus mari semne de întrebare și a însemnat pentru mine o cotitură în ceea ce privește modul în care văd muzica.
Ce loc i-ați descrie Concertului nr. 3 într-un context mai larg al concertelor pentru pian clasico-romantice?
Al treilea concert de Beethoven, o capodoperă într-o tonalitate minoră a unui compozitor german… eu cred că este una din piesele de rezistență ale literaturii concertistice pentru pian. De altfel, acest concert nu lipsește din repertoriul niciunui pianist serios.
Un gând și despre colaborarea cu un dirijor german pentru o partitură germană, domnul Gerd Schaller și, bineînțeles, cu Orchestra Națională Radio.
Ei bine, este a doua colaborare cu Gerd Schaller. Prima colaborare a fost tot cu un concert de Beethoven - Imperialul - în urmă cu câțiva ani, tot la Sala Radio, alături de Orchestra Națională. Îmi aduc aminte cu multă bucurie de ceea ce am realizat împreună în acel Imperial și sunt convins că în această vineri vom da împreună formă și culoare așa cum trebuie, așa cum vrem, acestei partituri cu totul și cu totul deosebite.
Vă mulțumesc! Succes vineri și vă așteptăm, din nou, anul viitor!